kinaputten Skrevet 4. januar 2011 #1 Skrevet 4. januar 2011 Han har hele tiden lagt seg fint om kvelden, men i det siste bare vil han ikke falle til ro om kvelden, klokka blir ofte midnatt før han endelig faller om og mamma segner om etterpå. Han sover ikke om dagen heller, idag har han feks sovet til sammen 30 min siden klokka 9.30, klart han blir overtrøtt, men han nekter plent. Han tar smokken bedre nå og kan ligge litt og døse, men så snart smokken faller ut, så våkner han. Ofte når det endelig ser ut som om han skal få seg en bedre blund, så er han så uheldig at han feks må fjerte en vond fjert også våkner han eller han sutter for hardt på handa si også gjør det vondt også våkner han...... En gang i blandt får han dog sovet seg en skikkelig god blund på fanget mitt, hvor jeg ikke tør røre meg i 3 timer, men det skjer altfor sjeldent og de gangene det skjer, så blir ikke kvelds søvnen bedre av den grunn :/ Blir jo litt bekymret her, kan da umulig være godt for en liten baby å ikke få noe søvn. Har prøvd det meste av gode tips også føler jeg. Så egentlig er jeg vel bare ute etter å høre at andre også har hatt babyer som ikke ville sove hverken på dagen eller kvelden og som plutselig sov bedre
mamma til lillingen Skrevet 4. januar 2011 #2 Skrevet 4. januar 2011 Har du prøvd å la han sovne i bæresele eller annet bæretøy? Hvis det fungerer så får han hvertfall søvn. Hjelper her, bærer henne rundt en god stund sånn at hun sovner skikkelig, så kan jeg legge henne i senga uten at hun våkner. Ellers kan jeg nevne at jenta ikke sovner om hun ikke er skikkelig mett. Hun kan roe seg etter litt flaske, men om hun ikke er mett så kan hun ligge våken lenge.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 5. januar 2011 #3 Skrevet 5. januar 2011 Dette er så likt min første gang som mamma. Jeg ammet og ammet, og babyen ville ikke sove. Bortsett fra på fanget etter amming, eller på trilletur i vogna. Men etterhvert ble det alt for kaldt til å trille, så da ble det lite søvn på jenta vår. Jeg skulle på død og liv forsøke å fullamme, men tilslutt var det mannen som satte foten ned og sa at nå har det gått langt (etter omtrent 2 mnd med non-stop amming og ingen dagsoving) Jeg var helt utslitt og i dårlig humør, ungen var aldri fornøyd heller. Hun sov omtrent 30 minutt tilsammen iløpet av en hel dag. Vi gav flaske og det hjalp veldig. Hun sovnet og kunne sove lenge. En annen ting som funka var å rugge vogna over dørstokken, på den måten sovnet hun tilslutt. Men det også ble slitsomt i lengden, for jeg rugga kanskje i 20 minutt før hun sovnet, også sov hun ikke lenger enn 20 minutt heller. Nå ble jeg mamma for 2. gang for litt over 1 uke siden. Denne gangen har jeg bestemt meg for å nyte babytiden. Sist ble det bare tull og jeg endte opp med en fødselsdepresjon. Nå delammer jeg. Dvs. han får flaske etter et puppemåltid om han ikke roer seg. På natten samsover vi og da suger han på puppen mens både jeg og han sover. Da trenger han ikke flaske. På den måten får han antistoffene fra morsmelken og kroppskontakt med mor, samtidig som vi begge er fornøyde fordi han blir mett og god av flaska. Jeg vet selvsagt om økedøgn, men de skal ikke vare på dagesvis eller ukesvis. Jeg virkelig koser meg om dagen med en liten baby i hus, dette er noe HELT annet enn første gang jeg ble mamma. Så mitt tips er at du kan gi litt flaske etter at du har gitt pupp, særlig hvis dette har pågått ilang tid. Da vet du at det ikke bare er økedøgn. Men så er det noen babyer som er urolige uansett dessverre. Men jeg kan uansett nesten garantere at deg at dette vil gå seg til. Jenta vår sov mer og mer på dagtid etterhvert som hun ble større. Hun sover faktisk mer på dagtid nå som hun er 15 mnd, enn hun gjorde som spedbarn. Og ønsker du ikke å gi flaske med det første, så vil jeg også anbefale bæresjal eller lignende. Da har du hendene fri i det minste og kan bevege deg fritt omkring. For kanskje har babyen din et ekstra stort nærhetsbehov. Håper det går seg til snart. Det er ikke noe kjekt å skulle slite seg helt ut. Ingen, verken mor eller barn, har godt ut av det Isåfall, om du vil bare vil ha en bekreftelse på at du ikke er alene om dette, så har du fått den nå
