Gå til innhold

Får man velge om studenter og elever skal være med på fødselen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mindre folk jo bedre for min del.... huff det er plentig med elever der når jeg skal føde..

Skrevet

Jeg hadde med en jm-student under første fødsel og føler ikke jeg fikk noe valg. Etter vaktskiftet kom ny jm inn og hun hadde med en student som hun presenterte. Ferdig med det, liksom. Skal du føde på et universtitetssykehus så er det på en måte noe av dealen, at det skal undervises og utdannes folk der. Når det er sagt, så var det helt supert å ha studenten tilstede, hun var i rommet nesten hele tiden (ca 4 timer), lagde ikke noe styr men jeg merket jo at hun var der og det var trygt. De er tross alt sykepleiere allerede og har kompetanse. Studenten og jm diskuterte også litt seg imellom og jeg fikk info som jeg nok ikke ville fått dersom det bare vare jeg og jm (ja, og mannen min da, he he) i rommet, For meg var det positivt, jeg er helsearbeider selv og vil gjerne ha mye info.

MEN du kan sikkert be studenter om å holde seg i bakgrunnen, evt gå ut av rommet hvs du føler det blir for mye, fint at du har tenkt gjennom problemstillingen på forhånd :) Lykke til med fødsel!!

Skrevet

Min erfaring er at det får man velge. Jeg fikk i hvert fall spm om det. Det var jo MIN fødsel, så skulle bare mangle. Når det er sagt, så så jeg det som en stor fordel å ha en ekstra der jeg da:-)

Skrevet

Jeg var gjennom fem jordmorskift under min fødsel, og skiftet med jordmorstudent var uten tvil det beste! Når det er sagt, kan jeg ikke huske at jeg fikk spørsmål om det var greit eller ikke, men så skal jeg ikke påberope meg å huske alt fra fødselen heller...

Skrevet

Jeg hadde med en sykepleierstudent under første fødsel og jeg fikk spørsmålet før de tok med studenten inn i rommet i det hele tatt. Når de spurte presiserte de at hun kun var med for å observere og hun skulle ikke gjøre noen ting. Tror det endte opp med at hun hjalp til med å holde det ene beinet mitt, men det er jo ikke akkurat en jobb man trenger noen utdannelse for å klare...

Skrevet

På min første fødsel hadde jeg både hjelpepleierelev(!) og jm-student, men jeg husker ikke om jeg ble spurt eller ikke..

Men jeg er superglad for at de var med, for de var inne hos meg hele tiden når jeg ville det, og de passet begge kjempegodt på meg. Det var jm-studentens første fødsel og hun var veldig opptatt av å gjøre det best mulig for meg.

Så jeg har bare positive erfaringer, og sa likesågodt ja til en legestudent på min andre fødsel, men han dukket aldri opp før det hele var over.

Skrevet

Da jeg skulle ha planlagt ks med sistemann ble jeg spurt om en sykepleierstudent kunne få være med.

Syntes det var helt greit og blir faktisk i ettertid litt rørt av at min gutt var den første babyen hun så komme til verden. Og hun ble ikke noe mindre rørt hun heller har jeg blitt fortalt :o)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg hadde på det meste 11 stk inne på rommet mitt. Hvor mange av de som var studenter vites ikke, men jeg inbiller meg at hvertfall hun som sto bak skjermbrettet og titta opp med jevne mellomrom var det....

Det jeg vet, er at det var en jordmor, en anestesilege, en barnelge, og en sykepleier der hele tida. Så da var nok resten studenter.... Og ALLE skulle kjenne! O'lykke :D

Men jeg sa vel på et tidstpunkt at det var greit....

Skrevet

Jeg hadde jordmorstudent som ledet hele fødselen min når jeg fikk nr. 2. Jordmor "hang" selvsagt over skuldren på henne hele veien og fulgte med, men det var studenten som førte an og ledet det hele.

Hun var en utrolig sympatisk ung dame, og jeg har bare positivt å si om at hun var der!

Jeg hadde en kort periode en elev inne på rommet også, men hun stod bare trykket bort i et hjørne og så på. Det er ikke så god plass på disse fødestuene nei....!

Dette var min 2. fødsel som sagt, og den gikk "helt etter boka" - så sånn sett var det sikkert greit å ha en student til å lede an.

