Nat27 Skrevet 5. januar 2011 #1 Skrevet 5. januar 2011 Har en gutt født i oktober. Min permisjon er ferdig i august og så har pappan perm i ti uker etter det. I tillegg har vi feriene vi skal bruke. Hadde på denne måten håpet på at vi kunne utsette barnehagestarten til over nyttår neste år. det går akkurat med antall uker perm + ferie, og så en/to uker med ulønnet perm. Men barnehagene har vel ikke opptak i januar? Hadde ikke mye lyst å søke han inn fra august og så måtte betale for plassen uten at han går der hver mnd til over nyttår, men vet ikke om noen andre muligheter? Hvordan gjør dere det? Vet ikke mye om sånt og er elendig til å planlegge, så tar gjerne i mot tips til hvordan dette kan gjøres. Kan det hende noen barnehager har ulik praksis og opptak i januar?
Cornelianelia Skrevet 5. januar 2011 #2 Skrevet 5. januar 2011 Hvis du bor i Oslo - eller i andre kommuner som har litt liten barnehagekapasitet - så er det ikke et alternativ å søke ham inn fra august og betale for plassen. I Oslo er du ikke med i hovedopptaket dersom barnet er født etter 1. september. Eller du kan være med, men du får ikke tilbud om plass før alle som er født før 1. sept har fått et tilbud. Det kan selvsagt dukke opp plasser enten i løpet av høsten eller til nyttår. Det hender at noen flytter og slutter eller at det åpner nye barnehager. Særlig i private barnehager kan det dukke opp muligheter, for de kan ofte ta inn litt utenom systemet underveis i året. Vil særlig anbefale å sjekke om det er noen familiebarnehager i området dere bor, for de kan ha ledige plasser fra nyttår. Men gutten din er bare noen måneder gammel nå. Du trenger ikke å bruke hele permisjonen til å bekymre deg over dette. Min erfaring er at det som regel ordner seg på et eller annet vis. Men har dere tenkt til å legge feriene deres etterhverandre?
Pumba78 Skrevet 5. januar 2011 #3 Skrevet 5. januar 2011 Min er også født i sltten av okt, vi tar en del ubetalt permisjon og satser på plass fra neste januar. Vet det ikke er noen garanti men tenkte å snakke m barnehagene i området. Er det umulig får vi se etter dagmamma eller familiebarnehage. Ting pleier å ordne seg.
gullis og snuppis Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 Har også en oktoberbaby som jeg har lyst å søke plass til fra januar 2012. Vi har tenkt at mannen tar fedrekvoten gradert og at jeg begynner i halv stilling frem til jul når permisjon og ferie er over. Dersom vi søker og får plass fra august har vi ikke råd til ikke å benytte plassen, for det koster jo litt for en barnehageplass, + at vi da også går glipp av litt inntekt gjennom kontantstøtte. Så vi må da evt gå tilbake til full jobb. Men jeg har ikke lyst å ha han i bhg så tidlig, så derfor søker vi nok ikke før fra januar. Eldstemann går i en privat barnehage, så håper vi skal få minsten inn der, men det avhenger jo av at det er en ledig plass der. Om vi ikke får plass, må vi vel søke arb.giver om delvis ulønnet permisjon begge to en periode. Det blir nok trangt økonomisk, så håper det ordner seg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå