Gå til innhold

Hvorfor skal babyer ikke bruke pute`?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har aldri brukt pute til lillegutt, men lurer på hvorfor ikke? De er jo så små og tynne disse baby-putene, og jeg ville tro det er mer behagelig for babyen å ligge på ?

Har det kanskje noe med nakkemuskler ol som ikke tåler at babyen ligger LITT opp med hodet?

Tenkte bare at nå som han er så forkjølet og tett i nesa, så hadde det sikkert vært deilig å ligge på en liten pute slik at han ikke blir så innmarri tett? (ja vet man kan heve sengen litt med bøker e.l men bare lurer på hvorfor man absolutt ikke må bruke pute)

=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her får vi beskjed om at de SKAL bruke pute helt fra fødselen av :o) Så det er store variasjoner... Spurte fysioterapeuten på sykehuset hvorfor det var så ulike meninger om dette, men hun hadde ikke noe godt svar.

På SiV (Tønsberg) hadde nemlig fysioterapeuten en liten "time" med de som ønsket (jeg var med for det skjedde ikke akkurat sååå mye på barsel!) - der la hun stor vekt på at barnet skulle ha pute; ikke bare under hodet, men fra bleiekanten og opp... Den puten hun viste med var faktisk ganske stor og ikke så tynn som de vanlige babyputene...

Her har alle tre hatt pute fra fødselen av :) Om det hjelper så mye for å heve hodet i forhold til tett nese vet jeg nå ikke, men de får pene hoder av det da ;o)

Skrevet

Jeg bruker pute til jenta mi. Synes det er mykere og bedre for lille hodet hennes:) Hun ligger ikke bare med hodet på puta, hun har skuldre også på den slik at hodet ikke får bøy og jenta mi får pustevansker. Fungerer flott her:)

Skrevet

Oi dette var uventede svar :) Jeg har nemlig aldri hørt noen si man SKAL/KAN bruke pute, har bare hørt folk si at det må man IKKE gjøre.. og lurt på hvorfor ikke?..

men da skal jeg bruke pute med god samvittighet! Har brukt pute i vognen de siste dagene siden han har vært så forkjølet (sover i vognen på dagen) og det ser jo myyye bedre ut å ligge på pute!:) Men som dere sier over her, puta slutter jo ikke ved nakken hans.. den går jo nedover ryggen til der bleien begynner.

Takk for svar jenter :)

Skrevet

Ja, er nok bedre å ha noe under hodet. På sykehuset når jeg var der sa de alltid at man må passe på at hodet ligger på noe mykt så det ikke blir formet feil. Aner ikke om dette gjelder fullbårene barn, men til min premature anbefalte de ihvertfall det:)

Skrevet

De sier forskjellig fra sykehus til sykehus om dette, så ikke til å bli klok på nei, og derfor et evig tema her inne på dib hehe. Her begynte vi ikke med pute til størstejenta før hun ble 2 år gammel og begynte å bruke kosekaninen som pute, og hun har aldri hatt flatt hode eller no av den grunn.

De blir jo gjerne ganske så urolige og akrobatiske i sengen sin etterhvert, og ligger på kryss og tvers og opp ned osv- og da blir egentlig puta mer i veien enn til nytte, men dette kan man jo bare se an med tiden; noen ligger sikkert mer pent og pyntelig på puten sin også :P

Men en ting jeg lurer litt på- hvordan blir det med pute i forhold til krybbedød hos de små? Det er jo så viktig at madrassen deres er fast og fin, nettopp for å forhindre krybbedød ved eventuelt mageleie- men puta er jo mye mykere og skumlere sånn sett, hvis de havner med ansiktet nedi der...?

Skrevet

Lillegull begynte med pute rundt 5-6 mnd alder fordi hun var tett i nesa. Jeg har egentlig bare fortsatt med det, virker som om hun liker å bruke pute. :)

Skrevet

hvilken type pute bruker dere, hvor er den fra og er den litt fast i konsistensen? Vurderer også pute til mini pga litt snøflete om kvelden og natta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...