Jeg ble spurt på forhånd om det var greit at hun var med.

Skrevet

Ja du kan velge selvfølgelig. Det er din fødsel og du som bestemmer, i motsetning til hva noen jordmødre tror. Skriv det i ønskebrevet ditt, som du sender til fødeavdelingen noen uker før terminen din :)

Skrevet

I forbindelse med min fødsel,så fikk faktisk ikke studentene være med..Mine jordmødre hadde ikke studenter selv,men de fikk spm om andre studenter fikk være med,men det fikk de ikke..Også hun som kom og tok blodprøver underveis hadde med seg flere studenter,men de måtte vente på gangen..Selv sa jeg at det var helt greit,jeg hadde ikke brydd meg om hele byen kom inn på rommet mitt:)

Legene og alle andre som var der,var stresset og jeg tror de ville begrense antall personer å forholde seg til.

Skrevet

Du kan alltid velge selv. Selv fødte jeg sist og skal også føde nå på et universitetssykehus. Jeg er fullstendig klar over at sannsynligheten for at studenter ønsker å være til stede er større her enn andre sykehus, men jeg velger likevel dette fordi jeg ønsker den medisinske kompetansen som et universitetssykehus har og benytter meg av retten til å velge bort studenter i de situasjonene (som f.eks.en fødsel) hvor det ikke føles komfortabelt. Det har i allefall aldri vært noe problem å si nei.

Skrevet

Jordmorstudenten spurte selv om hun kunne være med på minsten sin fødsel, og det var helt ok. Skulle derimot ønske hun ikke skulle sy etterpå, for det tok laaang tid :-/

Skrevet

Jeg fikk et skriv i forkant av fødsel at siden det var et universitetssykehus (UNN Narvik) så trengte de ikke samtykke til å ha studenter med på fødsel.

Da jeg gikk i fødsel så sa de at det skulle komme to jordmorstudenter. Jeg sa at jeg ikke ville ha så mye folk tilstede (en av grunnene til at jeg valgte å føde alene), men der hadde jeg ikke noe jeg skulle ha sagt. Studentene ville komme.

Nå gikk fødsel så fort at de rakk ikke ned på føden og det passet meg bra;)

Jeg skjønner at de må delta på fødsel for å lære, men jeg følte det som et overtramp at jeg ikke måtte samtykke og jeg ønsket virkelig ikke å ha mye folk tilstede - verken mamma, pappa, venninner, stundenter eller noen andre enn de som strengt tatt måtte være der.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Men du hadde jo allerede samtykket i og med at du takket ja til å føde der til tross for brevet. Velger man universitetssykehus, er det studenter man må ta med på kjøpet.

Skrevet

Jeg bor midt mellom to universitetssykehus og har 5 timers kjøring til fødestue, men der får man ikke føde som førstegangs. Så i realiteten så har man ikke noe valg.

Skrevet

På Riksen må man skrive under på at det er greit at studenter er med.

Selvfølgelig kan man velge, men de nye må jo også lære.

Er jo ikke sånn at de står i åpningen og loker..

Jeg hadde også med jm-student, hun gjorde ikke noe ut av seg.

Skrevet

Ja,jeg ble hvertfall spurt.Hadde med jordmorstudent,2sykeplstd,en mannlig legestudent(+ hadde barnepleier,jordmor og lege).

Nesten sånn drop inn greie,men brydde meg lite.Kunne stått midt i byen eller på rikstv mens det stod på uten at jeg hadde brydd meg.

Skrevet

Hei!

Fikk spørsmål om en legestudent kunne være med på fødselen. Sa nei, men da begynte de å argumentere med at det var universitetssykehus osv. Følte meg litt presset til å si ja. Studenten kom inn da jeg var midt i en ri. Viste seg å være en kar jeg har hatt sommerjobb/deltidsjobb sammen med i fem år. Slapp heldigvis å ha han der. Greit for begge to.

Skrevet

Jeg fødte på St.Olavs, som er et universitetssykehus, og ble spurt foran fødselen. Hun studenten rakk akkurat ikke fødselen men var med på alt etterpå. Synes det var helt greit fordi de trenger praksis for å bli gode jordmødre og da tenker jeg på de som skal føde etter meg, trenger gode hjelpere de også. Hun var i tillegg veldig ok, og fulgte meg ned på kirurgen for litt brodering etterpå.

Jeg var også med på et prosjekt med alle legestudentene der de skulle få prøve å kjenne på magen hvordan babyen lå, fosterlyd osv. Det må ha vært over 30 legestudenter og jeg holdt på å le meg forderva flere ganger. De fleste var veldig rolige og spurte masse om graviditeten osv, andre var helt "opp i det" og rota bare, og en mannlig student spurte om å få kjenne på magen en gang til fordi han syntes det var helt ubeskrivelig å kjenne når babyen rørte seg. Nesten litt rørende....Så jeg tenkte der og da at jeg kan faktisk bidra til at vi får flere dyktige leger og jordmødre som igjen gjør at en fødsel oppleves som en trygt.

Men alle må få gjøre som de selv ønsker.

Skrevet

Noen av oss har ikke så veldig mye valg da. Jeg bor i Osloområdet. Her er det _bare_ universitetssykehus. Skal jeg måtte finne meg i studenter på fødselen bare fordi jeg bor her?

Skrevet

Jeg ble spurt om en jordmor student kunne ta imot barnet mitt. Og jeg svarte ja. Hun er jo utdannet sykepleier så stolte fullt på henne :)

Hun var dessuten den flinkeste på hele fødestua. Hun var rolig, hyggelig og empatisk. Det var ikke de andre meggene med mange års erfaring.

Veldig glad for at jeg lot denne studenten ta del i min fødsel, ellers hadde det blitt et mareritt.

Uansett så kan du sikkert velge, men det er aldri plentig med elever der. Er det andre folk der er det som regel utdannede sykepleiere som tar jordmor videreutdanning, eller sykepleierstudenter(men de er aldri deltakende der, kun til oberservasjon, dvs de tar ikke imot barnet).

Jeg synes det er bare positivt jeg da. Det er jo den eneste måten folk lærer og kan ta en slik utdannelse. Hadde alle sagt nei, så hadde jordmødrene dødd ut.

Skrevet

Da jeg fikk min første på Ullevål fill jeg spørsmål om det var greit at det var med en legestudent. Hun skulle kun observere og det var hennes første fødsel. Jeg sa jeg ville treffe henne før jeg sa ja, og om jeg sa ja ha mulighet til å be henne gå når som helst om jeg ønsket det. Det var helt greit. Ingen som sa jeg måtte fordi det er et universitetssykehus.

Skrevet

En anestesistudent

En jordmorstudent

og 3 legestudenter var innom noen ganger før og under utdrivningsfasen.

pluss en fødselslege 1 jordmor og 2 barnepleiere.

Jordmorstudenten var en voksen dame. Rolig og omgjengelig. Takket fint for at hun fikk være en del av den største opplevelsen i verden og hun var til god hjelp for meg under åpningsfasen.

Hun og fødselslegen er de eneste jeg husker var der. Kongen kunne sett meg føde tror ikke jeg hadde brydd meg stort.

Fikk spørsmål først. Jeg sa først nei fordi jeg var usikker og redd. Jordmora fortalte meg at en student ofte ville være til stor trøst så da takker jeg ja. Angrer ikke.

Følte ingen press på å si ja.

Dette var Riksen

Skrevet

Jeg er en av som mener at man må bidra litt jeg da... For å få gode leger, jordmødre og frisører for den saks skyld så må man la de prøve seg. Da like godt med meg som noen andre. Jeg hadde en legestudent der siden barnet mitt kom med rumpen først. Hun hadde aldri brukt tang før og fikk prøve å presse den inn sånn 6-7 ganger, før jeg spurte om hovedlegen fikk lov å prøve. Noe som var bra for han klarte det ikke han heller, hehe, så da måtte de prøve noe annet. Jeg syntes ikke det var noe kult å ha en ekstra person der, men sa ja uansett. Jeg så også ja til å ha en til å observere meg da jeg var i praksis, da dette var en som skrev doktorgrad om dette. Jeg syntes ikke det var festlig å bli observert hele tiden, MEN hadde det vært jeg som var doktorgradstudenten hadde jeg villet at noen skulle si ja til meg.

Derfor er jeg også organdonor, ryggmargdonor og når jeg dør skal kroppen min doneres bort til vitenskapelige formål;-) Men jeg tenker evig praktisk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...