Celeste85 Skrevet 4. januar 2011 #1 Skrevet 4. januar 2011 Det er mulig jeg må ha det inn med teskje, men jeg har lett nettet rundt, og finner ingen bra side for oppskrifter på babymat. Enten er det for "sært" i forhold til det vi bruker å spise, ellers så står det ikke hvor mye man skal ha i av hver. Vil ha noe idiotsikkert, ofr jeg visste ikke at man måtte koke karbonadedeig og ikke steke for eksempel. Er redd for å gjøre noe galt. Er det noen som har noen enkle, gode og godt forklart oppskrifter på babymat? Tenkte på en spaghetti og kjøttsaus rett, en fiskerett, en kyllingrett og en biffrett. Ingredienser ser jeg for meg potet, ris, pasta, gulrot, blomkål, og brokkoli. Tar gjerne i mot forslag til flere ingredienser! Venter spent på svar!
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 4. januar 2011 #3 Skrevet 4. januar 2011 dytter, vil også ha oppskrifter. Hvorfor skal karbonadedeig være kokt å ikke stekt? har aldri tenkt på at man ikke skal steke den..
2010 Mammaen Skrevet 4. januar 2011 #4 Skrevet 4. januar 2011 Mulig dette ikke er det du er ute etter men i dag laget mannen lapskaus som vi alle spiste. Kokte opp kjøtt i masse vann (brukte knoke som ikke var så salt). Når det var kokt hadde vi oppi 2/4 deler poteter, 1/4 del gulrøtter og 1/4 del kålrot. Grønnsakene var skåret i terninger,, som ble kokt møre i kraften fra kjøttet. Tilslutt hadde vi oppi kjøttet skåret i biter og mager kjøttpølse. Vi voksne spiste dette med salt og pepper på, mens lillegutt fikk dette most (ikke kjøtt men pølse fikk han) med en gaffel. La en klatt med margarin uten salt og melk oppi når jeg moste det med gaffelen. Kjempegodt og superenkelt! Lillegutt synes dette var supergodt, så jeg skal fryse restene og ta opp litt og litt. Det inneholder jo bittelitt salt, men det er så lite at det er akseptabelt synes jeg. Kjøttkraften gir den gode smaken, og noen små biter pølse tar de ikke skade av. Min gutt er forresten snart 7,5 måned. Spør hvis du trenger flere detaljer! Oppskriften kan man lage liten eller stor og man kan ha i f.eks. sellerirot hvis man liker det, litt løk, gressløk osv. for å variere det.
Rosa J10 Skrevet 4. januar 2011 #5 Skrevet 4. januar 2011 Lillegull er 8 mnd, og hun spiser stort sett det vi spiser når det er laget fra bunnen av. Særlig grønnsakene! Jeg fikk et tips om at det visstnok var godt å blande kokt potet og leverpostei. Har ikke prøvd det ut, men det er jo billig og enkelt!
tingeling78 Skrevet 4. januar 2011 #6 Skrevet 4. januar 2011 http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/faktahefter/mat_for_spedbarn__brosjyre__15566 Bestill denne:) Fikk den hos helsestasjonen og brukte den da jeg fikk førstemann for 3 år siden. Veldig enkle oppskrifter, så tilpasset jeg det bare i forhold til vår middag.
vbu Skrevet 4. januar 2011 #7 Skrevet 4. januar 2011 Prøver også å finne oppskrifter men sliter litt. Har bestillt en bok av Annabel Karmel men venter fortsatt på den.
sep.j2010+juni.g2012 Skrevet 4. januar 2011 #8 Skrevet 4. januar 2011 dytter litt på denne jeg, vil også ha oppskrifter. foresten, når kan man begynne med smaksprøver med middag, lille jenta er 4 mnd og har akkurat begynt å få grøt, så tenker vente litt enda, men er det greit å begynne rundt 5 mnd?? el burde man vente lengre?
blomstre Skrevet 5. januar 2011 #9 Skrevet 5. januar 2011 Har selv brukt en av Margit Vea sine kokebøker. Noen av hennes oppskrifter kan du finne her: http://www.barnemat.com Begge mine jenters favoritt var kylling fra kardemommeby: fra 7 måneder, gir 2-3 porsjoner 1 dl vann 1 kyllingfilet 1 potet 1 gulrot 1 ring ananas (eller ½ eple) 1 ss olivenolje (ekstra virgin) ½ ts kardemomme Kok opp vannet. Skjær kyllingen i terninger. Skjær poteten og gulroten i små biter. Ha kyllingen i det kokende vannet sammen med potet- og gulrotbitene og la det koke forsiktig ca 10 minutter under lokk. Ha i oppdelt ananas-ring rett før retten er ferdig kokt. Hell i olivenolje og kardemomme. Ta gryten av kokeplaten. Mos maten til passe konsistens. :-)
Celeste85 Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 7. januar 2011 Tusen takk for svar! Dytter denne, og vil samtidig dele en oppskrift med dere. Lille pus likte det godt! 200 g karbonadedeig (uten salt) 250 g tørr spaghetti 100 g squash 100 g gulrot 1 hvitløksfedd 2 ss tomatpurre 1 skoldet tomat Kok kjøttet i ca 15-20 min, slik at det ikke er rødt. Kok pastaen som anvist på pakken uten salt i. Skjær opp gulrot i skiver og kok til møre. 15 min kanskje. Tok squashen i de siste 5 min. Kok grønnsakenei så lite vann som mulig slik at du kan spe på med vann for en tynnere konsistens. Bland alt sammen og mos! Jeg hadde stavmikser, og det funka kjempefint. Hadde maten i middagsglass som jeg hadde spart på og vasket. 2/3 fulle. Ble 10 glass. Lykke til:)
Celeste85 Skrevet 7. januar 2011 Forfatter #11 Skrevet 7. januar 2011 Hadde i en god "dæsj" med smør og litt basilikum og oregano også
Celeste85 Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #12 Skrevet 10. januar 2011 Er det ingen fler som har noen bra oppskrifter?
benelen Skrevet 10. januar 2011 #13 Skrevet 10. januar 2011 VI har bare så vidt begynt med middag, har kokt opp søtpotet og blandet litt mme og rapsolje i, det syntes snuppa var kjempe godt (mamsen også)- Kan anbefale boka "pappa chef" Masse gode oppskrifter fra 6 måneder til 2 år.
mammatetogansketette:)) Skrevet 10. januar 2011 #14 Skrevet 10. januar 2011 Har ingen oppskrifter, men noen andre tips: - De dagene vi har babyvennlig middag lager jeg litt ekstra, så jeg moser å fryser etpar glass til senere bruk. - Lager noen sauser (f.eks. hvit saus med karri, muskat el.l., brun saus med kraft fra kokt kjøtt med eller uten krydder osv. ) og frys i isterninger, lag tykk saus så er den drøy;) - Kok kjøtt, kutt i små biter, frys i små beger i kraften. - Frys porsjonsbiter med fersk usaltet fisk - Bruk det resten av familien spiser til middag, bare stek- eller helst kok babyen sitt kjøttstykke/fisk med krydder/urter, og bland med ris, grønnsaker, potet,pasta osv. - Frys terninger med kokt/most brokkoli, gulerøtter osv. for å kunne supplere babyens middag om resten av familien ikke har så mye grønnsaker en dag... - Alt-i-ett- gryte/suppe: kutt grønnsaker i terninger, ha i krydder/urter, og tilsett fisk eller kjøtt /(helst ferdig kokt i sjy), kok, mos med gaffel og server! Superenkelt. - Se etter krydderblandinger uten salt (f.eks herbes de provence, santa maria), gjør krydringen kjappere... -Ikke vær redd for å bruke urter og krydder!! Men husk at det skal lite til, de små har gode smaksløker:) ))
Helann og lillebror Skrevet 10. januar 2011 #15 Skrevet 10. januar 2011 Disse oppskriftene brukte jeg mye til eldstejenta, en helt genial samling: http://www.dinbaby.com/forum/thread/138460353 Noen av dem er ganske kreative og falt ikke i smak før hun ble 10-12 mndr. Mini her er nå 8 mndr og han får f.eks: - 1 potet, 1 gulrot, 1/2 kokt laksefilet, litt persille, litt rapsolje. (Holder til 3-4 Nestle sviskemos-glass). - 2 poteter, litt mais, 1 kokt kyllingfilet, litt rapsolje. - 1 potet, 1 gulrot, 2-3 små brokkolibuketter, litt stangselleri, litt paprika, litt rapsolje. Det er jo egentlig bare å bruke fantasien! Gøy å lage babymat så lenge de liker det:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå