Gå til innhold

Bekkenløsning - hva hjelper???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er snart i uke 26, men lurer meg inn her fordi det er nok fler her med erfaring. Jeg har fått bekkenløsning og går til fysioterapeut, men jeg synes ikke det hjelper noe. Hun gir meg de samme rådene gang på gang på hva jeg bør gjøre, gå, sitte osv., men dette er bare for å kontollere at det ikke blir værre. Hun gir ikke massage e.l.

Er det noen av dere som har gått til kiropraktor, naprapat, akupunktur eller manuell terapeut og vil dele erfaringer med meg? Hva gjør de? Føler dere det hjelper?

Jeg har jo et stykke igjen før fødsel, og med en aktiv 2 åring prøver jeg hva som helst for at dette ikke skal bli noe værre........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har med hell brukt kiropraktor og akupunktør. Også gjort yoga for gravide hver dag. Går ikke lenge på hardt underlag, og bruker alltid sko med gode såler(type joggesko)... Jeg merker også at jeg blir helt stiv av å ligge for mye,-spesielt på sofaen. Nå har jeg bare 4 dager igjen,-så gleder meg masse til å være mer mobil og i farta igjen!

Skrevet

jeg får massasje hos fysio. Hjelper i noen dager..Så kunne tenkt meg to behandlinger i uka. (Har en gang i uka..) Hold bekkenet varmt med varmeflaske om kvelden/natta..Syns og det hjelper å sove med beina ganske høyt hevet. Har også en drøss med puter rundt meg i senga... Holde bena samlet når du snur og vender på deg, og ta det så mye med ro som mulig...

Skrevet

Tusen takk for svar. Tror jeg skal komme meg til kiropraktor jeg også for å se om det hjelper. Til at bekkenløsning er et så vanlig problem synes jeg det er utrolig vanskelig å finne god informasjon om problemet samt studier over hva som hjelper....

Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med kiropraktor. har blitt helt bra nesten etter noen behandlinger der. Nå var det vel riktig nok bekkenlåsning jeg hadde mest av, men kanskje du også har noen låsninger som det kan være bra å få løst opp i. Kjenner du deg stiv? Symptomene på bekkenlåsning og bekkenløsning er ganske like, og hvis du bare har vært hos fysioterapeut så er kanskje de kaller alt for bekkenløsning?

Verd et forsøk med kiropraktor i alle fall. De kan fortelle deg om det er løsning eller låsning, og så manipulerer de vel som regel ("knekker"). Det skal ikke være noe skadelig, jeg har aldri fått mer vondt av å gjøre dette, har bare blitt bedre. De skal vite hva de gjør og mange kiropraktorer har masse kunskap om gravide og bekken.

Du merker fort om dette har noe for seg. Ikke vits i å gå mange ganger til en behandler hvis det ikke hjelper, da er det bedre å bytte.

Skrevet

Er 36 uker på vei. Jeg har god effekt av akupunktur til jordmor! Går til henne 1 x pr.uke og får nåler i øret. Forøvrig følger jeg generelle råd. Fikk treningsforbud fra fysioterapeut. Kanskje litt knebøy men ingen øvelser som påvirker bekkenet. Er helt løst. Plages du med nattesøvn anbefaler jeg puter og silkelaken etc som gjør det lettere å snu seg. Jeg får uansett ikke sove så mye i sengen og sover en del i stress-lessen.

Skrevet

Du kommer til å få mange forskjellige svar her, for erfaringene varierer veldig. Det kommer litt an på hvor smertene sitter, og hvor mye av symptomene som er selve ligamentløsningen og hvor mye som er muskulært.

Jeg har prøvd fysioterapi (ikke massasje), kiropraktor, akupunktur og naprapat. Syns egentlig de muskulære manipulasjonene til kiropraktor er det som har virket best av ren behandling.

men aller viktigst var hjemme-øvelsene jeg fikk av fysioterapeuten!!

Når jeg klarer å gjøre dem trofast hver dag, og i tillegg ut og gå to-tre små turer, sitte så lite som mulig og ellers la kroppen bestemme når den skal få hvile, holder jeg smertene stabilt i sjakk. Blir ikke smertefri, men klarer å holde humøret oppe og får sove innimellom.

Kjøpte et "bekkenløsningslaken", et som gir lite friksjon når du snur deg i sengen fra Etac (www.etac.no). Da økte søvnetappene fra 2 til 4 timer ganske raskt.

Også har jeg en varmepute som jeg varmer i mikroen og har bakpå korsryggen. Den er min beste venn, dag og natt :)

Skrevet

Jeg går til kiropraktor...foreløpig bare vært der 2 ganger. Jeg er mye verre nå, men det er visstnok vanlig, det sier kiropraktoren i hvertfall...

Har håp om at det snart blir bedre, men det føles ikke slik nå:(

Håper du finner noe som funker for deg:)

Skrevet

Jeg gikk faktisk til kiropraktor for føste gang i dag, og min umiddelbare følelse er at hun i alle fall kan hjelpe litt bedre enn fysioterapeuten jeg går til. Jeg har da faktisk både bekkenløsning og bekkenlåsning - så hun skal konsentrere seg først om å få løst opp bekkenet mitt. Håper det vil hjelpe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...