Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter vår første om få uker, og har klart det meste.

Vi har foreløpig bare vogge. Barnerommet er installert med en stor voksenseng hvor den som har nattevåk skal ligge, og vogga på siden. Vi har også ammemadrass for å flytte den lille lett fram og tilbake, evt ha henne i senga hos oss.

Vi må jo ha en sprinkelseng i tillegg, men tenkte å vente litt med å kjøpe det. Er det dumt, bør vi kanskje ha denne klart også, så hun venner seg til å bli lagt oppi den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det haster ikk med sprinkelseng. Min erfaring er at den ikke ble brukt i det hele tatt de første 4 mnd. Men vi hadde en hengevugge som datteren vår lå i, inne på rommet vårt. Den er såpass dyp og "ustabil" at datteren vår ble ganske stor før hun klarte å reise seg opp i den. Når hun klarte det, ble hengevuggen byttet ut med sprinkelseng.

Vanlig vugge hadde vi i stua, slik at hun også hadde en soveplass der på dagtid.

Skrevet

Tror dette er en smakssak og unger kan venne seg til litt av hvert. til første brukte vi sprinkelseng fra dag en. La bare et tykt håndkle som vi rullet som en pølse rundt hodeenden og la laken over for å gjøre det litt lunere. tips vi lærte på sykehuset. Datteren vår sov fin t i stinkelsenga fra første stund. Vugga i stua ble aldri noen favoritt. det var back up løsningen hvis ikke sprinkelsenga funket. Denne gangen håper vi vugga fungere, skal prøve å kjøpe en litt bedre madrass bare. Storesøster er på vei over i juniorseng, men er litt tidlig å overlevere sprinklesenga til den kommende lillesøsteren med en gang hun kommer ut er jeg redd. Så i et forsøk på å forebygge søskensjalusi blir det vugge denne gangen. Teorien min når vi gikk rett på sprinkelseng sist var å unngå problemer med å komme over i denne siden, men jeg tror det medste går hvis man bare vil og ikke lager så mye styr. Mange bruker jo bare vogn-bagen første tiden også. vuggen du har går sikkert helt fint de første månedene. Når han/hun begynner å rulle ville jeg byttet. Det er i alle fall planen min.

Skrevet

Vi brukte hverken sprinkelseng eller vugge før etter 4 mnd sist...tross alle "gode" råd og tips nektet han så sove noe annet sted enn i vogn eller vår seng (ja vi prøvde alt) Etter 4 mnd derimot funket det veldig bra med egen seng.

Mitt tips er derfor; ikke stress med sprinkelseng og for mange løsninger på forhånd men se an deres barn...det går seg uansett til tross kaos de første månedene. Da er det viktisgte å ikke psyke ut av alle andre som vet best..

Skrevet

Haha! Ja, det er sikkert.

Jeg tror nok også det går veldig bra. Har veldig tro på ammemadrassen, men det er det vel strengt tatt den lille sprellen i magen som bestemmer.

Har tenkt å møte med et åpent sinn og se an hva som fungerer. Og det var egentlig derfor jeg tenkte det var greit å ha sprinkelseng også klart, for å teste ut litt forskjellig. Men da tror jeg vi holder oss til originalplanen. Må jo ha noe å ønske oss etterhvert også :)

Tusen takk for svar alle sammen!

Skrevet

Jeg kjöpte sprinkelseng nå nettopp faktisk :) tilbud på Barnas Hus. sprinkelseng og madrass for 999,- :) den kan man justere i 3 höyder. vi hadde lyst på kurv, vugge osv... men er jo ikke så lenge man får brukt det. Så lenge man sörger for at babyen er rullet inn i teppe/dyne så h*n får fölelsen av at det er trangere trives de vel uansett ( tror jeg) :P

Vi var nödt til å tenke ökonimisk og fant ut at hun vil sikkert väre inne i vår seng den förste tiden, og tilbudet på Barnas Hus måtte vi jo bare slå til på :)

Skrevet

Jeg syns det er veldig greit å ha sprinkelseng. Her kommer nok gutten til å sove i vognbagen de første ukene. Jenta våres gjorde det. Så da står den oppi senga. Passer bare på å ta ut madrassen og lufte bagen godt.

Skrevet

Vi brukte kun seng sist.. Men denne gangen står senga i garasjen (ikke madrassen da), og vugga er klar og jeg antar det kun er denne som blir brukt første tida.

Husk at butikken er åpen også etter fødsel :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...