mamma til tre nydelige jenter Skrevet 4. januar 2011 #1 Skrevet 4. januar 2011 Vi skal ha to bilstoler en til min bil og en til svigers. Dette fordi dem skal hjelpe til med henting/bringing i bhg. Men jeg syns det blir veldig i overkant å kjøpe to stoler til ca 4000. pr stol. har kikket på litt forskjellige seter å landet på britax multi tech til vår bil, men dette setet blir for tungvindt å flytte daglig ut/inn av bil. Hva hadde dere gjort? Jeg lurer på å enten kjøpe et rimeligere sete eller leie et av forsikring selskap o.l? Har et siste alternativ å bruke besafe sete fra elste på 6 dette er også forovervent. Dette sete vet jeg at ikke har vært i kollisjon så sånt set bør det jo være sikkert men mener å ha lest at man ikke skal bruke seter som er eldre enn 5år. Et rimeligere sete blir jo da forovervent har enda ikke funnet et rimelig bakover sete. Tips mottas med takk. er ikke bare bare når man skal velge bilseter!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 4. januar 2011 #2 Skrevet 4. januar 2011 Vi må også ha bilstol i 2 biler fordi en må hente og en må levere. Nå sitter både hun på 16 mnd og han på 3,5 år bakovervendt i hovedbilen i hver sine BeSafe-seter. I bil nr 2 er det ikke plass til 2 bakovervendte, så jeg har etter noen runder med meg selv gått med på beltestol til han på 3,5 år siden det er snakk om veldig kort vei med kun 50-sone til og fra bhg, men til 1 åringen var vi ikke i tvil og har nå bestilt inn ny bakovervendt bilstol. Ja, det føles litt voldsomt å bruke 3600 kr (tilbud) på en til bilstol når vi alt har 2, men det er likevel verd pengene så lenge vi ikke blir ruinert av kjøpet. Så vårt valg var å kjøpe en ekstra bakovervendt bilstol som er veldig sikker selv om det ble dyrt. Jeg hadde kjøpt to om det hadde vært plass til det for å ha også 3 åringen bakovervendt i begge bilene, men det går rett og slett ikke, og han begynner jo å bli stor nå (ca 16,5 kg og 101-102 cm). Du må jo velge hva du mener er mest fornuftig for dere, men jeg ville altså valgt å betale de sure pengene. Små barn er ca 95% sikret mot død/alvorlige skader i en bakovervendt bilstol, mens de bare er 50% sikret i en forovervendt. De 45% i differanse er verd ca 4000 kr dersom man har pengene og muligheten. Etter min mening.
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 4. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 4. januar 2011 Fikk nettopp en melding av en god venninnde av meg som har besafe x1 som hun kansje kunne selge meg... så da blir det bakovervendt i svigers bil også. tenker det er bedre med et x1 besafe sete enn forovervendt som det ellers hadde blitt! barnet som skal bruke setet er 1år å syns hun er for liten til å sitte fremover enda til de elste satt fremover fra 8mnd!
Mia29 Skrevet 5. januar 2011 #4 Skrevet 5. januar 2011 Nå har jo du funnet en god løsning. Men vil anbefale andre som sliter med det samme å sjekke testene hos forbrukerrådet. Enkelte av de forovervendte stolene scorer nesten like bra som de bakovervendte. Så for de av oss som har en bil som ikke har plass til to, kanskje ikke en gang ett bakovervendt sete så finnes det alternativer som er gode nok til at vi ikke trenger å sove alt for dårlig om natta. Fortsatt er det jo få andre land som anbefaler bakovervendte seter, så det gjøres jo en stor innsats for å lage trygge forovervendte seter også selv om bakovervendt regnes som det optimale. Hos oss blir det forovervendt i bil nr.2 Noe annet er ikke muligå få plass til.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 5. januar 2011 #5 Skrevet 5. januar 2011 Nei, du må IKKE se på totalscoren på disse testene! Grunnen til at en del forovervendte scorer så bra er fordi de er lette og raske og montere, og billigere enn bakovervendte stoler, og de idiotene (unnskyld meg, men det mener jeg faktisk) som lager disse testene lar da altså dette telle like mye som sikkerhet. Problemet med det er at nettopp dette skjer. Noen leser testene, ser på totalscoren og tror at forovervendt er omtrent like bra som bakovervendt. Og det er det ikke! Men selvsagt, et godt forovervendt sete er jo bedre enn et dårlig et, og det er myyyye bedre enn ingen sete! ;-) Når det gjelder andre land, så er trenden langsomt på vei til å snu her. Det jobbes for å få flere og flere til å velge bakovervendt og det er også flere som jobber med å få foreslått lovendring i Norge som øker vektgrensen opp fra 9 kg. Du kan ta en kikk på denne linken her, så ser du med egne øyne hvorfor jeg mener slike tester er idiotiske som ikke vektlegger kun sikkerhet:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå