Gå til innhold

Får man velge om studenter og elever skal være med på fødselen??

Anbefalte innlegg

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Jeg føler at jeg har hatt studenter rundt meg gjennom hele svangerskapet. Hadde en datter som lå i tverrleie de siste mnd, og det er visstnok ikke så ofte det skjer. Så på hver eneste kontroll hadde de samlet en haug med studenter, som skulle kjenne på magen min og fortelle hvordan barnet lå. Ganske kjedelig, fordi kontrollene tok jo så utrolig lang tid.... men det var faktisk ingen av dem som "gjettet" riktig;)

Pga dette måtte jeg ta planlagt ks, og det er kanskje ikke helt det samme, men jeg fikk ikke spørsmål om det var greit at det var studenter inne på operasjonssalen. Når jeg ble trillet inn, så presenterte alle seg og da var det en som var legestudent og en som var jordmorstudent. Tenkte faktisk ikke noe over det, men sannsynligvis fordi det var så fullt av folk der uansett.

Personlig så synes jeg det er veldig flott at studentene innenfor helsevesnet får masse praktisk erfaring, men skjønner jo hvis det er enkelte som føler at det blir feil for dem å ha studenter der. Da synes jeg man bør informere om det, så burde det jo absolutt være rom for unntak.

Skrevet

jeg fødte på SUS,

på journalskriving fikk jeg med et brev, der jeg kunne skrive hvordan jeg ville ha min fødsel, og de skulle så godt de kunne å følge den.

jeg skrev at jeg ikke ville ha med meg studenter, ingen var det heller.

selv om det er et universitetsykehus, så er det min fødsel!

Skrevet

Ja, man kan si nei. Men jeg hadde jordmorstudent som ledet an fødselen min, med jordmor bak som veiledet henne. Og må si at det var upåklagelig service! Studenten var veldig på tilbudssida, og foreslo ulike typer smertelindring, gav meg mye informasjon, og prata med oss mye, fordi hun hadde så god tid- hun hadde jo bare meg å tenke på. De er jo veldig opptatt av å gjøre alt riktig og så bra som mulig, selv om de ikke har mye erfaring enda.

Jeg hadde vel en 5-6 personer innom i løpet av fødselen, og kan ikke si at jeg opplevde det som negativt, mer trygt. En blir jo ikke alltid spurt heller, dersom de vurderer at de trenger hjelp til noe, så caller de på ekstra folk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...