Gå til innhold

Fortell meg om din 1 åring!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moro å sammenlikne litt. Noen som har lyst å fortelle om rutiner, mat, soving, språkutvikling, fysisk utvikling osv?

Min gutt er 13 mnd.

Han våkner i 8 tiden og da steller jeg han og lager frokost. Han får som regel vann, brødskrive med et eller annet og kanskje noen skiver banan.

Så drar vi som regel på treninga eller babysang.

Kommer hjem rundt 12 og da får han noen biter brød (er som regel stuptrøtt så han orker sjeldet mye) og ca 200 ml melk. Har bare den siste uken begynt å gi halvt morsmelkerstatning halvt kumelk.

Sover så i ca 3 timer.

Spiser middag i 4 tiden. Gjerne litt kjøtt, pasta, ris, potet og grønnsaker.

Så går vi gjerne ut en tur

Får litt mer mat og en posjons kveldsgrøt i 18-19 tiden og legger seg ca 1930.

Fysisk kan han ikke gå enda men klatrer masse rundt i trapper og på møbler. Går med gåstol, elsker å danse.

Språkmessig så sier han mamma og pappa helt bevist. Sier også ned, se, opp og der. Pluss mye annet jeg ikke er helt sikker på hva betyr.

Han har vært veldig lite syk, men har ofte litt snørrete nese. Har 8 tenner. Er nesten alltid blid men er litt mammadalt så ikke alltid mamma får fullført timen på treningsenteret:-)

Håper å høre litt om deres 1 åringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi er akkurat 1 år og vi har følgende rutiner :

Står opp mellom 7-8, går på badet og skifter før det blir frokost. Hun får grøt, melk og litt frukt til frokost. Etter et par timer oppe har hun gjerne en dupp på ca 1 time, og somregel sover jeg samtidig som henne da :)

Etter at vi har stått opp fra duppen, leker vi, leser bøker, spiller musikk, går på butikken, møter venner, er ute eller besøker slektninger. Nå har det blitt lite utetid de siste månedene pga kulden.

Hun får brødskive (som hun ikke er så fryktelig glad i enda), vann/juice og frukt til lunsj.

Mellom 14-16 har hun gjerne en dupp til, på ca en time. Av og til har hun bare en dupp, det kommer helt an på når hun våkner på morgenen.

Vi spiser middag sammen på ettermiddagen og bruker resten av dagen til lek og moro.

Hun får grøt og melk til kveldsmat.

Hun har gått i 4 mndr allerede, så nå er det full fart hele dagen. Klatrer, løper og kjører showet. Hun er ikke så veldig flink til å leke alene, vil helst ha mammas oppmerksomhet hele tiden.

Språkmessig syns jeg hun har blitt veldig flink. Hun har ca 15 ord som vi forstår hva betyr. Hun er veldig opptatt av bøker, og det virker som hun forstår det aller meste vi spør henne om. Hun har sterk vilje og viser tydelig hva hun vil. ;)

Hun har nettopp fått sin 5. tann. Fikk to tenner da hun var 7 mndr, men de andre har latt vente på seg. Nå er det tydeligvis flere på gang, så spørs om det kommer som perler på en snor fremover.

Skrevet

Snuppa mi er 1år om 1mnd i dag faktisk. :-)

Vi har nettopp begynt med 1 dupp så dette er litt prøvetid for oss.

Men dagene våre går omtrent sånn for tiden:

Mellom 7.30 og 8.00 står vi opp, steller oss og spiser frokost. Da spiser hun ca 1 brødskive og tar 150ml mme.

Deretter blir det leketid inne eller ute, evt en handletur.

Lunsj mellom 11 og 12. Dette har vi ikke funnet noen god rutine på enda da hun er veldig trett og ikke vil spise stort. Enten er hun for trett ellers så blir måltidet for nært frokosten. Tips mottas med takk. :-)

Men er jeg heldig tar hun 1 skive, men stort sett 1/2 skive + 100ml mme. ( før tok hun 2 skiver + 100ml mme)

Så blir det dupp. Her varierer lengden veldig. Rekord i går på 2 timer og 40min. (!!!!!)

Etter soving er det leketid. Hun er blitt mye flinkere til å leke alene i det siste, så da får jeg lagd middag.

Middag ca 16.30. Her varierer matmengden veldig for tiden. Men hun spiser det samme som vi spiser.

Så blir det leketid/handletur/besøker venner/får besøk etc.

Kveldsmat ca kl 18.45.

Sovetid ca 19.30

Sover da hele natten.

Hun fikk sine første 2 tenner i 7mnd alderen og siden så vi ikke fler, men i jula begynte de å dukke opp så i de siste 14 dager/3uker har det kommet 4 nye tenner. (håper dette er grunnen til at hun spiser så dårlig...)

Dette er min (snart)1åring. Hun er stort sett blid og fornøyd og et skikkelig sjarmtroll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...