LittLykkelig Skrevet 4. januar 2011 #1 Skrevet 4. januar 2011 Har bestemt oss for at mannen skal være hjemme med lillegutt i 2 mnd ekstra slik at han slipper å begynne i barnehage før han er 1 år og 2 mnd. Han sier da opp jobben sin slik at han går 2 mnd arbeidsledig før vi flytter nordover og han begynner i ny jobb. Hvordan kan man skaffe seg penger til dette? Tenker på betalingsfrie mnd, støtte man kan få etc. Er vel kanskje ikke vits i å søke kontantstøtte kun for en mnd?? Gi meg deres smarte grep og tips. I verste fall må vi låne litt penger hos min velstående far.. Orker virkelig ikke å sende ungen i en barnehage i oslo kun for to mnd og ta tilvenning helt på nytt igjen nordpå. Bare tanken er helt uaktuell.
laroos Skrevet 4. januar 2011 #2 Skrevet 4. januar 2011 Nå er ikke dette en aktuell problemstilling for oss, men kan kanskje ha noen tips likevel: - begynne å sette til side litt penger hver mnd nå. Spar der dere kan. - søk om kontantstøtte de mnd dere kan få det. Alle monner drar! - Man kan få avdragsfrihet på boliglån, f.eks, og kun betale renter i en periode. Skjønner godt at dere ikke vil ta to runder med tilvenning i bhg i løpet av å kort tid!
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 4. januar 2011 #3 Skrevet 4. januar 2011 Jeg skal ha 2,5 mnd ulønnet permisjon. Vi har tenkt langsiktig, men sjekk ut dette: For det første så forsøker jeg å spare da, men det er ikke lett, vi holder nemlig på å pusse opp her.... Jeg og mannen min betaler mer skatt enn vi trenger, dermed venter vi en grei sum i juni, dette erstatter lønninga mi i juli. Jeg får feriepengene mine i juni og vurderer å spørre om jeg kan få de utbetalt over to mnd, da mai og juni. Han vil vel få sluttpenger når han slutter? Da får dere evt. feriepengene han har tjent opp så langt i 2010. Men dere får nok ikke planlegge noe stort i sommer! ;-)
LittLykkelig Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 5. januar 2011 Takk for tips! Ja vi må vel gjøre noe sånt kan jeg tenke meg. Får jo endel feriepenger og skattepenger, mye av det går til flyttebil og lignende. Ellers må vi vel få utbetalt opptjente feriepenger hittil i år (selv om det er kjipt å betale skatt av dem..). Synes det uansett er viktigere at barnet mitt får en god start i barnehage, enn at vi skal på sydentur
Lunda med lillegutt Skrevet 5. januar 2011 #5 Skrevet 5. januar 2011 Vi spinker og sparer også for å klare 4 mnd ulønnet perm. Det er viktig å sette opp et strengt budsjett og holde seg til det. Ser lett ut på papiret, men gud så mye dill dall og tull man bruker små summer på (som tilsammen blir større summer...). Mine tips er: - handle mat kun to ganger i uka, og da på billig matbutikk (lurt å lage ukesmenyer på middagsfronten først) - ikke kjøpe unødvendige ting som ukeblader, dyre kremer/såper og sjampoer . ingen leker eller bøker (husk det er jo bare 2 mnd, man kan handle leker og bøker senere!) - arve klær? - ingen innkjøp til huset i form av interiør osv - ingen cafe, kino eller restaurantbesøk (mye moro som er gratis!) - ikke bruke unødvendig mye strøm eller telefon Vi søker om kontantstøtte for 2,5 mnd, som en annen sa her, alle monner drar. Også får man jo barnetrygd. Har du noe du kan selge på Finn.no som du ikke bruker lengre? Er jo lurt også for dere som skal flytte, så slipper dere å drasse på ting dere likevel ikke bruker. Kos dere hjemme og lykke til med flytting!
gulterkult Skrevet 5. januar 2011 #6 Skrevet 5. januar 2011 Så fine tips! Slenger med: -kutte ut alle abonnementer -ingen frisørtimer (noen kjente kan alltids stusse deg) -hamstre når det er 10.kronerssalg på Findus/andre middager -ha et garasjesalg -byttekveld av klær med venninner! kjempegøy, og alle finner seg noe nytt Må selv spare nå, så dette var inspirerende!
