Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei dere jenter :)

Hadde min første legekonsultasjon som gravid i dag og er 12+2. Ble ikke tatt celleprøve i dag, men skal ta den til mandag. Legen sa den helst skulle bli tatt innen uke 12 og da jeg spurte om det var pga fare for abort sa hun hovedsak ikke, men om man ventet lengere enn uke 14 kunne det være en risk... :S noen som vet om dette, siden neste uke er jeg jo i uke 13 og om det står at denne skal taes innen uke 12 er det vel en grunn til det? Legen mente at det var pga prøvesvarene at mye forandrer seg i kroppen jo lengere man kommer i svangerskapet og at det kunne gi utslag på prøvesvret om man ventet for lenge. Hun påstod at om man tok denne i uke 12 el 13 ikke hadde noen betydning på abort delen, men hun ba meg også spørre på Riksen når jeg skal dit på torsdag for duo test.

Andre som har erfaringer el vet noe om denne celleprøven?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142740706-cellepr%C3%B8ve-etter-uke-12-farlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm celleprøve er vel for å sjekke livmorskreft, noe man gjør etter fylte 25 år mener jeg, og når hun så i journalen min sa hun det var over 3 år siden jeg hadde tatt den og at den er vanlig å ta den fra hvert år og til annenhvert år... Når man er gravid mente hun at man burde ta den, men om man ikke hadde tatt den innen uke 12, ble den ikke tatt før etter fødsel, så det var da jeg begynte å spørre om hvorfor ikke etter uke 12...

Det er det eneste jeg vet...

Jeg har fått påvist celleforandringer og er derfor til jevne kontroller slik at det ikke skal utvikle seg til noe verre. Var på sjekk på Ullevål i uke 8, men gikk da på hormongele som gjorde testen vanskelig å tyde. Skal tilbake til uka da jeg er 22 uker på vei, så håper da ikke dette er farlig under svangeskapet: Er mitt femte svangerskap etter å ha mistet 4 ganger tidligere, dette vet Ullevål om så jeg regner ikke med at de vil utsette meg for "unødvendig" fare.... håper jeg!

Er det noe nytt dette da? For 3 år siden så var det ikke snakk om å ta celleprøver under svangerskap ettersom det var så mye forandringer som skjedde uansett nedi der at det ikke var vits i å ta! :)

Annonse

jeg vet ikke om dette er noe nytt, men dette er mitt 4. svangerskap og jeg har heller ikke tatt dette i forbindelse med svangerskap tidligere. For meg virket det som det var en "normal" greie i dag når jeg var hos legen... I dont know....

Jeg tok celleprøve i dag og jeg er 12+3 .Legen min sa at dette er vanlig å gjøre ved 1 gyn undersøkelse i svskapet .

Men hun tok ikke så mye vev pga at jeg var gravid ,så om de ikke klarte og tyde den måtte de ta en ny etter svskapet .

Men ,skulle akkurat skrive et innlegg om dette og spørre om det økte abortfaren.

Man bør ta celleprøve dersom det er mer enn 3 år siden sist. Det er vel ikke større sjanse for abort, men litt større risiko for blødning etc. Grunnen til at den bør tas før uke 12 er at man kan få celleforandringer pga graviditeten og får mer lettblødende slimhinner.

da jeg var gravid første gang i en alder av 29 år ble min gynekolog rasende over at jeg aldri hadde tatt celleprøver. (skjønner jo hvorfor)

Jeg var da i uke 10 og fikk streng beskjed om å ta en prøve etter fødsel. Kunne ikke ta prøven når jeg var gravid sa hun. Tok den noen mnd etter fødsel. Og den var heldigvis bra.

Ulik praksis på ulike steder kanskje?

Hei

Tror ikke du skal bekymre deg for dette.

Jeg fikk påvist celleforandringer da jeg var gravid første gang i 2007. Var da 7 uker på vei på når prøven ble tatt. Under hele svangerskapet ble jeg tett fulgt opp både av Ahus og Radiumshospitalet med jevnlige celleprøver og biopsiprøver. Ble da fortalt at det var liten risiko for abort.

Den første celleprøven ble tatt på privat legesenter, hvorpå de sendte en henvisning til sykehus for videre testing. Kopi ble også sendt til fastlege, som den gang "blåste" litt i nesen, og syntes hele saken ble litt blåst ut av proposjoner. Men, det viste seg jo i ettertid at det så absolutt var nødvendig med disse prøvene. Så jeg tror, at noen fastleger kanskje ikke vet så mye om dette som gynekologer.

Sjekk når du skal på Riksen. Tipper de vet en hel del mer om dette en fastlegen din.

Lykke til.

Hei,

Jeg fikk tatt celleprøve da jeg var i uke 14 pga blødende polypp på livmorhalsen, fikk vite 5 uker senere ved ordinær ultralyd at celleprøven var ufullstendig og fikk ny GU men hun fikk ikke gjennomført ny celleprøve pga blødninger (som hun fremprovoserte med undersøkelsen sin). Ble deretter innkallt til en tredje undersøkelse to uker senere men da følte jeg at det hadde vært nok så har ikke tatt ny cellerpøve. Min private gynokolog frarådet det da det kan øke infeksjonsfare og igjen (i sjeldne tilfeller) føre til abort. Har uansett normal cellerpøve fra i fjor og det mente han burde holde til at jeg heller tar ny cellerpøve på 6-ukers kontrollen.

Fikk i denne sammenhengen også pratet med overlegen på føden og hun sa at det ikke var uforsvarlig av meg å vente men at det samtidig ikke var farlig med celleprøve og at de har rutine på å gjøre det jevnlig med de som har celleforandringer. Følte uansett ikke for å gjøre det ettersom jeg ble veldig satt ut etter de første undersøkelsene med blødning. Har ikke blødd siden GU i uke 19 og er i uke 27 nå så krysser fingrene for at det fortsetter slik.

Lykke til!

Hei,

Jeg tok også celleprøve ved første kontroll hos legen min, var da i uke 10.. Virker som om det er forskjellig fra legekontor til legekontor om man tar dette eller ikke, men du skal være glad de gjør det! Og det skader ikke barnet. Jegg skal ta på nytt i min uke ca 33, siden testen viste celleforrandring sist. Men de vet ikke helt hvorfor, derfor tar de en oppfølging. Mest sannsynlig er det bare en endring pga graviditeten, men er jo bra de sjekker, for da ser de om det er noe som kan utvikle seg til kreft. og da får de gjort noe for å forhindre det.. Så ikke gru deg, vær glad for at de gjør det :)

Annonse

Legen min nevnte celleprøve ved min første kontroll, men ettersom det var under 1 år siden siste kontroll var det ikke nødvendig.

Regner med de ikke vil utsette deg eller barnet for noen unødvendig fare - så dersom det er lenge siden du tok celleprøve er det nok lurt å høre med legen

Takk for svar :)

En ting jeg da lurer på, vil det ha noen betydning for graviditeten om jeg nå IKKE tar celleprøve under svangerskapet og heller venter til 1. kontroll etter fødsel?

Vet det er lenge siden jeg tok den forrige (3,5 år) men kan man ikke vente med å ta den etter fødsel, har vært gjennom så mange blødninger og SA i høst at jeg ikke klarer tanken om det er en liten risiko å ta denne.

Mannen min mener jeg bør vente til etter fødsel, han er livredd for at dette kan provosere frem flere blødninger eller i verste fall en abort...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...