stearin Skrevet 5. januar 2011 #1 Skrevet 5. januar 2011 Nå er snuppa mi 8 måneder om to dager og jeg har gjort den tabben at jeg alltid har vugget henne i søvn. Bortsett fra når hun skal sovne for natta, da sovner hun selv med meg ved siden av henne, til vanlig helt uten problemer. Men det er på dagtid vi sliter litt, noen ganger kan jeg vugge vogna opp til 30-50 minutter uten at hun sovner (prøver å la vogna være helt i ro også, men da skriker hun bare). Vet at når hun vugges i søvn forventer hun også at hun fortsatt blir vugget når hun våkner, noe hun ikke gjør. Dermed blir oppvåkningen ganske brå også. Noen ganger har hun klart å sovne i sin egen seng alene, men det blir med de få gangene.. Vil gjerne "lære" henne å sovne selv, så det blir lettere for henne (ikke så mye skriking og overtrøtthet) og for meg. Og til høsten for barnehagepersonale. Hva kan jeg gjøre? Finnes det ingen vei utenom skriketoktene rett før leggetid om man skal venne barnet til å sovne selv? Hvordan gjør dere det? Og har dere noen tips til en litt frustrert mor.. Jeg vet jeg har gjort meg selv en bjørnetjeneste ved å vugge henne i fanget og i vogna.. Skal ikke gjentas for å si det sånn:)
<3Minesmå<3 Skrevet 5. januar 2011 #2 Skrevet 5. januar 2011 Hei :-) Nå har ikke jeg mye erfaring med dette enda.. men.. jeg har hatt akkurat samme problemet. Sønnen min er 6 mnd og jeg har også gjort den tabben at jeg har holdt han i fanget til han har sovnet på kvelden ( som regel på kveldstid det har vært problemer her) Jeg fikk ett godt tips av en veninne som har en sønn på 1 år som sa at hun la han ned i senga å satt ved siden av senga hans og strøk han forsiktig på magen eller kinnet, og holdt ham i hendene til han sovnet av seg selv. uansett hvor sint å lei seg han ble så tok hun ham ikke opp av senga, hun bare strøk ham forsiktig å roet han ned der han lå for å vise at hun var der. Etter 3 dager med hard jobbing så sovnet han til slutt av seg selv . Jeg begynnte med dette i forigårs. Det tok meg 45 min første natta før han sovna, litt gråt men ikke mye. I går tok det ikke fullt en halvtime en gang da gråt han ikke i det hele tatt, bare litt sutring. Håper det tar mindre tid igjen i kveld :-) Man må selvfølgelig være sikker på at de ikke er sultne eller noe sånnt når de ligger der da, så det er derfor de gråter liksom.. Prøvde det samme på dagtid en dag tidligere.. tok vel 30 minutter da også før han fikk roen å sovnet av seg selv. men etter hvert som du har gjort det noen ganger så er de vannt med at du ikke tar de opp hver gang de gråter :-) Håper det kan hjelpe deg også :-) Lykke til :-)
Gjest Skrevet 5. januar 2011 #3 Skrevet 5. januar 2011 Det er som jeg skulle skrevet dette innlegget selv, HI. Jeg og barnet på 8 mnd. har samsovet, litt ufrivillig fra min side, men det ble slik. Jeg har et stort prosjekt nå og det er å få babyen til å sovne i egen seng om kvelden. Idag var andre kvelden og vi brukte 1,5 time på dette, men barnet sovnet selv, med min hånd oppå hodet hennes. Jeg brukte den metoden som var linket til her, Dagens høydepunkt og til nå så funker den. Det ar bare utrolig lang tid. Og litt ondt i ryggen har jeg ettersom jeg strøk ungen over hodet og kysset litt på kinnet. Jeg skal få det til!!!! Jeg har bestemt meg og det skal fungere. Er alenemor så jeg kan ikke ty til lettere løsninger som pupp lengre. Jeg angrer ikke på at jeg har puppet og vugget og samsovet ungen til søvne, men jeg innser at jeg kunne noen ting annerledes for å gjøre kvelden lettere for meg selv.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 Jeg synes ikke du har gjort deg selv en bjørnetjeneste jeg! Det finnes ikke noen fasitsvar på dette med barn og søvn, og jeg synes det rette er å følge sitt eget morsinstinkt på hva som er rett og galt- selv tenker jeg f.eks at jeg ikke ønsker at barna mine skal måtte gråte seg i søvn, enten de er to mnd eller to år gamle, det føles helt feil for meg og jeg orker ikke høre på den såre gråten. Her kan du finne råd om en barnevennlig søvntreningsmetode, som ikke innebærer at hun må gråte seg i søvn; http://www.sovlillebaby.com/soevntrening.htm Lykke til =)
Dr mamma Skrevet 6. januar 2011 #5 Skrevet 6. januar 2011 Min er 10 mnd og legging på dagtid og til natten tar gjerne 1-2 timer...Ikke gøy, blir jo utslitt.Det var forresten det samme med min forrige, men babyen nå er ekstremt kontaktsøkende og sutrete, skrek dessuten i 6 mnd så har ikke samvittighet til noen skrikekur. Vet ikke om det er snakk om "bjørnetjeneste", tror babyen har godt av "servicen" og nærheten, men selvsagt må de etterhvert lære seg å sove selv, både for sin egen del og de voksne! Det som er vanskelig synes jeg, er å være sikker på at de er mette. Lite gøy å la de skrike om det er noe som plager dem.(Utenom behovet for mamma og pappa).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå