Gå til innhold

6-8 mnd, hvor mange måltider om dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange måltider om dagen spiser deres babyer? Og når på dagen? Er det lenge siden dere startet med grøt?

Blir litt usikker nå som snuppa mi blir 8 mnd. Hun har fått grøt siden hun var 6 måneder, og begynte å få middag ved 7 mnd alder. Siden da har hun fått to måltider og smaksprøver på min mat (brød til lunsj, evt fruktmos til lunsj sammen med flaske). Men hun er jo allerede 8 måneder, burde ikke hun spise flere måltider og kutte ned på flaske? Hun drikker ikke/vil ikke ha så mye flaske lenger..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillemann her er straks 7 mnd, slik ser måltidene våre ut:

Frokost: grøt

Lunsj: har så smått begynt med brød. Blir ca ei halv skive. Får også fruktmos og mme på flaske (ca 165-200 ml)

Middag: har begynt med tilvenning av middag, spiser ca et halvt glass hjemmelaga/"bortelaga". Drikker ca 200 ml MME etterpå

Kveldsmat: grøt og ca 150 ml MME før sengetid

Får vann til alle måltider

Skrevet

Min er 8mnd, og vi har hatt det samme måltidsmønsteret siden han var rundt 5mnd. Begynte med grøt like før 4mnd.

0700tiden - 160ml mme.

1000tiden- Grøt + 90mme

1300tiden 160 mme, brødbiter, eller fruktmos (Kommer litt an på, og er ikek så glad i brød enda, så stresser ikke så mye med mengden)

1600tiden- Middag +vann (Noen ganger mme om han spiste lite middag)

1800tiden Grøt + vann

Like før senga- 120mme.

Jeg har ikke planer om å kutte ned på melkemåltidene enda, han er mett og fornøyd så..

Skrevet

Mini här är 6.5 mnd å så här ser hennes matdag ut:

0600/0700 tiden - MM

1000 tiden - MM + välling

1300 tiden - MM + fruktmos

1600 tiden - MM + middagsmat

1900 tiden- MM + grøt

+ oftast ett måltid med MM i løpet av natten

Hon äter inte så mycket av välling, frukt å middag men grøten till kvällen e namnam=)

Får åxå vann til maten!

Skrevet

Vanligvis 5 måltider her også, men da er det ene et mellommåltid. Gutten min spiser godt vanligvis, så av grøt blir det vanligvis 1 porsjon til frokost og 1,5 til kvelds ofte spiser han frukt etterpå i tillegg. Lunsj er ofte 1 brødskive og fruktmos. Eventuelt 3/4 glass med middag. Til middag spiser han enten av vår middagsmat eller 1 glass middag + frukt. Det 5 måltidet er enten en hel flaske mme (220 ml) tidlig morgen, eller fruktmos/banan/drikki/frukt med fullkorn el lign i løpet av dagen.

Skrevet

Etter at vi begynte med fast føde er det plutselig blitt mer rutiner og faste klokkeslett:-)

Slik ser måltidene til mini på 7 mnd ut ca:

Kl. 09-10: pupp + grøt

Kl. 12-13: pupp + fruktmos

Kl. 16: pupp + middag

Kl. 19: pupp + grøt

Han spiser pupp i tillegg 3-4 ganger i løpet av natta.

Jeg har tenkt å begynne med lunsj (brød?) snart. Håper på nattavvenning om en måneds tid...

Skrevet

Helsesøstra til mini sa at de bør være oppe i 4 måltider per dag (fast føde) når de er 8-9 mnd. Vi begynte med grøt i små porsjoner et par uker før han ble 6 mnd.

Jeg lurer også på når jeg skal begynne å gi mat før pupp...

Skrevet

Her er det litt i rykk og napp. Hun er 6 mnd

kl 5-6: mm

kl 7-8: mm

Kl 10-11: mm

Kl 12: Et fruktglass

kl 14: mm

Kl 16: 1/2 middagsglass

kl 19: Stor grøtporsjon og sviskesaft

Skrevet

lillegutt er 6 mnd og får 4-5 måltider. Han begynte med grøt da han var 4 mnd. Siden han ikke ville ha pupp lengre, og heller ikke tar flaske noe særlig, var vi snart oppe i faste måltider, er sånn ca:

08.30: 90 ml mme + et glass babyjoghurt

11.15: Grøt (130 ml vann) og 1/2 beger fruktmos

14.45: 70 ml mme + et glass middag + kanksje litt vann/babysaft

18.00: Grøt (140-150 ml vann) + 1/2 beger fruktmos

Dersom middagen er litt tidlig, får han litt fruktmos blandet med mme sånn litt før kl. 17.00.

Skrevet

NB - vann / saft er etter grøt, ikke etter mme :-)

Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

6,5 mnd her. Han begynte med fast føde da han var 5,5 mnd.

Nå ser dagen slik ut:

ca...

07.30 Pupp + litt mer pupp før 1.lur

kl 12.00 Pupp først, så grøt + litt vann

kl 15.00 Pupp først, så litt middag + litt vann.

Vi er så vidt i gang. Han spiser kanskje et halvt middagsglass.

kl 18.00 Pupp først, så grøt + litt vann. Tilbyr pupp før leggetid, men han vil sjeldent ha.

Han får normalt et fruktbeger om dagen delt over to grøtmåltider.

Jeg tilbyr vann for å vende han til det, men han drikker lite.

Det varierer om jeg ammer om natten. Noen ganger sover han hele natten igjennom, men i går ammet jeg f.eks. to ganger om kvelden, så sov han fra 23.00 - 07.45. Han har ofte hatt puppenekt om ettermiddagen og kvelden, så jeg er ganske snar til å ta han opp de dagene han har ammet dårlig.

Skrevet

Mini her er nesten 8 mndr og har fått grøt siden han var 6 mndr og middag siden han var 6,5. Har ganske lenge fått grøt til frokost og lunsj og middag til kvelds. Virker nå som han forskyver frokosten framover til kl 7 i stedet for 9, og da blir det ofte et lite mellommåltid på tidlig ettermiddag, har da gitt frukt/sviskemos, noen brødbiter eller litt babyyoghurt på glass. Han drikker fortsatt morsmelk før hvert måltid og 2-3 ganger på natta. Er også flink til å drikke vann av kopp til måltidene.

Skrevet

Min på seks og en halv måned får ca:

Kl 7: 210ml mme

Kl 10: 160ml mme

Kl 12/13: middag + te eller mme

Kl 15/16: 160ml mme

Kl 18/19: grøt med frukt i + 130ml mme

+ ofte en flaske mme utenom, når det ikke går opp med sovingen. Ikke helt rytme på dagsovingen, så da blir de måltidene og sovingen ganske fleksible.

Ga grøt til frokost før, men nå nekter han å spise noe de to første måltidene, vil bare ha melk, så har kuttet ned et måltid faktisk. Går visst litt opp og ned, en periode ville han ha bare grøt og nesten ikke mme, nå har det snudd helt. Så jeg følger det han vil ha jeg, tenker at han regulerer det selv når han trenger mer mat:)

Skrevet

Min på 6.5mnd spiser dette

kl.8: 150 mme

kl.12-13: 1fruktbeger+ 100-150mme

kl 16: 3/4 hjemmelaga middagsglass eller 1 kjøpeglass

kl 19: 1 porsjon grøt innimellom litt sviskemos

ca kl 20: 100-150mme

Drikker vann til måltidene å hjemmelaga sviske saft utenom måltidene:)

Skrevet

Min er 6,5 mnd og spiser dette:

0700: 200 mme

0830: 1/2 glass nestle yoghurt

1100:60 mme og grøt (1 dl vann)

15: 100 mme og 1/2 glass nestle middag/hjemmelaget middag

1830:100 mme

1900: grøt (ca 1dl vann)

S

Skrevet

Mini er snart 7 mnd.

6-7 tiden: pupp på senga.

9-10 Hvetegrøt med frukt + vann, evt pupp før grøt.

12-13 Pupp og Fruktpurè/ yoghurt

15-16 Middag: Toretters, han er ikke så glad i middag, men i dag spiste han faktisk litt Hipp nudler-glass :) Hipp mykgrøt med frukt.

17.30-18: Havregrøt med frukt, vann å drikke, pupp på senga om han vil ha.

22-24: pupp + mme.

Han eter aldri en hel posrjon, eter 1/2- 1/3 porsjon hvert måltid. Vi kommer ikke til å begynne med skive på en stund ennå. Han må begynne å like annet enn søtt først.

Skrevet

Min er 6 mnd, begynte med grøt når han var 3 mnd og 3 uker..

Ca tider:

07: 120 ml MM

10.30: grøt og vann

14: 120 ml MM og middag evt frukt

17: grøt og vann

18: 120 ml MM

Er idag jeg har innført grøt til lunsj og kuttet ut melken til det måltidet..

Skrevet

Ca 07.00: MM

Ca 09.00: En prosjon nestlé havregrøt banan- aprikos + litt vann

Ca 11.00: MM

Ca 12.00: Et beger med fruitbreak + litt vann (forsøker å introdusere litt brødskive her også siden han ikke virker mett lenger)

Ca 15.00: MM, så et helt middagsglass fra Hipp eller Nestlé + litt vann

Ca 18.00: En porsjon godnattgrøt + litt vann

Ca 19.00: MM

Så får han av og til en pupp i løpet av natta hvis han sover urolig, hvis ikke sover han fra ca 19 til 07 uten mer mat. Forsøker nå å la være å gi han nattpupp uansett før kl 06, så da har jeg prøvd å gi han litt MME på flaske dersom han absolutt skal ha mat før 06.. Dette fordi jeg skal begynne å jobbe om under en mnd og ikke orker nattpupp da.. :)

Skrevet

.. han er akkurat 7 mnd! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...