Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en forferdelig hoste som har sittet i to uker. I dag var jeg hos legen for å få noe for det. Jeg fikk skrevet ut cosylan som skal være slimløsende og "bra" for hosten. Jeg synes den funker veldig bra.

Det eneste jeg bekymrer meg over er at vi prøver å få barn. Det er jo en rød trekant-medisin som inneholder litt morfin. Jeg har hatt eggeløsning disse dagene og vi har kost oss masse i sengen. ;-)

Ville dere sluttet å ta hostesafta? Om jeg skulle bli gravid disse dager, vil det vel skade fosteret?

Legen spurte meg om jeg var gravid og jeg sa nei. Jeg tenkte ikke mer over det der og da, så jeg spurte han ikke noe videre om det.

Trenger litt råd :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I pakningsvedlegget står det noe om å ta dette medikamentet når man er gravid eller ammende, hentet fra felleskatalogen:

Cosylan - Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Pga. risiko for påvirkning (tilvenning) av barnet bør etylmorfin bare brukes i terapeutiske doser over korte perioder. Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier mulig risiko.

(Overgang i morsmelk: Det er ukjent hvor mye av etylmorfin som går over i morsmelk. Det er ikke klarlagt om barn som ammes kan påvirkes. Preparatet skal ikke brukes under amming over lengre tid pga. fare for tilvenning av barnet.)

veit ikke helt hva an skal tyde ut fra dette, tror nok jeg ville forsatt med cosylan, men ikke over lang tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...