Gå til innhold

Verdens fineste avslutning på 2010 <3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde termin 9.januar, men veslajenta vår hadde det travelt med å komme til verden, og kunne ikke vente på det nye året slik som mamma og pappa håpet på 

Vi fred og ingen fare tordag kveld den 30.12.10, vi rigget oss til i sofaen med film og litt julegodt. Vesla i magen var aktiv som vanlig, kjente ellers ingen tegn på at noe var på gang. I reklamepausen tuslet jeg på do en tur, for de x-antall vanlige tisseturene som er så vanlig nå på slutten. I det jeg setter med ned hører jeg to ”knepp” i ryggen, og det renner blod i toalettskålen. Litt lettere forfjamset får jeg på meg et bind og tusler opp til mannen min og sier ”jeg tror kanskje ikke vesla har tenkt til å vente til januar allikevel jeg”. Han blir lettere forvirret, og før jeg rekker å fortelle om blødningen så går vannet, nøyaktig klokken 22.30. Mannen min hoppet opp fra sofaen og heiv seg på telefonen til føden, til tross for at jeg sa han fint kunne vente, jeg kjente jo ingen tegn til rier. Til ttross for dette så får vi beskjed om å komme inn til en sjekk, siden vannet har gått og jeg blør.

Jeg insisterte på å ta en dusj før vi dro, og i mellomtiden hadde mannen min startet bilen, hivd inn alt vi hadde av håndkler i passasjersetet (så sikkert litt komisk ut der jeg satt på et hav av håndkler) og fått fødebaggen på plass i bilen. Jeg ble nærmest dyttet ut av huset og inn i bilen, har ikke sett han så stresset før i de tre årene jeg har kjent han *ler* På vei inn til sykehuset kom riene som perler på en snor. Tiden mellom riene ble kortere for hver rie, og de varte lenger og ble mer intense. Klarte fint å puste meg igjennom dem, og klokken 23.00 var vi på plass på føden. De spente på meg diverse utstyr for å se på hjertelyd, rieaktivitet og sparketest. Lå sånn i ca 10 minutter, og syntes det nå var så ubehagelig vondt at jeg ikke orket å ligge på benken stort lenger. Jordmoren mente jeg var i oppstartsfasen, og at dette kom til å bli en lang kveld/natt for oss. Men hun ville legge meg inn, og gi oss begge en seng slik at vi kunne få sove litt. Jeg ble helt fortvilet, og svarte at jeg ikke kom til å klare å sove, for dette gjorde vondt. Jeg insisterte på at hun sjekket åpningen, og vi fikk begge bakoversveis når det viste seg at den var på 9 cm.

Nå fikk jordmoren det plutselig travelt, hun ropte på barnepleier som kom trillende med en seng, jeg ble lempet over der og trillet inn på nærmeste fødestue. Rakk akkurat å komme meg over i fødesenga før første pressrie kom, og jeg ble tatt fullstendig på senga. Under pressriene hadde jeg ingen ting jeg skulle ha sagt, kroppen tok over hele jobben selv, og jeg måtte bare henge på så godt jeg kunne. Hadde heldigvis god støtte i mannen min, han ”heiet meg igjennom hver pressrie” og ga meg drikke og kald klut på pannen i pausene. Klokken 00:55 fredag 31.12.10, på selveste nyttårsaften ble vesle jenta vår født. Hun var 50cm lang, veide 3500g og var 35 i hodeomkrets. Det tok 2 timer og 20 minutter fra vannet gikk til jeg holdt henne i armene mine.Det kan uten tvil kalles en ”styrtfødsel”. En rask og intens fødsel, uten noen form for smertestillende. Men det var en helt fantastisk opplevelse, det å kjenne at kroppen virkelig vet hva den skal og det å få verdens vakreste datter i armene var verdt det! Jeg gjør det gjerne igjen.

Tiden på barsel var deilig og avslappende. Hadde jenta mi hos meg hele tiden. Nå er vi hjemme og koser oss. Vi sover godt om natta, kun oppe for å mate x 3 pr natt. Ellers så er hun stille og rolig, og fornøyd så leng hun får mat og rikelig med kroppskontakt. Trives best på armen denne jenta. Så nå skal dagene nytes, får ikke nok av jenta mi, kan sitte og se på henne time etter time.

Som førstegangs fødende så må jeg si at fødselen og barseltiden gikk over all forventning. Har ingen "plager" i etterkant av fødselen, ble klippet litt men merker ikke noe til det i etterkant. Så til alle dere førstegangsfødende som bruker tid på å grue dere - bruk heller tiden på noe mer fornuftig, og stol på at kroppen deres vet hva den skal, og stol på jordmoren deres :)

Sender masse fødestøv til dere som venter <3 <3 verdens fineste gave venter på dere <3 <3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer:) Så koselig å lese! Lykke til i 2011.

Skrevet

Oj det gikk unna til å være 1 gang ja :) Gratulerer så masse med ei lita prinsesse. Godt å høre at ting kan skje uten antydning til noe :) Gir en annen et lite håp :) Kos dere masse med den lille :o)

Skrevet

selv om det var en såkalt styrtfödsel hörtes det ut som en drömmefödsel i mine örer :) LItt deilig å vite at 1.gangs födene også kan ha raske födsler, får höre hele tiden at jeg vil GARANTERT gå over tiden og at det MEST SANNSYNLIG vil väre lenge.. Har fokuset der jeg også, så kan jeg heller bli gledelig overrasket :)

Nyt tiden hjemme heldiggris :)

Skrevet

Gratulerer-håper jeg også får det slik (og litt før tiden!!). Kos dere!

Skrevet

Gratulerer! For en nyttårsgave! :-D

Skrevet

Ja, det var en flott avslutning på året. Gratulerer!!:) Var gøy å lese, for jenta våres på 3 år ble født 31.12.07...klokken:00.33...bare noen minnutter "før" deres jente på selveste nyttårsaften:)

Skrevet

Gratulerer med en kjapp og fin fødsel med et flott resultat!

Skrevet

Hihi, stilig! Kan tenke meg du ble overasket med beskjeden 9 cm ja! :) veldig koslig å lese om en så rask og grei fødsel, der går jo an der og tydeligvis:)

Gratulerer! :)

Skrevet

Gratulerer så mye med prinsessen :)

Og masse lykke til fremover.. kose dere masse :)

Skrevet

Gratulerer så mye!! Kjenner jeg blir skikkelig missunnelig på fødselen din:) 9 cm!!! På den tiden hadde jeg knapt 1cm:) Nyt tiden nå:)

Skrevet

Guri! Så fantastisk! gratulerer så mye med nydelig jente =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...