Mamma til en liten prinsesse Skrevet 6. januar 2011 #1 Skrevet 6. januar 2011 Hei, snuppa mi er ca 3.5 mnd.. fullammer, men ammer ca hver time/halvannen.. Har massevis av melk og hun ammer som oftes lenge av gangen. Har bestemt meg for å begynne å innføre litt fast føde, har alt prøvd med en bitteliten skje sviskemos 3-4 ganger, og en teskje risgrøt fra nestle blandet med ganske mye mm på flaske, det har gått kjempe bra. Noen som har noe tips til hvordan jeg skal gå fram videre?? Vil helst at mm skal være hoved enæring fram til hvertfall 5-6 mnd, men blir så sliten av å amme så ofte, noe som også tar bort mye av kosen ved det. så hadde håpet å kunne gi henne noe som kanskje metter litt mer. Mme nekter hun å ta, så det er ikke noe alternativ.
Rufsitufsi Skrevet 6. januar 2011 #2 Skrevet 6. januar 2011 Hei! Syns egentlig du har startet ganske greit:-) Men ville kanskje ikke startet med sviskemos, da dette vel egentlig er beregnet som et hjelpemiddel for hard mage ved inntak av annen fast føde og ikke som fast føde i seg selv. Det er i alle fall sånn jeg ser på sviskemosen og sviskesafta. Fortsett og øk mengden av grøten gradvis, ta to teskjeer neste gang f.eks. Og øk tykkelsen på grøten/vellingen gradvis også. Ikke prøv med for mange nye ting på en gang, da magen til de små skal venne seg til nye enzymer slik at fordøyelsen kan fungere slik den skal. Jeg startet med tilvenning til fast føde da gutten min var 3 mnd og en uke. Først med bare grøt i noen dager, og så grønnsakspurè/moste gulrøtter o.l. Bittesmå porsjoner først, med gradvis økning. Etter en måned var han oppe på et glass med grønnsakspurè ved lunsjtider og en ordentlig porsjon grøt ca en time før leggetid. Og så ammer jeg jo selvfølgelig som vanlig i tillegg. Vi merket ordentlig forskjell på nattesøvnen da han var kommet opp i vanlige porsjoner, og livskvaliteten til mor har steget betraktelig:-) Blir barnet mett om dagen trenger det mindre mat på natta, så enkelt er det. Barnet blir jo mett på mm også, men fast føde varer mye lenger, og da trenger de ikke påfyll så ofte. Nå er han 5 1/2 mnd og sover hele natta uten mat. Dersom han våkner roer vi han med smokk. Det gir meg uendelig mye større frihet og pappaen mer selvtillit! Vi har nettopp begynt med grøt til frokost, og det hender han får smakebiter av det vi spiser. Lykke til videre! Det er kjempegøy å se hvordan de reagerer på nye smaker, og tenk, ALT er nytt for dem. Så selv om du kanskje tenker at dette smaker forferdelig eller smakløst, så har de ingenting annet enn mm å sammenligne med, og kan kanskje like det mye bedre enn du tror. Vår lille gutt var ikke særlig begeistret for grønnsaksmos de første gangene, men etter at han ble vant til smaken gikk det ned på høykant! (Og den syns jeg er skikkelig smakløs og ikke særlig god...) Så ikke gi opp selv om hun ikke liker det den første gangen, de må få litt tid på å venne seg til nye smaker:-) Forresten, dersom hun får hard mage etter hvert, så kan man blande litt sviskesaft i grøten, eller gi dette som drikke. Vår gutt ville ikke ha sviskemos, har prøvd mange ganger. Så da måtte vi ty til sviskesaft når han fikk hard mage. Og forbered deg på de værste stinkebleiene! Det blir helt annen konsistens og lukt av bæsjen når de begynner å spise mat. De må også lære seg til dette med å presse ut bæsjen (den kommer ikke like lett ut som den tynne suppa de får av mm), og rett og slett bruke muskler de ikke helt vet hvordan de skal kontrollere. For noen kan det være uvant og vondt de første gangene når det er bæsj med hardere konsistens som skal ut, men dette går seg til etter hvert. Håper dette kunne være til hjelp:-) Som sagt, lykke til, det er kjempegøy!
Rose69 Skrevet 6. januar 2011 #3 Skrevet 6. januar 2011 Vi startet med velling i flaske (stor tut så han får ut vellingen) fra 3 1/2 mnd alder.MME blandet med hirse.Og litt maltekstrakt. Sammen med fullamming.Men ammet FØR måltidet. (Hvis du orker å pumpe bruk dette til vellingen/grøten) Risgrøt gir hard mage og har lite næring.Så vi valgte hirse.Etterhvert havre.Det er næringsrikt og mest mettende av alle kornslagene. Videre grøt v 4 1/2 mnd.Litt hver dag.Laget med MME.Vann går og an, men da smaker det lite fant j ut. Og litt grønnsaksmos og most banan. Etterhvert avocado.Gode fettsyrer. Ikke glem tran da :-) Vi bruker den m sitronsmak. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå