Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

håper noen kan hjelpe meg med dette? Har termin rundt 20 august og har begynt å tenke littegrann på dette med forelfrepenger. Er mye å sette seg inn i. Når er det vanlig å søke om dette? Jeg jobber i et vikariat som går ut i midten av juni! Hva bør jeg gjøre i de to månedene før fødselen. Tviler på at jeg får meg ny jobb da? Men må jeg melde meg arbeidsledig for å få rett til foreldrepenger? Hvor mye har en rett til? Har jobbet fult siden juni 2010.

Håper på noen tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142744492-foreldrepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

du må ha jobbet minst 6 av de siste 10 månedene før permisjonen starter for å få foreldrepenger, og da får du utbetalt det samme som du har i lønn - eller 80 % av den hvis du velger det. Du må derfor ikke melde deg arbeidsledig for å få foreldrepenger - det har du opparbeidet deg allerede. Men vet ikke om det lønner seg å melde seg arbeidsledig, eller bare begynne permisjonen litt tildigere. Det kan du sikkert ringe til ditt nav kontor å snakke med en saksbehandler om. Det er ikke noe poeng i å søke før ca 6 uker før du skal ha permisjon for NAV behandler ikke søknaden før noen uker før alikevel.

Tusen takk for tilbakemelding totette.

Har ikke så lyst å begynne permisjonen over en måned før. Blir så kort tid med lille gull. Får prøve å få tak i noen på nav etterhvert. Men er det vanlig å snakke med noen eller bare å søke på nett?

Prøvde meg på nav sin foreldrepenge kalkulator på nett men da fikk eg et resultat som var veldig rart. Fikk utbetalt under halvparten av det jeg får i lønn vanligvis. Skjønner ikke hvorfor. Men måtte jo oppgi inntekt de siste tre årene!!! Siden jeg har vært fulltidsstudent med deltidsjobb de to forutgående årene har jo ikke inntekten vært så høy da som nå. Men skal dette virkelig ha noe å si?? Som sagt.. dette var litt rart..

Noen som har opplevd det samme?

Det forige innlegget jeg skreiv, kom tydeligvis ikke med, pga noe feil med siden.

Jeg vil absolutt anbefale deg og ta en tur innom Nav for å få snakke med en rådgiver om hvordan du skal gjøre ting fremover, og hva du har krav på. Enklere det enn å bli forvirra av alt som står på nettsidene.

Lykke til! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...