Gå til innhold

har ikke mer sykemelding kvote.

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre. Jeg har termin 19 mai og begynner å merke at jeg får vondt i ryggen, bekkenet når jeg bøyer meg, når jeg står for lenge, hjelper barna mine å kle på seg osv. Jeg har gått gravid to ganger før og hadde bekkenløsning med begge to fra jeg var 4- 5 mnd. Jeg jobber i en barnehage hvor vi er mye ute, så jeg vet at det kommer til å bli mye påkledning, bleieskift osv. Selv om jeg jobber på stor avdeling med barn fra 2.5 til 6 år. Nå har det seg sånn at jeg har vært sykelmeldt en stund pga en veldig vanskelig situasjon i familien min. Skal begynne å jobbe 100 prosent nå i neste uke. Noe jeg gruer meg masse til. Vet ikke hva jeg skal gjøre. føler at jeg må holde ut fordi jeg ikke har mer sykemelingskvote å ta av. Er det noen her som er i lignende situasjon eller har noen råd. Vennlig hilsen meg.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142740195-har-ikke-mer-sykemelding-kvote/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Føler mye med deg - det er en ekstra bekymring i svangerskapet, den situasjonen du er kommet i nå. Jeg har nesten vært i samme situasjon, men klarte akkurat å komme meg i jobb igjen før sykemeldingsperioden gikk ut.

Jeg tenker på et par ting som kanskje kan være til hjelp: Først og fremst, så har arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge ditt arbeid slik at du kan arbeide lengst mulig i svangerskapet uten å bli sykemeldt. Jeg skjønner at det kanskje ikke er så lett i en barnehage, men arbeidsgiver har plikt! Du skal kunne fritas for de oppgavene som er vonde/ubehagelige for deg pga svangerskap. Hvis du jobber i en kommunal barnehage, skal det være veldig enkelt å kreve denne rettigheten, men sikkert verre hvis du jobber i en privat. Uansett, arbeidsgiver har plikt! Jeg jobber på en skole i Bergen kommune, og her har kommunen en egen jordmor som har som jobb å hjelpe den gravide å få tilrettelagt arbeidet sitt slik at hun kan stå lengst mulig i jobb. Her er mye penger å spare for kommune/arbeidsgiver, selv om det kanskje kan koste noe å tilrettelegge. I mange kommuner kan arbeidsgiver søke om økonomisk tilretteleggingsstøtte i slike saker.

Du bør snarest be om et møte med din leder slik at dere kan tilrettelegge for deg best mulig. Hvis leder er vanskelig, kan du ta med deg verneombud, som skal finnes på hver arbeidsplass. Hvis både leder er vanskelig, og du ikke har et verneombud, bør du ta kontakt med NAV og forklare saken for dem. Hvis du ikke er spesielt uheldig med den personen du treffer på der, så tror jeg du kan få god hjelp - jeg har ihvertfall god erfaring med det.

Den andre tingen jeg tenker på, er at det finnes noe som heter svangerskapspenger, som kommer istedenfor sykemeldingspenger. Jeg er litt usikker på kriteriene for å få svangerskapspenger, men dette skal og bør både lege/jordmor og NAV vite mer om.

Det er fryktelig urettferdig at du skal havne i denne vanskelige situasjonen fordi du nå er gravid. Det skal ikke være en ulempe å være gravid. Håper du finner ut av det på en eller annen måte - stå på krava - du har retten på din side!

Gi gjerne en liten melding om hvordan dette går.

huff kjedelig situasjon dette. Men sjønner ikke den sykmeldings kvota som du prater om?? jeg har selv bekkenløsning, å til tider er d veldig smertefullt å gå. har hatt d i de 2 første svangerskapene mine også, så jeg ble desverre sykmeldt 100% nå ut februar:/ jobber selv i friluftsbarnehage, bare med barn fra 0-3 år. å når jeg har problemer hjemme hær med bare 2, så veit jeg at jeg ikke har noe på jobb å gjøre med 32 småbarn..har også lavt stoffskifte og blodtrykk.

Håper du får en årdning på d. har aldrig hørt om d du nevne først i innlegget ditt.

lykke til iallefall,så håper jeg ikke bekkenet ditt krangler alt for mye.

Annonse

En liten oppklaring:

En kan ikke være sykemeldt i det uendelige. I Norge har vi rett på sykepenger i 52 uker (litt usikker på antallet uker), og hvis du er sykemeldt lenger enn det sammenhengende, har du på en måte brukt opp kvoten din, og da har du ikke lenger rett på sykemeldingspenger. For å få rett på nye 52 uker, må du være i jobb sammenhengende 35 uker (llitt usikker på antallet uker her også).

Hun som startet denne tråden har trolig vært sykemeldt i nærmere et år allerede, og er nå redd for å overskride de 52 ukene. Det spiller forresten ingen rolle om man bare har vært for eksempel 20 % sykemeldt. Så lenge kvoten er brukt opp, er det slutt på sykemeldingspengene.

