Fizzymed2små Skrevet 4. januar 2011 #1 Skrevet 4. januar 2011 Når har barnet deres siste duppen og når legges det for kvelden? Snuppa her sover bra om dagen, alt fra 0,5 timer til 2,5 timer mellom måltidene. Sover hvor som helst, i bilstolen, i senga, vuggen, på sofaen, på fanget osv.. har ikke noe fast mønster på sovingen enda. Spiser ca hver 3.time, noen ganger litt oftere, av og til går det 4 timer. Men så plutselig på natten, da skal hun ha mat gjerne 2.hver time, sover max 1 time i slengen, og holder det gående hvis hun ikke fåt mat. Legger henne i egen seng om kvelden, men hun ender ofte opp i vår seng i løpet av natten. Hvordan få henne til å sove litt lengre bolker om nettene??
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 4. januar 2011 #2 Skrevet 4. januar 2011 hei:) vi er heldige og har en liten som sover 5 timer i strekk på natten (bank i bordet) han har vært sånn siden fødselen omtrent....så er vel ikke så mye vi har gjort sånn sett... MEN vi har kun brukt sengen og soverommet om natten...kanskje du kan prøve det? tenker at da "skjønner" de at her er det mørke rommet med sengen hvor jeg skal sove lenge hehehe:)
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 4. januar 2011 #3 Skrevet 4. januar 2011 han legger seg samtidig med oss etter det måltidet som kommer nærmest tolv tallet;) men når han dupper av siste gang før den tid vet jeg ikke...følger ikke veldig med på det siden han er så liten og sover når han vil:)
MillaLilla Skrevet 4. januar 2011 #4 Skrevet 4. januar 2011 Vi har hatt fokus på å få til god nattesøvn fra første uke og med god hjelp fra samarbeidsvillig nurk synes jeg vi har fått det bra til. Slik gjør vi det hos oss: Om dagen demper vi ikke lys når hun sover, vi har gjerne musikk på og snakker sammen i normalt stemmeleie. Om natten har vi det mørkt inne , på soverommet, hun blir lagt i moseskurven sin (den bruker vi aldri om dagen) og vi er påpasselige med å vaere stille hvis vi har aerend inne på soverommet. Jeg har en kveldsrutine som begynner omtrent kl.18 på kvelden. Da får hun sprelle litt naken på stellematten og kose seg. Så dusjer vi sammen eller jeg gir henne et bad med klut, varmt vann og olje (nurket liker ikke å bade...), så tar vi på pysjamas. Etter dette er det "natten". Det vil si at jeg forsøker å forholde meg roligere til henne enn i løpet av dagen. Synger nattasanger og ikke herjer. Siste måltid får hun mellom kl.19 og 20 (avhenging av når hun er sulten) og som regel er hun i seng mellom 20.30 og 21. Da sover hun 5-7 timer i strekk før det er tid for nattmat. Når hun våkner på natten for å spise minimerer jeg inntrykk så godt jeg kan. Jeg hvisker i stedet for å snakke normalt. Har bare et lite nattlys som lys når jeg skifter bleie (skifter kun bleie hvis det er baesj) og tar henne opp i sengen til meg for å amme. Unngår leking eller mye annen aktivitet. Som regel sovner hun ved puppen og er lett å legge i kurven sin etterpå. Hvis hun ikke er i humoer til å sove igjen med en gang etterpå, tar jeg henne ut av soverommet (mest for mannen min sin skyld), men tenner ikke lys i leiligheten. Så vugger jeg henne og synger til henne til hun sovner igjen. Vi står ikke opp med henne foer klokken er tidligst 6 på morgenen (alt foer er natt), og ofte blir klokken 8, men ofte får hun sove de siste par timene sammen med oss i storesengen. Siste lur foer nattatid er ganske sent på ettermiddagen, ofte fra 16 til 18. Dette fungerer i alle fall for oss! Lykke til med nattesoevnen
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 4. januar 2011 #5 Skrevet 4. januar 2011 Vi er så heldige å ha en liten sovebaby. Han er nå 14 uker, men helt siden han var rundt 2 mndr har han sovet hele natten gjennom (med unntak av 2-3 ganger hvor han har våknet og villa ha mat- men sovnet rett etter mat igjen). Legger seg kl 1830 og sover til ca 0730 dagen etter. Vi gjør det ganske likt som hun over her på kveldene.. vi har faste rutiner på kvelden - bad, stell, mat, nattasang. Herjer aldri noe på kveldene, og har dempet lys i stuen, slik at han blir litt trøtt. (mørket gjør at hjernen produserer et stoff som heter melatonin eller noe sånt, som gjør at man blir trøtt) . Ellers, så kan det nevnes at vi kun bruker sengen hans på natten når han skal sove. På dagen sover han i vogna, enten i gangen, eller ute dersom været tillater det. Siste duppen har han som regel ca kl 1500. Sover da bare da 30-45 min.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 4. januar 2011 #6 Skrevet 4. januar 2011 Vet du, det er nok mest opp til babyene dette her, når de er så små- det er ikke foreldrene sin "ære" hvis babyen sover godt såpass tidlig, men heller babyen som er samarbeidsvillig og innstilt med "riktig" døgnrytme. Er ikke babyen det, blir det fort litt verre- og det er dessverre ikke så mye vi som foreldre kan gjøre med det, før de blir nærmere 3 mnd gamle, først da blir de mer mottakelige for rutiner, og begynner så smått å få etablert en viss døgnrytme (pga økt produksjon av "trøtthetshormoner" på kvelden bl.a) Så for meg, så høres det ut som at jenta di kanskje har snudd døgnet litt- ved at hun spiser forholdsvis sjeldent på dagen og ofte på natta; ideelt sett skulle det jo vært omvendt... Hvis jeg var deg, hadde jeg prøvd å amme henne litt hyppigere iløpet av dagen, og kanskje spesielt på kveldstid- for at hun skal bli god og mett før leggetid. Men klart, det er jo ikke bare bare å få dem til å spise på kommando heller, og er hun ikke sulten, så kan man jo ikke tvinge på dem puppen heller, så du får nok bare prøve deg litt fram her og se det litt an fra dag til dag. Lykke til- håper det snart går seg til hos dere, og ang det du spurte om i starten her, så er det ihvertfall maks 1,5-2 timer våken før leggetid som funker best her i heimen, som regel ikke mer enn 1,5 time, for de kan jo lett bli overtrøtte disse små også, og da blir gjerne søvnen dårligere.
Pumba78 Skrevet 4. januar 2011 #7 Skrevet 4. januar 2011 Ja jeg tror og det er opp til babyene. Min er 9 uker, og kan våkne kl 1,3,5,7 uten å ville ligge i senga si i mellom til å sove 7 timer i strekk fra 22-5... Uten at vi skjønner hvorfor... Men vi tar siste mating på soverommet i mørket, bytter til pysj hver natt og hun sover kun på soverommet om natta. Regner m d går seg til etter hvert.
Oktobergutt2010:) Skrevet 4. januar 2011 #8 Skrevet 4. januar 2011 Vi syns vi er veldig heldig med søvnen iallefall!! Lillegutt sover nok 18 timer daglig i snitt, og er nå 9 uker gammel. Han våkner hver tredje time, da får han mat og så sovner han igjen. Slik har det vært siden den dagen han kom, så vi kan umulig klage. I begynnelsen måtte vi prøve å vekke ham litt for å få stelt og gitt han mat, men etterhvert våknet han selv rundt 2-3 timer seinere. Så ja.... han sover endel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå