Gå til innhold

Dyne, teppe, sovepose, vognpose, lammeskinn.. Hjelp!!

Anbefalte innlegg

Har vært i butikken for å kjøpe sengetøy og dyne til seng og vogn på 40% på Princess, men ble så forvirret av utvalget at jeg kom tomhendt hjem.. Jenta i butikken hadde om mulig mindre kunnskap enn meg, så jeg kommer til dere for hjelp og råd. :)

Til senga står jeg mellom dyne og såkalt pose. Hvis vi går for dyne; Dun eller kunstfiber? Ingen av oss voksne har allergi. I forhold til temperatur er jeg redd dun blir for varmt om sommeren, selv om det sies at det puster og holder sval temperatur i varmen også.Kan jeg ha en helårsdyne like greit?

Og så vogna.. Dyne, VOKSI-pose, lammeskinn.. u name it! Vi venter vår frøken helt på tampen av april. Kjøper dere noe for sommeren og noe annet for vinteren?

Hilsen grønn.. :)

Fortsetter under...

Kaster meg inn i den uvitende klubben, har også vært på Princess idag og føler meg forvirret. Kjøpte sengesett til seng i str 80x100cm, synes den minste dyna så veldig liten ut..... Jeg har termin i midten av mai så sånn pose til vogn trenger jeg vel først til høsten? Ikke greit dette, mye å sette seg inn i!

Jeg har også vært lettere forvirret, men jeg har googlet på utstyrsliste, og laget min egen versjon av det jeg tror vi trenger.

Jeg har kjøpt dundyne til sprinkelsenga i str 80x100 siden den er større, har også lest meg til at dun regulerer varmen. Har vinterdundyne selv som jeg bruker hele året nettopp fordi dun er SÅ deilig!

Til vogna venter jeg med voksipose (har termin 26 mai), og regner med å bruke en lett dyne/ullteppe. Dyna til vogna er mindre. Jeg har også korthåret lammeskinn som kommer til å ligge oppi vogna. Muligens den blir for varm i mai (skal visst regulere varmen den også men...), men evt har jeg denne oppi voksiposen til høsten av.

For meg har det hjulpet med utstyrsliste, fordi da får jeg oversikt over hva jeg har kjøpt,lånt,trenger osv :)

Lykke til med shopping =)

hei..uff ikke lett :) men jeg har helårsdyne i dun, mye bedre enn kunstfiber...blir ikke varmt om sommeren...merker du det blir for varmt, bruk helseteppet bare?

mitt første barn, gutt på 3 nå..er også april unge..så trenger ikke mye varme ting som voksipose osv...får ikke brukt det til vinteren uansett (de blir så fort store)..kjøpte en lammeskinn som han fortsatt bruker idag..deilig å ha om vinteren og sommeren...

så anbefaler mer sommer ting enn vinterting..voksipose,og ekstra dyne osv til vogna trenger du ikke med det første..

lykke til :)

venter baby nr 2 - 17+4

Må si meg enig med deg feris. Har ett vinterbarn og ett maibarn. Maibarnet brukte ikke voksiposen før i november, og da var han 6 mnd. Tenk litt og kjenn på hva du tror, kanskje du har venner med vårbarn?? De kan sikkert kommemed gode råd:)

Lykke til!

Jeg vil absolutt ikke kalle meg ekspert, har ingen barn fra før og har sikkert kjøpt/ planer om å kjøpe mye mer eller nødvendig.... Men vi har kjøp:

*Seng,

*madrass,

*Overmadrass ( en som er "normal" på oversiden men plastikk på undersiden, slik at det ikke blir problemer når uhellet først er ute),

*dyne kjøpte vi 60 x 100 (kjøpte dun dyne da jeg selv ikke kan fordra med hele fjær, men kom ikke på å kjøpe litt større, arg...)

Til Barnevogn:

Vi får vår lille prinsesse i April og har allerede kjøpt voksi pose, da den var på tilbud. Grunnen var at ryggdelen kan brukes separat, uten hele "soveposen" Vi kommer til å ha ryggdelen som en slags lun madrass.

Annonse

Jeg er over middels glad i utstyr så du får ta det jeg skriver med en klype salt;)

Jeg bruker et lammeskinn i sengen og et i vognen. Det samme med dyne, jeg synes det er lite lekkert å ta med utedyne inn.

Jeg liker helsetepper veldig godt, for å leire babyen eller bare ha over ved varme dager.

Dunpose eller liknende trenger du ikke før høst/vinter og det går jo an å ønske seg kanskje? Jeg anbefaler en med glidelås/åpning fra halsen og ned fordi det er så lettvindt å åpne-lukke når man går inn steder osv.

Pute trenger ikke barnet før det er rundt 2 år iflg krybbedødsforeningen.