<3Mamma til 3 <3 Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 heisann! Hadde det på sammeviset med tuppa mi. Hun er nå litt over 3 mnd og når hun var 8 uker kjøpte jeg en cd som heter ikke gråt. dem selger den på bokhandleren. Den er GENIAL og absoludt verdt og prøve. Den har mange forskjellige lyder som helikopter, gravemaskiner, motorsager osv, som får barnet til og roe seg ned og sovne...FORT Du kan også prøve bæresele og sette på støvsugeren, det funka her i gården=) snuppa kunne være så dauetrøtt men sove det skulle hun ikke så en dag satt jeg henne i bæresellen og starta støvsugeren og skulle støvsuge. gikk 1 min så var hun borte. Så for vår del så liker lillemor at det er mest mulig bråk mens hun sover og når hun skal sovne =) Håper du finner ut hvordan du skal få henne til og sovne =)
kinaputten Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 5. januar 2011 skrev et svar tidligere idag, men det ble visst borte :/ Skrev noe sånt som tusen takk for at dere tok dere tid til å svare Har selv vært inne på tanken om å gi litt tillegg, så det kommer jeg til å prøve ut, skader jo ikke. Ammer kun fra en pupp om gangen og hvis jeg prøver å gi fra den andre etterpå, så vil han ikke ha. Så skulle jo tro at da var han mett. Har en slynge, men den liker han ikke, så den er pakket bort og kommer til å bli solgt til noen som kanskje kan finne ut av å bruke den :/ Skal kjøpe en bæresele, ergo baby carrier, skal reise en del nå i vår og den kan være god å ha inn og ut av fly etc. Cd platen med lyder høres også spennende ut, må kanskje testes ut. Alt for å få de små til å sove Og forresten så har han sovet som en stein idag, totalt 5 timer, så det er bare sååååååå deilig, håper det gjentar seg i morgen.
Pumba78 Skrevet 7. januar 2011 #6 Skrevet 7. januar 2011 Nå har min begynt å nekte å sove også. Hun er 10 uker og bare hyyyyler fra klokka 16, virker overtrøtt. Nå er klokka 21 og hun sovna v puppen da jeg ammet, men ble lagt i senga si og ligger og stirrer i taket... Er det ok å forlate rommet da, og håpe hun sovner eller bør man holde seg hos henne? I går lå hun søren meg og kavet i 2 timer før jeg måtte amme jøhenne igjen. Sov ikje ordentlig før midnatt.
kinaputten Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 7. januar 2011 min ser endelig ut til å bedre seg nå, så det er håp for oss alle De gangene mini bare ligger og stirrer etter at jeg har lagt han, lar jeg han ligge der til han sovner av seg selv. Har alarmen på, så jeg hører jo om han protesterer der oppe, sjekker også jevnlig selv om vi har en alarm med sånn sensorpad under madrassen. Søvnen på dagen har også bedret seg. Sover mer og mer, tør nesten ikke tro det er sant. Om vi er ute og farter sover han allerbest, særlig om vi er på shopping med masse shopping senter lyder. Skrev et svar på ditt bæsje prøve innlegg, hvor jeg skrev at jeg "lure samsover" han i søvn Virket ikveld også. Først sovnet han på fanget men våknet da jeg la han, lot han være våken litt før jeg lurte han i seng, s¨nå skal jeg opp å flytte han over i kurven
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 7. januar 2011 #8 Skrevet 7. januar 2011 En baby på 2-3 mnd bør ikke ha mer enn 7 våkentimer i døgnet. Og overtrøtte babyer sover dårligere. Her fungerte det i en periode bare å rugge vognen fram og tilbake i stua helt til hun sovnet - måtte gjøre dette ganske mye til å begynne med slik at hun fikk hentet seg inn igjen litt. Men nå er hun våken ca. 7 timer om dagen, og da går alt så mye bedre med nattesøvnen også Må ofte "tvinge" henne til å sove på dagtid med vogntrilling inne eller ute fordi hun er så nysgjerrig, men det er jo bare til hennes eget beste
Pumba78 Skrevet 9. januar 2011 #9 Skrevet 9. januar 2011 Uff, her hjelper plutselig ingenting, hun NEKTER plent å sove. 7 våkentimer??? Hun sover plutselig ikje et sekund om vi ikke er ute og triller, det er jo grenser for hvor mange timer jeg kan trille hver dag. Hun hyyyler om hun ikke ligger ved puppen eller på stellebordet, prøvde akkurat å amne henne i søvn og snike inn en smokk, holdt i 4 minutter, så hyyyylte hun igjen. Virker nesten som om hun er redd for å sove. Vi kommer ikje i nærheten for hun hyler bare hun blir holdt i liggende stilling...