Hei. Ja det stemmer det du sier at man kan være sykemeldt i et år i løpet av en treårsperiode. Etter dette går man over på tiltakspenger som er mye mindre enn hva man får vanligvis i lønning. For å starte på nytt må man være friskmeldt i et halvt år. Jeg har hatt en veldig vanskelig periode av livet mitt og har derfor snart overstiget denne grensen. Noe som er en veldig uheldig situasjon for meg. Som du sier sicama er kvoten brukt opp er det slutt på sykemeldingspengene. Jeg har ikke mulighet til å risikere å få mindre penger pga økonomiske vanskeligheter.

Takk for gode svar og råd på linken min. Jeg jobber i en privat barnehage og får håpe at de klarer å legge tilrette for meg på jobben. Forrige gang jeg gikk gravid klarte jeg nesten ikke å gå og gikk til fysioterapeut tre ganger i uka. Får krysse fingrene for at det ikke blir sånn denne gang. Men merker etter at barna har hatt juleferie og jeg har hjulpet minstemann med å ta over støvler osv har ryggen min ikke vært bra:(.

Jeg skal sjekke det med svangersskapspenger og vilkårene for å få det. Tror at jobben min også hadde tjent med å ha en person på jobb som kan gjøre alt mulig ikke at andre må gjøre det for meg.

Lykke til med svangersskapet jenter. Stor klem fra meg.

hei:)

du kan snakke med legen din om å få sykmelding i forhold til svangerskapsrelaterte plager. da gjelder et annet system enn om du går på sykepenger. du får den samme summen penger utbetalt.

når det er snakk om bekkenløsning så skal det være greit å få denne stønadsordningen. rart ikke legen din har snakket med deg om dette. i mitt første svangerskap hadde jeg også bekkenløsning som gjorde at jeg ikke kunne gå på jobb, legen var da rask med å send esøknad om sykemelding av svangerskapsrelaterte plager slik at jeg ikke skulel miste mine rettigheter ift til sykepenger om noe skulle skje.. (legen tenker da på at d er jo muligheter for at ikke alt går bra i et svangerskap/fødsel og at man da kanskje trenger sykepenger....)

Det er ikke riktig Sarah70 - går for gull!

Jeg er selv på AAP, har vært det i to år etter en laaang sykemeldingsperiode, og AAÅ gir rett til foreldrepenger.

Men AAP er lavere enn lønn, så beregningsgrunnlaget blir dårligere for hva du får i foreldrepenger..

og hvis HI mente at kvota var oppbrukt med sykepenger fordi alle 52 ukene er brukt opp, men nå har fått andre plager ( i dette tillfelle svangerskapsplager) så kan legen fortsatt sykemelde, men da går hun altså over på AAP. Som sagt mindre penger enn lønn/sykepenger, men hvis ikke formen er bra, hverken psykisk eller fysisk så kan ikke det måles i penger HI.. jeg har vært i samme situasjon selv for noen år siden, og det ene tar fort det andre, dessverre..

Håper du har en god lege som du kan ta dette opp med og som tar deg på alvor.. noen rettigheter har du nemlig ;) Lykke til..

Du kan kansje ha krav på svangerskapspenger, om ikke arbeidplassen kan tilrettelegge for deg. snakk med legen din om dette, eller les på Nav sine sider ang svangerskapspenger. kansje arbeidsplassen din kan søke IA -midler, slik at det er lettere å tilrettelegge for deg?

og ser du skriver her Hi, at det er 52 uker i løpet av en periode på 3 år man kan være sykemeldt. jeg er ganske sikker på at det er slik at når man har vært sykemeldt i 52 uker (gradert sykemelding teller også), så må man jobbe 6 mnd (litt usikker på anntall uker, er kansje litt mere) før man har opparbeidet seg rett på 52 nye uker.

kjedelig situasjon du er i, men det må da finnes en løsning...

ønsker deg lykke til!

http://www.nav.no/page?id=331

http://www.handboka.no/Vgs/Lover/Folketrygd/ft14.htm

Litt vanskelig å forstå ut ifra dette om opptjeningstiden for svangerskapspenger blir den samme som for sykepenger. Kontakt NAV for å finne ut av det!

Lykke til!

Tusen hjertelig takk for svar. Det er greit å få noen råd fra andre som har vært i samme situasjon eller som vet noe om det. Skal sjekke med legen min om jeg har krav på svangerskapspenger:). Ja det er en utrolig kjedelig situasjon jeg har havnet opp i og jeg håper jeg finner en løsning sånn at jeg slipper å slite meg helt ut før Casper kommer.

Klem fra meg.

Annonse

Jeg ka ikke jobbe reste av svangerskapet pga bekkeløsig og div.

Jeg kan også være vanlig sjukemeldt for har mye av kvota mi igjen. Men lege min sytes det var ille og skulle bruke opp den når jeg ikke kunne jobbe mer, så han søkte om svangerskaps stønad (Tror det er det det heter). Grunnen til det var at da gikk det ikke utover sykemeldinge og kvota man har der.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...