Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gått ned ca 1 kg på 1 uke. Har jevnt lagt på meg 100 g her og der men i går da jeg var på svangerskapskontroll hadde plutselig vekta gått ned.. Har til sammen gjennom hele svangerskapet lagt på meg 6,4 kg. Er 37+2. Legen virka litt bekymra for at jeg hadde gått ned i vekt. Har spist omtrent det samme hele tiden, og veier meg alltid om morgenen. Men burde jeg bekymre meg? Disse legene virker jo så stressa med en gang syns jeg. Nå er ikke 1 kg så mye, men på slutten burde man vel helst legge på seg og ikke gå ned?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var hos jm i går, og jeg har bare lagt på meg 200 gram siden 24 november. Er 37+6. Jordmor var ikke bekymret i det hele tatt så lenge symfysemålene stiger! Var visst vanlig på slutten, fordi man blir fort mett/kvalm og ikke å greier å spise like mye som man forbrenner! Babyen tar uansett det den trenger!

Gjest LilleDina +spire  + 2englebarn
Skrevet

'Gikk ned 1,2 kg til sist jordmor time jeg også, men hun var ikke beskymret hvertfall, så lenge ungen hadde det bra.

Sist svangerskap gikk jeg ned 17 kg frem til jeg mistet ungene i uke 21, og da var de ikkke beskymret før jeg gikk ned 10 kg (det de første 3 måndene) Men så lenge alt var bra med tvillingene, da la på seg og vokste godt, så var det ingen fare. Noen leger har det med å bli ekstreme når det gjelder slik, for "normen" tilsier jo at man går opp i vekt, spesielt den siste tiden, men er jo ikke alle som har det slik, ei venninne gikk ned 5 kg siste tre ukene før fødsel, og jordmoren hennes var ikke beskymret, da ungen og hun selv hadde det bra. Hun spiste likt som tidligere, var ingen endringer på noen måte. JM hennes mente det bare var kroppen som forberedet seg litt anderledes til fødselen

Skrevet

jeg er 36 uker på vei.

og har kun lagt på meg 4 kg i hele svangerskapet.. jeg hadde gått opp 5 kg men de siste 2 ukene har jeg også gått ned igjen..

har hørt at det er ganske vanlig å gå ned den siste tiden ;)

jordmora mi er ikke bekymra i allefall :)

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Er vel bare legen som er litt hysterisk av seg sikkert. Hehe

Skrevet

Her var det kun gått opp 1 kg med jula:) Og fikk også beskjed om at det er helt normalt nå mot slutten, og at jeg la på meg ganske mye i 2trimester:) er oppe i 17 kg totalt nå og er i uke 35 på fredag:)

Skrevet

var også på kontroll i går, og hadde gått litt ned, selv om det harvært jul og alt :o) Er i uke 37 i morgen. Jordmor sa ingenting på det, baby tok det han trengte av våre reserver, så så lenge fosterlyd og symfysemål var fine, var det helt greit.

Men nå har jeg lagt på meg 12 kr hittil, så har litt mer å gå på en deg? Hvor mye man bør legge på seg er vel også litt avhengig fra hvor stor man er når man starter svangerskapet.. Men så lenge magen vokser, er det nok ingen fare.

Skrevet

Så lenge babyen vokser og magen så er det ikke farlig å gå ned i vekt :)

Skrevet

Har ikke lest hva andre har svart her så er mulig det blir endel av det samme fra meg :). Men jeg har opplevd det samme to ganger under dette svangerskapet. Først gå opp for så å gå ned. Skvatt så jeg leste uke til uke kalenderen i ca uke 25 og så det sto at "nå burde du ha gått opp ca 7 kg". Spurte fødselslegen og hun berolighet meg og sa at sålenge alt utviklet seg normalt eller var det ingen grunn til bekymring :).

Skrevet

Jeg har ikke gått opp (eller ned) de siden ca uke 30 er i uke 38 nå.

Legen sa ikke noe sist, og var på kontroll i dag, og jm spurte ikke om vekt engang. - Men nå skal det sies at jeg har endel å ta av fra før... Har gått opp 9kg totalt (mot 20kg sist, så jeg er strålende fornøyd!)

Skrevet

Siden 8des og til nå har jeg gått ned 6,5kg jeg da.. har gått gjevnlig ned uke for uke, mens minsten har lagt på seg det han skal. Nå er jeg 40+4, så er ganske klar for å få han ut.

Jm stusset over dette og sa at alt annet er jo bra, så er vel bare meningen at jeg ikke skulle gå opp så mye. Veier ca 10kg mer enn jeg gjorde før graviditeten og vil vel kalle meg normalvektig sånn ellers. Har visst noe med at forbrenningen øker mye på slutten fordi det er tungt å bære. Jm min sa også at når man venter gutt så forbrenner man mere enn med jenter..(??) er litt rart, men så lenge den lille har det bra er det aller viktigst :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...