togutter-08og10 Skrevet 9. januar 2011 #10 Skrevet 9. januar 2011 Vår lillegutt er to md i dag og jeg har også slitt med å få han til å sovne på kveldene. (har en storebror som våkner tidlig og en mann som jobber mye natt så mye faller på meg. Blir sliten av det ja.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 9. januar 2011 #11 Skrevet 9. januar 2011 Pumba78- har du vært hos manuellterapeut med henne? Hun kan jo kanskje ha vondt et sted siden hun hyler så fælt i liggende stilling? Her er lilleloppis på 3,5 mnd ikke så glad i å sovne på egenhånd, så bærer henne mye i sjalet, og der sover hun som en gud-- og TAKK og lov for det...
Pumba78 Skrevet 9. januar 2011 #12 Skrevet 9. januar 2011 Så heldig du er, sjalet funket her en stund, men nå hyler hun som en gal. Hun aksepterer kun stillinger man ikke kan sove i, men det inkluderer å ligge på stellebordet, og da ligger man jo. Tenker å ringe man. Terapaut men alle sier jo at babyer hyler, sånn er det... Skjønner ingenting av henne. Har du fått hjelp hos man. Ter? Vet ikke engang hva j skal si til ham, uff
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 9. januar 2011 #13 Skrevet 9. januar 2011 Babyer hyler av en grunn, og den grunnen kan meget godt være at de har vondt et sted- de hyler jo ikke bare for moro skyld heller! Og hvis hun hyler mye og sliter med søvnen er det MER enn grunn god nok til å ringe man.terapeuten, bare si det som det er; at hun gråter mye og virker utilpass, sliter m søvnen osv. Jeg har vært hos man.terapeut med begge mine, det er jo uansett gratis, så skader jo ikke med en sjekk hvis man mistenker rygg/ nakkevondt. Begge fikk påvist en mild form for KISS 2, dvs overstrekk/ stivhet i nakken, og man.terapeuten "masserte" nakken deres litt og ga oss noen øvelser å trene på hjemme. Veldig glad for at jeg gjorde det, og skal tilbake dit nå på tirsdag for en siste sjekk=) Her finner du en oversikt over man.ter. som er eksperter på barn; http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=85
Pumba78 Skrevet 9. januar 2011 #14 Skrevet 9. januar 2011 Takk, ringer i morgen, så bra d hjalp for dine.
kinaputten Skrevet 9. januar 2011 Forfatter #15 Skrevet 9. januar 2011 Jeg føler med deg Pumba. Ingen soving og kun hyling, huff. I dag har ikke min sovet noe særlig, et par korte blunder på en 15-20 min. Derfor tenkte jeg at jeg forsøker å lure han i søvn allerede klokka 7, tenkte han MÅ da være trett???? Nå over 2 timer senere sover han kanskje, tør ikke helt ta armene over hodet enda Og hva er det som gjør at de liker stellebordet så godt? Mini her kan være nokså surkete, men så snart han kommer seg på stellebordet blir han blid som bare det Vurderer snart å flytte inn på badet med computern og det hele. Og når jeg har forsøkt å la han ligge halvnaken nede i stua, så funker det bare ikke.......
Pudding06&Spirepire Skrevet 9. januar 2011 #16 Skrevet 9. januar 2011 Er d gratis for alle barn? Trengs d en henvendelse ?
Pumba78 Skrevet 10. januar 2011 #17 Skrevet 10. januar 2011 Kanskje om vi skaffer varmekabler på gulvet i stua, lar dem ligge i bare bleia og simulerer vaskemaskinlyd... Men de sovner vel ikke av det selv om de er blide. Her forbereder vi oss på nok en dag med trilling på snø og is... Heldig som bor i Spania...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. januar 2011 #18 Skrevet 10. januar 2011 Gratis for alle barn ja, såfremt det ikke er en privat klinikk som ikke får refusjon! Henvisning trengs heller ikke, så bare til å ringe og bestille time selv=)
kinaputten Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #19 Skrevet 10. januar 2011 Ja på noen områder så er det deilig å bo her, men jeg savner norden nå som mini er kommet til verden Du må oppdatere oss med hvordan det går hvis du drar til manuel terapi. Håper det har vært bedre idag ang hylingen og at hun nå sover søtt i senga si
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå