Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 11mnd er en slank og aktiv gutt som spiser godt. Men etter å ha hørt hva flere andre barn spiser,så begynner jeg å lure på om han får for lite mat...

Han spiser grøt til lunsj,brød/Yoghurt til luns,middagsglass eller det vi har til middag og grøt til kvelds. I tillegg får han mye pupp enda...

Men de siste dagene har han ikke villet spist særlig mye,og idag spyttet han ut middagsglassmaten-selv om dette er noe han har spist før. Men pupp,det ville han ha.

Og da lurer jeg på hva dere gjør når barna spytter ut maten du gir? Jeg vil jo ikke at han skal bli sær i matveien,men kan jo heller ikke tvinge i han maten....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som dagsmenyen til vår datter på 13 måneder det. Hvis han er aktiv og ikke radmager er det sikkert nok for ham.

Jenta vår spytter ut og kaster mat på gulvet hele tiden. Og det hun liker én dag er det slett ikke sikkert at hun liker den neste. Vi har valgt å ignorere det vi. Vi ønsker å plante matglede i henne og da tror jeg det er veldig dumt å presse. Hvis måltidet tar helt av tar vi heller en pause og prøver å tilby mat igjen etter en halvtime.

Skrevet

Snuppa mi er også litt sær i matveien for tiden. Jeg blir rett og slett fortvilt.

Hun har vært flink til å spise en god stund nå, men i de siste 3ukene har hun bare ikke villet ta noe særlig. Frokosten går sånn omtrent som før, men lunsj er et mareritt. Hun har pleid å ta opp mot to skiver, men nå er det stopp etter 1/2 skive. Vi prøver med 1 dupp for tiden, så det kan være sammenheng der at hun rett og slett er for trett. Men da skulle hun jo spise godt til middag! Her har hun også halvert mengden... Kveldsgrøten går inn med et nødskrik. Må distrahere henne for at hun ikke skal bli klar over at hun faktisk spiser.

Mor min siser at jeg skal la henne styre selv og at dette kun er en periode. Men hvor lenge varer en slik periode?!?!

Skrevet

Hei!

Nå sliter ikke vi med noe småspist barn, men ville bare si at jeg har erfaring med at han spiser MYE dårligere når han har tenner på gang. Det kan vare noen uker, han stagnerer/går ned litt i vekt, men etterpå tar han det igjen. Kan være det som er problemet hos dere også?

Han spiser også innimellom dårlig hvis det er mat han ikke liker, men da tar han det som regel igjen ved neste måltid. Vi prøver å ikke la ham styre hva vi serverer altfor mye, tenker at han venner seg til maten om han får det servert flere ganger. Men i og med at han spiser bra til vanlig er det nok lettere for oss å gjøre sånne tiltak enn hvis han hadde spist lite generelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...