Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere enn meg som har store problemer med å sove pga mye kaving og lyder på natta? Det er ikke gråting, men han kaster og vrir på seg i timesvis hver natt. Av og til småsutring dersom jeg ikke roer ham med smokken og stryker innimellom. Det virker som han sover mesteparten av tida, men jeg synes det er vanskelig å vurdere. Jeg får vondt av at han ikke slapper av og sover rolig, og i tillegg er det fryktelig frustrerende når ikke jeg selv klarer å sove. Noen som har gode råd? Vi har anbefalt temperatur på soverommet og han er en fornøyd baby på dagtid, men disse nettene tar på...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han sover sannsynligvis godt - enkelte småbarn lager utrolig mye lyd i søvne...!

Har dere mulighet til å legge ham på eget rom?

Eldstemann ble lagt på eget rom da han var 3 mnd - da orket jeg ikke å ligge der våken og høre på det minste knirk (eller utbrudd i søvne) fra ham mer. Dessuten begynte han å våkne da vi la oss om kvelden.

Det var ikke noe problem å legge ham på eget rom. Brukte babycall, og det fungerte bra.

Minstemann ligger inne hos oss, og er av typen som sover stille og rolig. Og heldigvis for det - vi har nemlig ikke et eget rom til ham foreløpig, så han må ligge inne hos oss til vi får det ekstra rommet.

Skrevet

Takk for svar! Jeg håper jo at han sover godt, men merker han er litt mindre fornøyd om dagen etter de "verste" nettene. Utrolig at en liten kropp kan lage så utrolig mye lyd! Han er kun 6 uker og jeg ammer om natta, så har tenkt det både er for tidlig og upraktisk å legge ham på eget rom...?

Skrevet

Jenta mi var også slik da hun var nyfødt. Leste et sted om dette fenomenet, og det er vanlig hos spedbarn. Har noe med lette søvnfaser der barnet sover mer urolig. Jenta mi kava, trykka og stønna og klora seg i ansiktet mens hun sov, og dette holdt meg våken hele natta. Tror det gav seg etter et par mnd. så det blir nok snart bedre =)

Skrevet

Takk, jeg krysser fingre for at du har rett! Det er fint at flere har opplevd det samme - som mor er man jo programmert til å bekymre seg når slikt pågår, så det er beroligende å høre at det antakeligvis er normalt og forbigående...

Skrevet

Samme gjør vår, hun krester og stønner fælt - høres ut som hun har en rap på lur, men det kommer aldri noe når jeg tar henne opp. Av og til er hun så urolig at hun våkner, men stort sett sover hun videre.

Men jeg foretrekker faktisk at hun lager litt lyd, i begynnelsen måtte jeg opp å sjekke til henne om hun var stille, var så urolig og redd for at hun skulle slutte å puste! Det som er søvnapne? Er urolig for at hun skal slutte å puste etter at mamma fortalte at hun måtte samsove med storesøstra mi, for hun kunne plutselig slutte å puste i søvne.

Skrevet

Vi hadde en sovesofa inne på rommet hans som jeg ammet ham i om natta før jeg la ham tilbake i egen seng og tuslet tilbake til soverommet vårt. Syntes det var helt greit, spesielt etter at han begynte å våkne kun én gang om natta for mat rundt den alderen han ble flyttet på eget rom også. hendte jo selvsagt at jeg sovna inne hos ham også.

Og som noen nevner: det ble litt mindre bråk etter hvert som han ble større.

Skrevet

Min lille gutt på 2 mnd er likedan. Han grynter, trykker, vrir seg og veiver med armer og bein. Sover rolig i 2 min, så er kavingen i gang. Sover rolig nye 2 min, så kaving. Og sånn holder han på. Han sover rolig når han legger seg for kvelden og 1 times tid etter første amming, men ellers er natten full av lyd! Jeg også føler at han ikke sover godt, men han er blid på morgningen, så han gjør nok det allikevel... Tærer bare på søvnen min for å si det sånn...

Skrevet

Hurra - i natt fulgte jeg rådet til en venninne; puttet ørepropp i den ene øret (det jeg stort sett har "opp"). Det hjalp mye mer enn jeg hadde turt å håpe på! Jeg hørte når han skrek, men slapp unna mye av kavelydene... Dette superenkle trikset anbefales på det sterkeste! Det bekrefter jo også at baby sover stort sett hele tiden, ellers hadde han skreket mye mer og det ville blitt en travlere natt for meg... Så mange av de gangene jeg tidligere har styrt med å gi ham smokk o.l. har tydeligvis vært overflødig (jeg har nok overtolket hans grynting/syting) - i natt ble det bare et par ganger. Jeg sov ikke spesielt godt, siden jeg selvsagt lå og lurte på om alt var greit, men jeg anser dette som en god research-natt og planlegger å sove som en stein i natt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...