Det blir:

2 stk lammeskinn

3 helsetepper

2 dyner med tilhørende sengesett (kanskje noen fler om du ikke liker veldig godt å vaske ofte;))

10 Gaskluter fra hansen og dysvik til ammekos og søl

Lykke til:)

Hei

Vi fikk baby i februar ifjor, brukte da skinnpose (arvet) i vogna. Etterhvert som det ble varmere i været gikk vi over til vogndyne (60cm x 80) med skinn under. I senga har vi hele tiden brukt 80 x 100 dyne. Vi kjøpte voksipose først nå i høst.

Vi venter barn igjen i april og da regner jeg med at vi går rett på vogndynen i vogna. Ny baby arver 80x 100 dynen og ettåringen begynner med juniordyne (100x140).

Jeg vet ikke om jeg hadde hatt to dyner, skinnpose og voksipose om jeg hadde handlet selv, da dynene og skinnposen har vi arvet. Voksiposen har vært gull nå i vinter.

hei hei..

Her er litt hva vi har/hadde:

Har en 1 åring, født i romjula. Var bikkjekaldt når han ble født så det ble lite ute den første tiden. Men en vognpose er et must for vinterbarn. Har i tillegg lammeskinn ute i vognen og dette brukes den dag i dag.

I senga har jeg brukt dyne fram til han var ca 6 mnd. Da begynte han å sparke av seg dyna. Gikk til innkjøp av en billig sovepose fra h&m, kostet rundt 200,-. Denne var gull verdt. han sover roligere nå igjen så har de siste mnd brukt dyne igjen.

Venter nr 2 i mai/juni. ( jada, her går det unna;). Tenkter da at det er greit med den minste dyna å ha i vognen/sengen (har 2 stk), og heller ha et ullteppe( i babyull- merinoull)+ lammeskinn på varme dager. Ull skal jo være bra både i varmt og kaldt vær.

Men dette finner du ut av. Anbefaler ikke å gå bananas og kjøpe inn "alt" med en gang. Føl deg fram!

Vi fikk gutten vår i mnd-skiftet april/mai. Vi har brukt følgende:

1 stk kortklipt lammeskinn i seng og vogn (vi kjøpte 2 stk for å slippe å dra det ut og inn. Nøstebarn sine er absolutt best da de holder seg bedre i vask, men de er jo litt dyrere).

Dyne i vognstr 60x80 første tiden i vogn og seng. Evt kan man bruke 80 x 100 i senga. Vi har brukt både dun og kunstfiber uten spesielle preferanser annet enn at dundynene på Princess hadde så stiv kant at vi byttet i en mykere kunstfiber i minste str. Da det var veldig varmt i sommer, kjøpte vi en sommerdyne i dun, men brukte ofte bare teppe®.

Av tepper ville jeg hatt minst 2 stk helsetepper og 2 stk fleece eller lign. Greit å ha skift når man må vaske pga gulping, bleielekkasje e.l.

Vognpose trenger du ikke før til høsten/vinteren. Greit med glidelås på midten slik at man lett kan åpne og brette posen til side om man kommer inn i butikker etc. Også greit å ha et ullpledd å isolere ekstra med hvis det er kaldt. Rørospledd er topp og fine å ønske seg i dåps- eller barselgave.

Blir en del utstyr å skaffe, men trøsten er at man da har det man trenger til en evt nr 2 :-) Og vi venter nr 2 i april :-) Lykke til!

Jeg fikk første mann i mai for snart tre år siden og venter i april denne gangen.

Vi hadde lammeskinn i sengen og i vognen, (lammeskinn regulerer temperatur både sommer og vinter) og dyne i sengen og i vognen, jeg husker ikke målene men vi hadde sånn vogn dyne og en litt større i sengen, mange mener du klarer deg med en dyne men jeg synes det var veldig greit og ha to så slipper man og flytte på den.

Så hadde vi i tilleg noen helsetepper og et par varme nøstebarn tepper, da kan du enten legge oppå dynen eller bruke helseteppe istedenfor på varme dager.

Dette har fungert kjempefint for oss og ikke følt at jeg trenger noe mer, så det blir det samme til neste mann :)

Jenta mi er født i beg. av juni, og vi brukte dyne og tepper i vogna hele sommeren (Det var en iskald sommer) 60x80 cm vogndyne. Jeg brukte ikke denne i sengen, siden den ble brukt hele tiden ute. Kjøpte en halvtykk vognpose (dun og fleece) i september som holdt hele vinteren med eller uten vinterdress nedi. Hun sov ikke så mye ute, bare hvis vi var ute på trilletur, så jeg hadde ikke en tykk pose. Kjøpte tykk dunpose med lammeskinn nedi når hun begynte i barnehagen og skulle sove mye ute.

Vi har stokke sengen, så jeg har hatt alle dynestørrelsene, men har alltid kjøpt dun. Deilig og lunt. Når de er så små som de er det første året trenger de mye varme i sengen. Sommerdyne fikk snuppa vår den sommeren hun var to år.

Nå har jeg termin 14 april, og skal bruke vognposen frem til våren tar tak, så blir det dyne og tepper i hele sommer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...