Espoir Skrevet 4. januar 2011 #1 Skrevet 4. januar 2011 Jeg er nødt til sende en sånn en til noen. men kan den bare være på hvitt papir, eller må den komme i form av en giro?
Sweet Amber Skrevet 4. januar 2011 #2 Skrevet 4. januar 2011 Til firmaer kan den komme på hvitt papir, til privatpersoner kan den komme på hvitt papir hvis man overfører pengene til kontoen, man vedlegger en sjekk eller hvis fakturaen ikke er betalt:)
Espoir Skrevet 4. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 4. januar 2011 Det er til et firma, og de har fått en regning som de ikke skal betale likevel. Har aldri gjort dette før. La oss si at jeg har sendt en regning til dem på 200 kroner. HVa gjør jeg da, helt skritt for skritt, for å lage en kreditnota (ja, jeg er helt brød, I know)? Og tusen takk for at du tar deg tid til å svare på et sånt kjedelig spørsmål!
Gjest Skrevet 4. januar 2011 #4 Skrevet 4. januar 2011 Jeg har fått kredittnota en gang (hadde betalt for mye i strøm) og da kom det i form av en giro i min favør med notat om at jeg kunne ta kontakt, per epost eller telefon, slik at de kunne overføre pengene direkte til konto
Sweet Amber Skrevet 4. januar 2011 #5 Skrevet 4. januar 2011 Kommer jo litt an på hvordan fakturaen er laget, om det er helt hjemmelaget eller i et faktureringssystem. Men du gjør som regel akkurat det samme som når du lager fakturaen, men beløpet som skal "betales" må være minusbeløp og fakturanr (dersom du hadde det) bør skrives på som referanse. (null problem - fint å få brukt for noe man har lært etter ca tusen år som kontorslave;P)
Nat27 Skrevet 4. januar 2011 #6 Skrevet 4. januar 2011 Kreditnotaen kan i utgangspunktet se helt lik ut som fakturaen, bare det står på notaen at det er en kreditnota og at den viser til faktura nr. xxx (evt. av dato xxx osv.) Så kan du også sette summen med minus foran, i parantes eller evt. røde tall. Det viktigste er jo at bedriften kan minuspostere fakturaen du sendte i utgangspunktet.
lisabet med gutt og jinte © Skrevet 4. januar 2011 #7 Skrevet 4. januar 2011 Bruker du et regnskapsprogram? Da er det bare å lage en der. Da blir det et bilag for å vise at pengene er sendt i retur. Tror det må inneholde visse ting som ditt org.nr. , fakturanr., kundenr., spesifikasjon av varene/tjenesten, slik som det er krav til på en faktura eller kvittering. Sjekk bokføringsloven.
Espoir Skrevet 4. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 4. januar 2011 Hm, ok tusen takk! Fakturaen er laget av meg mix, manuelt og på steinaldervis. Da prøver jeg å lage en ny der beløpet som skal betales er et minusbeløp. Eller kan det bare stå null? For eksempel at den opprinnelig summen de skulle betale var 200,- Minus det samme beløpet fprdi de ikke skulle betale likevel. og så står det til slutt 0,- i feltet for beløpet som skal betales? For det er vel dumt at det står MINUS 200, for da betyr det jo at de har 200 kroner tilgode (de har jo ikke betalt ennå)?
Sweet Amber Skrevet 4. januar 2011 #9 Skrevet 4. januar 2011 I deres regnskapsprogrammer og for deres revisor vil det da se ut som om de skylder deg 200 kroner hvis det ikke står minus 200 kroner i kreditnotaen. Høres kanskje dumt ut å gjøre det slik, men så lenge du ikke har fått pengene ut skylder du dem ikke heller tilbake når du sender en kreditnota mot den fakturaen.
Espoir Skrevet 4. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 4. januar 2011 OK, så da kan jeg skrive den på minusbeløpet (og ikke på 0,-) uten at det betyr at jeg skylder dem penger. Tuuusen takk!
Espoir Skrevet 4. januar 2011 Forfatter #11 Skrevet 4. januar 2011 Den må vel ikke ha organisasjonsnummer, kundenummer, fakturanummer og slikt? Hun kunden sa at de kunne bruke fatkruadatoen som referanse. Vi har nemlig hverken kundenummer, fakturanummer eller organisasjonsnummer,
mamman til to gutter Skrevet 4. januar 2011 #12 Skrevet 4. januar 2011 Poenget er at de skal kunne finne det igjen i sitt regnskap, så om du finner på fakturanr osv nå, vil ikke det gjøre det noe enklere for dem å finne igjen, så derfor trenger du det heller ikke.
Espoir Skrevet 4. januar 2011 Forfatter #13 Skrevet 4. januar 2011 takk, takk. nå er den sendt. Tenk at man skal ha nytte av DiB i jobbsammenheng også!
Ingen_nick_ledig Skrevet 4. januar 2011 #14 Skrevet 4. januar 2011 Hva driver du egentlig med? Siden du hverken har kundenummer, fakturanummer eller organisasjonsnummer? Og lager fakturaene manuelt.... Regner med du er regnskapsspliktig? Finnes faktisk regler for alt dette, så kan være lurt å sette seg inn i de, for å se om du gjør noe feil.
lisabet med gutt og jinte © Skrevet 4. januar 2011 #15 Skrevet 4. januar 2011 Hvis du driver forretninger, bør du være klar over at dersom du sender ut fakturaer som mangler både organisasjonsnummer, fakturanr, osv osv, så trenger faktisk ikke kunden å betale noe som helst, da det ikke er å regne som gyldig faktura etter bokføringsloven... Da står du igjen med svarteper hvis de ikke gjør opp for seg. Håper for din del at du ikke driver forretninger på den måten. I motsatt fall - skaff deg en regnskapsfører. MVH
Espoir Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #16 Skrevet 5. januar 2011 Hehe, regnet med å få det spørsmålet. Jeg skal prøve å forklare uten å avsløre hvor jeg jobber. Det er en ikke-kommersiell organisasjon med hovedkontor i et annet nordisk land. Vi har derfor ikke noe norsk organisasjonsnummer. Vi utgir en publikasjon som folk kan abonnere på. Det er jeg som sender ut faktura til de norske abonnentene en gang i året fordi jeg er den eneste i organisasjonen som jobber på det norske kontoret. Det er noe helt annet som er min stillings hovedfokus, og jeg har ikke et snev av økonomisk utdannelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå