Gå til innhold

Liker IKKE middagsmat! Hjelp??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente som netopp har fylt 1 år! Har KJEMPE problemer med å få i henne middagsglass! Hun liker det rett å slett ikke! og er veldig vondt for en mamma å sitte å trykke i barnet sitt mat som nesten kommer opp igjen for hver bit hun svelger! middagsmåltidet tar IHVERTFALL 3 kvarter å få ned! hun er ikke spesielt gla i noe som helst av mat, men grøt å brødskive går iallefall ned uten problemer! Noen som har noen tips til meg!??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min gutt spiste ikke sin første middag før han var 11mnd, han hatet middag før det, spiste kanskje tre skjeer og det var det. Han har aldri likt barneglassene, bare hjemmelaget mat. Vi stresset aldri med middagen, han spiste det han ville ha, og presset absolutt ikke i han mat, blir du frustrert og din datter merker det, blir det verre.

Gi hun det hun vil ha, og sitt alltid alle sammen med matbordet, bruk god tid, og nyt maten foran henne, tilslutt vil hun bli interessert i den spennende middagen og spise selv :-)

Har du prøvd å la hun spise selv? Gi henne hjemmelaget mat, fingermat var veldig populært her når mini var på samme alder.

Nå er mini 18mnd og er veldig glad i middag, spiser det meste, og er ikke kresen, så slapp av og ta det som det kommer :-)

Skrevet

Det beste er å ikke stresse med det. Mini her nektet plent å spise middagsglass fram til jeg begynte med 12-månders glassene. Da gikk det til nød. Løsningen ble vår vanlige middag.

Han fikk sitte sammen med oss å spise, og vi la mat på brettet hans så han kunne utforske selv. Dette har resultert i en tass som nå er kjempeglad i mat. Det hender fortsatt at en dag spiser han bare potet, neste dag bare kjøtt, og en tredje dag bare erter. Men han får styre selv hvor mye han spiser. Vi legger det på tallerkenen hans, og foreslår hva han kan spise om han ender opp med å bare spise en ting.

Han er nå 23 måneder.

Skrevet

Hei,

Min baby (13 mnd) kan heller ikke fordra miiddagsGLASSENE... men hun elsker stort sett maten vi spiser... derfor har vi sluttet helt med glassene og lager hjemmelaget middag til henne... det koser hun seg som regel med, spesielt hvis hun får lov til å spise selv.. med hendene :) Hun liker nemlig heller ikke å bli matet. Mye gøyere å spise selv og få lov til å grise litt :)

Skrevet

Hvis hun ikke liker middagsglass så kanskje hun liker den samme middagen du spiser? Det er ikke noe i veien for at hun spiser samme maten som deg, bare vær forsiktig med salt i maten som hun spiser.

Jenta mi har aldri likt middagsglass, og har spist samme maten som meg siden hun var omtrent 8mnd gammel.

For å være ærlig så smaker jo disse middagsglassene pyton så skjønner godt småtroll som ikke vil spise det.

Spiser hun sammen med deg ved middagsbordet, eller spiser hun alene?

Vi har prioritert å spise sammen med vesla og hun spiser mer da enn om hun spiser alene. Selv om vi kanskje en dag spiser middag etter at hun har lagt seg så passer vi på å sitte rundt bordet og ha tallerken foran oss med litt mat på - bare sånn at hun ikke føler seg utenfor når hun spiser middagen sin.

Med jenta mi så må jeg også passe på porsjonsstørrelsen. Hvis hun får en tallerken full av mat så spiser hun omtrent ingenting. Hvis hun får en bitteliten porsjon så spiser hun som regel opp den og spør om mer. Det virker som om hun blir overveldet av hvor mye mat som er på tallerkenen.

Lar du henne spise selv? Det blir mye griseri av det, men etter at jenta mi lærte å spise selv med gaffel og skje så spiser hun mer enn hun gjorde før. Og jenta mi er av den veldig småspiste typen.

Før så stresset jeg veldig mye med at jenta mi nesten ikke spiste. Men hun var en glad og fornøyd liten pike som fulgte sin egen vektkurve og nå stresser jeg ikke mer med det. Ungene plukker fort opp om foreldrene er stressa så prøv å legg stresset ditt til side når jenta di skal spise.