♥ Løvemamma ♥ Skrevet 5. januar 2011 #7 Skrevet 5. januar 2011 Så mange gode tips. Denne siden er fin til å se forskjellige tilbud butikkene har. http://hverdagskupp.no/
frk oktober Skrevet 6. januar 2011 #8 Skrevet 6. januar 2011 Jeg skal kanskje også ha litt ulønnet permisjon, og vurderer å være dagmamma for et eller to andre barn samtidig :-)
mamman til to gutter Skrevet 6. januar 2011 #9 Skrevet 6. januar 2011 Jeg skal gå ulønnet hjemme nå i 4mnd, det bestemte vi oss for allerede før jeg fødte, så vi har hatt lang tid til å forbrede oss. Det vi begynte med var å sette oss ned å regne på hvor mye jeg ville fått i lønn hvis jeg jobbet de mnd, det beløpet delte vi på det antall mnd vi hadde og spare dem på. Så regnet vi på om det var et beløp det var realistisk at vi kunne spare og for oss var det et beløp vi kunne klare. Så trenger man jo egentlig mindre lønn de mnd fordi man ikke trenger å spare noe... Hvis mannen din feks (bare for å forklare hva jeg mener) normalt for utbetalt 20 000kr og dere nå fremover finner ut at dere kan spare 5000kr totalt hver mnd, så trenger dere bare å spare opp 15000kr pr mnd fordi dere ikke skal spare noe de mnd han går hjemme. Jeg ville søkt kontantstøtte, hvis han begynner i barnehage når han er 1år og 2mnd, så vil dere vel få for 2mnd, det er 6606kr. I tillegg er det lurt å begynne sparingen så tidlig som mulig, hvis det er allerede nå til sommeren han skal gå ulønnet, så er det jo litt sent å gjøre det, men finn ut ca hvor mye dere får i feriepenger, det utgjør en del. Kanskje har dere noe på konto fra før også. For å klare og spare er det lurt å sette opp et fast trekk fra lønnskonto til sparekonto rett etter dere får lønn, da er det lettere å ikke bruke opp pengene enn om de står på brukskontoen. Hvis dere har huslån kan dere også ta kontakt med banken å spørre om dere kan betale kun renter de mnd, evt allerede nå så kan dere spare de pengene, da vil jo utgiftene synke en del. Slutt allerede nå å kjøpe ting dere ikke må ha. Ikke kjøp nye klær, fordi de var på salg og var så fine, hvis ikke det er noe dere må ha.
Gjest Skrevet 6. januar 2011 #10 Skrevet 6. januar 2011 Jeg har planlagt å være hjemme i ulønnet perm. fra mai til august og jeg begynte å spare allerede da jeg var 3 måneder gravid. Sparer fortsatt og med kontantstøtte + barnetrygd vil vi kunne klare oss fint i noen måneder uten lønn. Spar inn der dere kan, sett opp budsjett, kjøp billig-merker på butikken, ha handleliste, søk om avdragsfritak på lån og begyn å spar penger nå.
EgG Skrevet 6. januar 2011 #11 Skrevet 6. januar 2011 Jeg skal også ha ulønnet permisjon. Skal være dagmamma jeg da, men det er kanskje ikke så mye å gjøre på for noen mnd...?
gulterkult Skrevet 6. januar 2011 #12 Skrevet 6. januar 2011 kan man være dagmamma for kun ETT barn? hehe... skulle gjerne dratt inn noen penger
LittLykkelig Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #13 Skrevet 7. januar 2011 Så flotte tips! Veldig nyttig. Neste gang skal jeg uten tvil spare helt fra graviditeten. Fatter ikke at jeg ikke tenkte på det før.. Ang kontantstøtte, så stod det på NAV at man fikk fra mnd etter de fylte ett år.. Og da får vi vel kun for juli når han blir et år i juni og begynner i august ? Men skal søke for den mnd likevel. 3300 er jo bedre enn ingenting Vet dere om det er mulig å ta 2 timer ammefri (jobber kommunalt) sånn at jeg jobber 5,5 timer i stedet for 7,5? For da kunne samboer jobbet 50 % med motsatte vakter av meg. Føler at det er så ekkelt å spørre om ammefri. At folk tenker at man ikke trenger to timer pr dag når ungen er 8 mnd. Men jeg har slitt sånn for å få til ammingen, orker ikke fucke det opp nå pga jobben. Ammer fortsatt 4-5 ganger i døgnet og vil gjerne fortsette med det hvis det går an.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå