Gå til innhold

Hvor stort bør et barnerom være? Minimum...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forsøker å få tegne huset som vi vil ha, men sliter med å få alle soverom i èn etg. Hvor stort trenger et barnerom å være? Tenker at sengen bygges inn på kortsiden sånn at den er i enden av rommet på en måte.

Og med ellers gode løsninger trengerden vel ikke være såå stor? 2*5 meter? Blir jo langt og smalt da, men... Hmmm.. Upraktisk?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det høres klønete ut med 2x5 m. Hvor mange soverom skal du ha da?

Skrevet

jeg hadde et rom på 13 kvm, med veldig skrått tak, og det føltes veldig lite.

Skrevet

2*5? Når dere får bygge eget?

Hadde jeg kjøpt et hus hadde jeg sendt onde tanker til den idioten som tegnet så dårlige romløsninger.

Bod, greit. Men ikke en tarm til barnerom.

Skrevet

Stort nok til å få plass til en voksenseng, stor skrivepult, en stol og mye skapplass pluss ledig veggplass til å henge opp hyller, plakater osv. I tillegg plass til en madrass på gulvet og gåplass. Hvor mange kvadrat det blir aner jeg ikke. Husk at ungdom trenger mer plass en små barn.

Skrevet

Nå deler ungene et rom på 30m2 og det er lite for to barn. De skal ha 30m2 hver når vi blir ferdig med å pusse opp vårt rom.

Når dere skal bygge nytt er det jo unektelig temmelig snålt å bygge med små knøtt av rom?

Er jo annerledes når man pusser opp eldre hus med bærevegger både her og der, hadde aldri villet gå for så små rom.

Skrevet

Barnerommene i vårt hus er 12 m2. Det er helt passe til enkeltseng, skrivebord, kleskommode og fortsatt en del plass til leker.

Jeg ville aldri kjøpt et hus med lange tarm-rom.

Skrevet

Det finnes en mellomting mellom 30 m2 og 10m2 da. Er ikke som dem skal bli boende på rommet for evig og alltid. Ikke alle har plass til å lage så store barnerom, sånn er det bare. Alle kan ikke bo i villaer.

Skrevet

3x4 er en ganske ok størrelse. Jeg hadde hybel på den størrelsen da jeg var student og det var faktisk helt ok :) Så da regner jeg med at et barn også kan leve med det, hi hi. 2x5 meter høres litt smalt og langt ut -> tilbake til tegnebordet med deg!

Skrevet

Barnet skal forhåpentligvis bruke rommet i mange år?

Nye møbler etterhvert, ungdomsrom og gjesterom en vakker dag. Også for fremtidige eiere! Prisen går ned ved teite romløsninger.

Tenk deg nøye om. Et barnerom bør være minimum 10-12 kv.

Skrevet

10 kv er ikke katastrofe. Men fordelt 2*5 er ikke greit.

12, aller helst.

Mamma bodde i en sånn tarmleilighet. En voldtektsmann gikk rett inn og til angrep. Hun får helt angst av lange smale rom 35 år etter.

Men det skjer neppe dere :-)

Hvorfor må alle sove på samme plan?

Skrevet

Vi har 9 m2 barnerom. Det går akkurat nå, men det blir for lite når han blir større. Han er to år nå, og leker bare i stua. Jeg ville ha gått for minimum 12 m2 om vi hadde bygget selv. Hvis dere har tenkt å bo der lenge skal jo barnet bli tenåring en gang, ha besøk av venner på rommet osv.

Skrevet

Jeg ville prøvd å få 15 kvm

3*5 meter.

Skrevet

Hvis dere har flere barn er det kansje en mulighet å lage et stort felles lekerom med små soverom tilknyttet. Da trenger ikke soverommene være større enn ca 2x3 m. De vil bare være til soving og et sted å være helt i fred. Så kan heller barna dele en loftstue eller liknende hvor det er plass til leker, tegnebord ol. Jeg kjenner flere som har gjort det på den måten. Det har fungert veldig godt, både for små og store barn, men jeg tror det forutsetter at det ikke er alt for stor aldersforskjell på ungene.

Ellers har jeg vokst opp med rom på ca 3X5 m. Det var helt greit, men vi brukte dem uansett lite. Alt foregikk på kjøkkenet likevel. Det var husets største rom.

Skrevet

Tuller dù?

Hva i all verden slags løsninger er det du ser for deg?

Når en bygger hus bær jo barna også få litt ut av det, og ikke må flytte til mindre rom enn de allerede har.Hvor mange barn har dere? Regner med barna ihvertfall får eget lekerom i huset?

Skrevet

2*5 meter høres veldig upraktisk ut, i alle fall om dette er et rom barnet skal bli tenåring i, de er jo ikke 5 år resten av livet, vet du!

Datteren vår har et rom på ca 16 kvm, 4*4 meter, og det er ganske greit, men hun skal få et større når hun blir 12-13 år.

Hvis vi skulle bygget et nytt hus og tegne det selv, ville jeg ha laget barnerommene en smule større, ca 20 kvm, og heller gått ned på foreldresoverommet, det er jo tross alt barna som bruker rommene.

Skrevet

bodde på 4 kvm til jeg var 14. Det gikk helt fint på grunn av god planløsning. Hadde køyesofa/seng og dobbelt skrivepult+ klesskap.

Skrevet

Vi har ett lite barnerom på rett over 8 kvadratmeter, som begge barna deler, det går veldig fint, men skulle gjerne hatt mer plass :)

Skrevet

Signerer denne.

Skjønner ikke hva mange voksne gjør med så veldig store soverom mens barna, som virkelig har behov for litt større rom, "bor" på kott.

Skrevet

Skulle nesten tro det var normen å ha eget lekerom til ungene. Alle har ikke stor plass, og da gjør man det beste ut av den plassen man har. Ingen barn har lidd fordi de har hatt mindre rom enn andre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...