Linda :) Har født nr 2 <3 Skrevet 5. januar 2011 #2 Skrevet 5. januar 2011 Begynte med smaksprøver fra 4 mnd og trappet opp til en porsjon på kvelden. Guttungen var flaskebarn så derfor kunne jeg starte med det såpass tidlig sa helsesøster.
Skedsmo(r) Skrevet 5. januar 2011 #3 Skrevet 5. januar 2011 Dagen før hun ble 4 mnd. prøvde litt smaksprøver.
Oktobergutt2010:) Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 5. januar 2011 Åh, så herlig. Da kan vi gjøre det snart da Leste på nettet at 3 mnd funker, men helst litt etter. Vi får vel begynne litt når han er 3,5-4mnd da.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 5. januar 2011 #5 Skrevet 5. januar 2011 Vi begynte da poden var 3 mnd:) det gikk helt fint det.
bitthen Skrevet 5. januar 2011 #6 Skrevet 5. januar 2011 Begynte så vidt med smaksprøver da han var 4 mnd, fikk fast grøt da han var 5,5 mnd. Men legger hen greit på seg med mm eller mme er det laaaangt i fra noe og stresse med. Jeg ser i etterkant at jeg godt kunne ventet lenger. Det var jo så greit å bare slenge ut puppen ved behov, ikke noe mat styr og varming og greier, og myyye mindre klesvask
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. januar 2011 #7 Skrevet 5. januar 2011 Hvis man ammer anbefales det vel å vente til de blir 5-6 mnd gamle, så lenge vektoppgangen er fin, mens med flaskebarn sies det at det er OK å begynne allerede ved 4-5 mnds alder. Min første var flaskebarn, og pga dårlig vektoppgang ble vi anbefalt å begynne med grøt da hun fylte 4 mnd. Her er de offisielle anbefalingene på dette området; De viktigste kostrådene det første leveåret Spedbarn bør få morsmelk som eneste næring i de første seks levemånedene. Ammingen bør opprettholdes gjennom hele det første leveåret – gjerne lenger dersom mor og barn ønsker det. Dersom amming ikke er mulig, eller det er behov for annen melk i tillegg til morsmelk, bør hovedsakelig morsmelkerstatning brukes frem til 12 måneders alder. Når spedbarnet er seks måneder gammelt, bør fast føde gradvis introduseres som tillegg til morsmelken, slik at behovet for energi og næringsstoffer dekkes. Noen barn kan ha behov for fast føde før seks måneders alder, men introduksjon bør skje tidligst ved fire måneders alder. Barn som ikke får morsmelk, kan introduseres til fast føde ved 4-6 måneders alder. Det er viktig at gluten introduseres gradvis mens barnet fortsatt ammes, og at det varieres mellom grøt av ulike kornslag. Kumelk kan brukes i mindre mengder i matlaging mot slutten av første leveår (ca. 10 måneders alder). Fra denne alderen kan barn også få noe yoghurt og syrnet melk, helst sammen med kornvarer, eller som dessert. I annet levehalvår er det særlig viktig at kosten inneholder nok jern. Av hensyn til behovet for jern i annet levehalvår anbefales bruk av morsmelkerstatning som drikkemelk og i grøt frem til 12 måneders alder dersom det er behov for annen melk enn morsmelk. Det anbefales bruk av jernberiket grøt, grovt brød, magert kjøtt og andre jernrike matvarer. Alle spedbarn bør få daglig tilskudd av vitamin D fra de er fire uker gamle. Det anbefales at spedbarn får vitamin D-tilskudd i form av tran. Barn som ikke får tran, bør gis vitamin D-dråper. Det frarådes at honning gis til barn under ett år på grunn av faren for spedbarnsbotulisme. http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/de_viktigste_kostr_dene_det_f_rste_leve_ret_5368
Oktobergutt2010:) Skrevet 6. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 6. januar 2011 Takk for masse info :-) Han har fått tran fra han var 6 uker gammel, og spiser veldig godt. Så det er ikke det at han trenger det, akkurat. Han laget sin egen kurve hos helsesøster sist gang, var 2766 ved fødsel, og 6300 når han var 7 uker. Men har jo gledd meg til at han skulle få litt andre ting en pupp, ikke fordi jeg var tenkt å slutte å amme, men fordi det hadde vært gøy å prøvd å gitt ham litt grøt også for å se hva han syns om det :-)
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 6. januar 2011 #9 Skrevet 6. januar 2011 Nå er det jo også slik at hvis barnet ikke er fornøyd med bare morsmelk før barnet er 6mnd, så prøver man grøt. Gutten vår ble 4mnd på julaften, å fikk sin første grøtsmaksprøve idag. Han er en stor gutt, som har vist stor missnøye med bare morsmelk da han aldri blir ordentlig mett uansett hvor offte jeg ammer. ( har ammet hver time frem til nå.. ) Helsestasjonen rådet meg til å begynne med grøt før han var 4mnd pga dette, men jeg ønsket så veldig at han skulle vente. Men nå kunne jeg ikke presse det lenger. Man må rett og slett se an barnet sitt!
Ennai Skrevet 6. januar 2011 #10 Skrevet 6. januar 2011 Vi begynte med grøt da han var 3 1/2 mnd. Ikke pga lite vektoppgang, men pga at han spiste 1400 ml i døynet.. Jm anbefalte å kutte ned på maten, men var ikke villig til det, så da begynte vi med rolig tilvenning
vbu Skrevet 6. januar 2011 #11 Skrevet 6. januar 2011 Begynte med smaksprøver når hun var 4 måneder korrigert. Vi går veldig sakte frem men nyere forskning anbefaler att man begynner mellom 4-6 måneder så vi syntes det var fornuftig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå