Gå til innhold

Lite melk! hjelp!!

Anbefalte innlegg

Hvor fort kom dere igang med "mye" melk?? Litja er nå 9 dager gammel men jeg produserer nesten ikke melk, har pumpa meg for å se hva som kommer ut, å det ligger mellom 30-50 ml på hver pumping (litt mere på morgenen)!! er ikke det veldig lite?? gir selvfølgelig tillegg til litja da :) Kan dette ta seg opp?? pumper også etter amming for å stimulere mest mulig, da kommer det nesten ikke melk, så hun suger de nesten tomme, hvor lenge skal jeg da pumpe?? ammer ca hver 3. time,da hun våkner å vil ha mat, skal jeg legge henne til puppen oftere??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142744718-lite-melk-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan legge henne til så ofte du orker, og så lenge hun orker, det er amming som stimulerer produksjonen best. Du bør pumpe minimum 10 minutter, jeg fikk anbefalt 20 minutter på hvert bryst. I tillegg begynte jeg etterhvert også å håndpumpe i 10 minutter først (klemme ut melk med hånden) på hvert bryst, da fikk jeg ofte ut dobbelt så mye melk som ved bare bruk av pumpe.

Det er ikke mengden det kommer an på, når brystet får stimuli, vil det signalisere at her trengs det mer melk, og da vil du produsere mer.

Jeg fikk masse tips og råd, og har lest på nett i det vide og brede, men fikk aldri mer melk. Så lenge barnet ditt dier greit, og du pumper i vei, bør det ikke ta mange dagene før du merker økning.

Det går ikke an å sammenlikne mengden melk som du klarer pumpe ut og det som hun klarer suge ut, spesielt ikke for å sammenlikne.... for det første så blir du sikkert stressa når du ser hvor lite som kommer, og du tenker masse på hvor lite det blir... ikke mye avslapping over det! For det andre stimulerer pumpe og baby brystet helt forskjellig, og for de fleste er en baby mest effektiv.

Da min var 9 dager pumpet jeg 50-70 ml (tilsammen) hver 2.-3 time, jeg fullpumpet og dette ble tilsammen ca 500 ml i døgnet mens hun spiste ca 650 ml. Etter 3 uker hadde jeg høy nok produksjon til at jeg klarte å pumpe alt hun trengte.

Når du ammer har du SANNSYNLIGVIS nok melk lenge før dette, men det kan ta en uke eller opp mot to før du har nok, uten at det er noe galt med deg. Så ja, det kan absolutt ta seg opp :) Legg henne til hver 3, time som du gjør nå, men helst ikke noe sjeldnere (om du orker). Er hun våken så er det kjempeflott for produksjonen om hun kan ligge og suge "hele tida", men pass for all del på at hun suger riktig slik at du ikke blir sår. Spesielt når hun har ligget lenge og kost kan det være lurt å sjekke at brystknoppene ikke er deformerte/klemte, dette er tegn på feil sugeteknikk. La dem lufttørke og bytt innlegg ofte slik at det ikke blir fukt mot huden.

Hvordan vet du at hun trenger tillegg? Legger hun lite på seg, har hun få våte bleier? Dersom hun bare vil spise veldig ofte så er det sannsynligvis økedøgn - ungens måte å fortelle brystet at det må lage mere mat.

Om du pumper så prøv å dekk over pumpeflaskene og sett på en god film eller noe, så du tenker på noe annet. Avdekk resultatet etter 15-20 minutter. Men det er bedre om du lar henne få melk rett fra brystet i stedet for å gå via pumpa - det er altså mer effektivt for å stimulere produksjonen, og mindre stress for deg.

Dersom hun har 6-8 våte bleier hver dag får hun sannsynligvis nok mat. I tillegg kan du stikke innom helsestasjonen og veie en gang i uka om du er usikker, snakk med hs om hva som er riktig kurve for din unge. Hun bør legge jevnt på seg, men utover det spiller det som regel ikke så stor rolle hvilken kurve hun ligger på. (Med forbehold om at hun ikke er veldig lita.)

Når du gir tillegg så gi det etter at du har ammet, og bruk smokk med så få hull som mulig (du må på apoteket for å få dem, dagligvareforretninger har bare "mellomklasse"). Prøv å unngå narresmokk om du ikke "må", det er bedre å la henne roe seg med amming inntil melkeproduksjonen er blitt passe stor.

Alt dette med forbehold om at du orker - mamming er viktigere enn amming!

• 2 uker senere...

Jeg hadde altfor lite melk til snuppa når ho var nyfødt. Sleit meg nesten ut med flaskekoking, tillegg og pumping. Etter noen uker gikk jeg til akupunktur - og kort tid etter fikk jeg masse melk. Det har jeg fortsatt. Snuppa er nå 6 måneder. Jeg fikk nesten litt plagsomt mye melk etter akupunkturen og har det fortsatt, men det er jo et luksusproblem.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...