Skrevet

Takk for svar! :)) ja får kansje prve å gi henne maten vår, eneste problemet der er att samboer ikk er hjemme før sent, vi spiser aldri middag før 5 iallefall! kan vi spare på maten fra dagen før å gi henne det tro?!!? og hva lager der av middag som de små kan spise?!?

Skrevet

Takk for svar! :)) ja får kansje prve å gi henne maten vår, eneste problemet der er att samboer ikk er hjemme før sent, vi spiser aldri middag før 5 iallefall! kan vi spare på maten fra dagen før å gi henne det tro?!!? og hva lager der av middag som de små kan spise?!?

Gjest lillemamsi
Skrevet

Mini her i huset spiser bare den maten vi spiser, har aldri vært noe glad i de ekle glassene.

Vi salter ikke maten, og koker kjøttet (som vi andre spiser stekt)

Han spiser og koser seg med gaffel og skje :)

Skrevet

Fiskeboller, fiskekaker, fiskefilet, kjøtt (kjøttdeig, kylling, kjøttboller eller pølse som regel), grønnsaker som potet, gulrot, erter, pasta... Vi gir ham det samme som oss, med mindre vi spiser noe som taco eller pizza (da spiser vi gjerne etter at han er lagt). Han er 13, 5 måneder.

Bryr meg som regel ikke lengre om kjøttet hans er kokt eller stekt lengre nå, bare det er i en konsistens som han får i seg. Vi lager alle sauser og supper fra bunnen av (enkelt å lage hvit og brun saus), så da vet vi akkurat hva han får i seg. Tar av til han før vi salter, men det er heller ikke så veldig farlig om det er litt salt i maten han spiser.

Vi spiser også middag i halv 6-6- tiden, som de fleste andre som har normale arbeidsdager. Dette løser vi rett og slett slik at han får middag til kvelds... Spiser han litt lite middag, sper vi på med litt frukt til slutt (og han får pupp før han sovner), så er han fornøyd til dagen etterpå.

Vi spiser nok litt anerledes nå enn det vi gjorde da det bare var oss. Det blir sjeldnere posemat, fordi da må vi lage noe annet til han ved siden av (posemat er ofte veldig salt). Før spiste vi også en del mer salater, men det utgår også av samme grunn. Men man klarer seg! ;) Supper er for eksempel god og sunn hverdagsmat som det er raskt og enkelt å lage (og som kan lages i store mengder og fryses ned i porsjonsglass til småtten, om det skulle være ønskelig)!

Skrevet

Jeg kan bare henge meg på de andre her. Vår datter (13 mnd) har aldri likt et eneste middagsglass, så det ga vi opp for lenge siden. Hun spiser middag når hun får biter av det vi spiser. Mest spiser hun når vi sitter sammen og spiser alle sammen. Og hun skal spise selv, det er helt avgjørende.

En annen ting er at det er vanlig at de spiser lite på denne tiden (i hvert fall i følge min helsesøster). Man tenker at de trenger mer fordi de beveger seg så mye, men siden de nesten ikke vokser trenger de mindre mat nå.

Skrevet

Da kan kanskje du og lillebolla spise middag litt før, og så får samboeren din varme det opp igjen når han kommer hjem:)

Har du smakt de middagsglassene?

De smaker ikke bra. Hadde nekta å spise selv om jeg hadde fått servert slikt.

Skrevet

Tusen Takk! :)) da får jeg se om jeg kan finne fram husmora langt inni sjela mi, å håpe att det hjelper!! :))

Skrevet

du skriver HI at dere ikke kan spise middag sammen med ungen, for dere spiser så sent, hvertfall ikke før kl 5, men hva med å bytte om litt på måltidene, slik at ungen får middagsmaten deres som kveldsmat, og brødmat når hun skulle ha sin middagstid. vi bytter hvertfall litt om når det passer slik, syntes det er viktig at familien spiser samlet, og kansje opplever du at jenta deres spiser mye bedre når hun ser at dere spiser samme maten og slipper at den er finmoset og med lite smak. mitt tips er å mose maten minst mulig.kun det som er nødvendig, og la jenta deres få spise litt selv. mye gris, men maten smaker nok bedre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...