Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 5. januar 2011 #1 Skrevet 5. januar 2011 Har litt dårlig samvittighet for all halvfabrikatmaten vi spiser her i familien. Vet det ikke er bra, ikke særlig næringsrikt, alt for mye salt og hvetemel og ikke særlig godt heller. Fra mai-sept (minst) griller vi så å si hver dag, da er det masse grønnsaker, ubehandlet kjøtt og fisk. Men nå på vinteren blir det litt dårlig gitt... Vil gjerne ha tips til raske, sunne og gode hverdagsmiddager av ekte rene råvarer. Gjerne litt utradisjonelt. Noen som er flinke til å bruke bønner og linser feks? Og dere som spiser mye fisk, hva slags fisk da? Her blir det mest laks, da jeg ikke liker torsk... Er ikke noe sunnhetsfrik, og har ikke som mål og bli det heller - er bare sikker på at mat laget av friske råvarer er bedre enn all denne pose og frossen-maten... Tips, tips?
Cornelianelia Skrevet 5. januar 2011 #2 Skrevet 5. januar 2011 Ikke det du spør om, men så mye grilling tror jeg ikke er helt bra. Det har vært en del skriverier om at overdrevent inntak av grillmat kan være kreftfremkallende. Et par gamle lenker: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.2684836 http://www.klikk.no/helse/dinkost/ernaring/article479577.ece Det er ikke frarådet å grille, men hver dag høres veldig mye ut. Vi er for øvrig ingen sunnhetsfriker, men lager noe fra grunnen av og noe halvfabrikata. Vi lager f.eks sjelden gryteretter av Toro-poser, synes ikke de er så gode heller. Noen forslag: * Kyllinggryte med forskjellige grønnsaker. Saus laget av fløte og eplemos. * Lag spagettirøre selv av en boks hakkede tomater og krydder fremfor å bruke ferdigglass/pose. * Fisk kan tilberedes på mange måter: Stekt, ovnsbakt, kokt. Ovnsbakt har jeg sansen for. Drypp olje i en ildfast form, legg fisk og div grønnsaker i formen og sett inn i ovnen til det er ferdig.
Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 5. januar 2011 Hmm. det visste jeg ikke. Men vi bruker gassgrill og ikke grillkull, Dessuten pakker vi inn mesteparten av maten i folie, og spiser ikke brent mat, så da virker det jo ok likevel tror jeg - i allfall slik jeg leste artiklene.
kråkemamma Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 hva med wok? da kan du velge de grønnsakene dere liker, og bruke svinekjøtt, fisk, scampi osv linsesuppe er jo godt. eller bruke linser og bønner i gryte f eks, bruk rent kjøtt eller karbonadedeig,kyllingkjøttdeig. pøs oppi med masse grønnsaker grønnsaksuppe av ferske rotgrønnsaker ( veldig tradisjonellt) noen påstår at frosne grønnsaker er nesten like bra som ferske, så om du bruker det av og til er det ingen krise her spiser vi mye fisk denne er poppis her når man har dårlig tid: 1 pose wokgrønnsaker fryst 1 pose fullkornsris med kokos og lime fryst laks, torsk eller annen fisk bland de to posene putt i ildfast form stek fisken litt i panna så den får fin farge og er nesten ferdig. legg fisken oppå grønnsakene, inn i ovnen 20-25 min topp gjerne med stekt purre og litt soltørket tomat. rømme, soyasaus eller lign ved siden av
2søtesmåh Skrevet 5. januar 2011 #5 Skrevet 5. januar 2011 Jeg gjør det ikke selv, men har planer om følgende;- Hver søndag koke en stor porsjon med grønnsaker..Gulerøtter, løk, poteter, kålrot, blomkål osv. Dele denne opp i 3-4 porsjoner slik at vi mandag til onsdag (eller torsdag) kan ha grønnsakssuppe med kjøtt, fiskeboller, pølse eller annet en dag. Lapskaus en annen dag og som tilbehør til fisk, kyllingfileter eller noe annet tredje dag..Kan variere grønnsaksgrunnlaget og evt tilsette flere grønnsaker på serveringsdagene..... Fredager har vi taco og ungene lesser på med ost, agurk og mais (kjøttdeig ikke like pop, så noen gang får de kyllingfilter skåret i små, passende biter..UTEN krydderet), så føler det summa summarum ikke er så usundt, selv om vi bruker posekrydder og ferdkjøpe lemser:o) Lørdager variere vi veldig, biff, fiskegryte, pannekaker (når barna bestemmer) og søndager er vi ofte hos mine eller mannens foreldre på norsk "tradisjonskost",- som nok er ganske sunn mtp "rene matvarer"...
stearin Skrevet 5. januar 2011 #6 Skrevet 5. januar 2011 Tacogryte med gulrøtter, blomkål og brokkoli:) Ikke den du får kjøpt på butikken da. Bruk bare vanlig krydderblanding og vann i kjøttdeigen og pøs på med gulrøtter, brokkoli og blomkål. Og alt annet du liker:) Herlig middag hvis den enda serveres sammen med rømme:)
stearin Skrevet 5. januar 2011 #7 Skrevet 5. januar 2011 Ris er godt å ha ved siden av tacogryta forresten:)
Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 5. januar 2011 Takk for svar!! Wokgrønnsaker, fullkornsris og fisk i form skal jeg teste! Sånn pose med wokgrønnsaker smaker faktisk godt, ellers må jeg si jeg hater frosne grønnsaker - synes de bare smaker vann. Og jeg kan ikke fordra taco heller... Men i dag skal jeg lage denne: http://www.stabburet.no/eway/default.aspx?pid=226&trg=Main_4901&Main_4751=4834:0:10,2008:1:0:0:::0:0&Maincontent_4834=4901:0:10,2010:1:0:0:::0:0&Main_4901=4902:51608::1:4867:1:::0:0
Gjest Skrevet 5. januar 2011 #9 Skrevet 5. januar 2011 Hvis du bor i Oslo / Akershus / Drammen kan jeg varmt anbefale middagsordningen "Godt Levert". Da får du matvarer til 3 eller 5 middager levert på døren hver mandag sammen med oppskrifter. Oppskriftene er utarbeidet av en kjent kokk og det er sunn og god mat. Det er litt dyrt, men jeg er kjempefornøyd, verdt pengene for oss.
Mjølkekua Skrevet 5. januar 2011 #10 Skrevet 5. januar 2011 Sjekk ut trines mektige matblogg! Supre middagstips, enkelt og godt! Ukesmenyer også ;-)
Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #11 Skrevet 5. januar 2011 ÅÅÅ det vil jeg ha!!! Skal sjekke om de leverer her, bor i Akershus, men nord for Oslo..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå