Gå til innhold

er det noen som vet ang vekstavvik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

var til ul og har et vekstavvik på - 20%, skal derfor tilbake om en uke for videre sjekk.... jeg er 37 uker til søndag og snart fødeklar. alt var fint med tanke på blodgjennomstrømning, fostervann, hjertelyd, bevegelser og legen sa at de som regel ikke setter i gang om alt dette er ok. men er det noen som vet hvor mange prosent vekstavvik som er farlig, og som gjør at de setter i gang? vil jo helst at det skal gå naturlig, men vil jo ikke at baby skal ha det vondt inni der heller slik som storesøstra hadde det. :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du :)

Hvordan har det vert tidligere i svangerskapet? Har du ligget jamnt og trutt på normalt på symfysemålene? Eller har de dabbet av i det siste?

Jeg har ligget jamnt over snittet helt fram til uke 32, da var det plutselig under snittet. Skulle uansett inn på UL uka etter for å sjekke om morkaka hadde flyttet seg.. så da tok de å målte den lille jenta vår. Hun lå da på -7,5%. Dette var mandag før julaften,

Jeg skal inn igjen på UL neste uke for å ta nye mål.

Var hos JM i forgårs og hun sa at så lenge jenta holdt seg under -10% på neste kontroll så var de ikke bekymret, dette også fordi jeg ikke har fått så store barn tidligere (3,2kg og 3,3kg, begge 48cm).

Men klart, hadde jeg ligget under normalen på SF skjemaet hele svangerskapet, så hadde de ikke reagert engang (det gjorde jeg sist svangerskap)... så det var fordi målene hadde endret seg slik...

Skrevet

ligget på normalen hele veien - flatet ut i uke 32 var på ul og alt var fint, neste kontroll var den normal igjen, men hadde allerede fått time til ny ul i uke 36 for å følge opp siden min første var dysmatur, og det var nå han fant avvik på 20%... hadde bare lagt på seg 400 gram på en mnd, og tror det er lite, leste noe om at babyen nå legger på seg fra 200-400 gram i uka... blir spennende å se koss det blir på neste ul. har ikke målt fundusen på to uker, men jeg ser jo at jeg ikke har så stor mage da :-) hehe.liten og nett :-)

Skrevet

det er normalt å ligge under opp til -20%,men blir det over det,så betyr det at barnet ikke får nok næring.

Min første var -25% og 14 dager etterpå ble det målt -35%. Da ble jeg satt i gang i uke 37. Der var også blodgjennomstrømming og alt ok,de vet ikke hvorfor det ble slik. Men alt er flott med gutten i dag,snart 3 år:)

Skrevet

da må du ha lykke til på neste UL :)

Noen barn er jo bare små... uten at det er noe grunn til å vere bekymret.

:)

Skrevet

tusen takk for det strekkmerketrollet :-)

hvor stor var gutten din da han ble født med -35% avvik??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...