Gå til innhold

uff, leste noe som skremte meg enda mer :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Dersom du blir gravid under ett år etter første fødsel, er risikoen for lav fødselsvekt (under 2500 gram) økt med 20 prosent"

leste nettopp dette her inne på bim sine sider.... og det var ikke akkurat med på å gjøre meg mindre bekymret i forhold til barnets vekt :-(

fødte for liten baby sist gang fordi hun ikke tok til seg nok næring, og de er redde for at det skal skje igjen, men ingen har sagt dette til meg...

skal på ul i mårra på ny estimering, men stoler ikke på det i det hele tatt... feilmarginen er jo så stor.... det er jo bare å håpe på at alt går bra og at jeg ikke går på overtid jaffal .....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor langt er du på vei?

Når var din første født i forhold til termin og hvor mye veide babyen? Vet du noe om hvorfor den var så liten?

20 % prosent økt risiko er jo en del, men det betyr ikke at dette skjer med deg denne gangen. Du få vel god oppfølging denne gangen?

Lykke til da, håper du får god oppfølging så du kan bli beroliget.

Skrevet

tusen takk for det :-)

jeg er 36+ 3 i dag, og jeg gikk 11 dager over termin med første. så hun skulle vært mer enn de usle 2500 grammene.... 3 dager før jeg fødte var jeg på overtidskontroll og ul, der hun ble estimert til 3,5. så de bomma med en kg. da sa de at jeg ikke skulle gå over tiden med neste, men det er jo glemt nå, og de sier at det ikke er nødvendig med noe igangsetting, så krysser fingre for at hun vil ut på termin eller litt før :-)

Skrevet

Ja, da var hun jo liten til å være født så sent. Forstår det slik at du er redd babyen skal stagnere i veksten og at det da vil være ekstra farlig å gå for lenge over termin? Jeg syns du du burde få snakke med noen om dette, hvordan er din jordmor? Kanskje hun kan ta det opp med de på sykehuset hvis dere får snakket ordentlig gjennom det. Blir litt annerledes enn å være inne på en kjapp kontroll der du blir overrumplet og ikke vet helt hva du skal si.

Er du ordentlig bekymret så er ikke det bra heller. Hvordan har magen din vokst nå da, og hvordan vokste den sist?

Syns det var mye å bomme med en kg på vekstkontrollen også ja, ikke akkurat betryggende. Kanskje du kan få flere og grundigere kontroller mot slutten denne gangen, evt. før termin også.

Har/ hadde den første jenta di noen problemer pga at hun var født så liten?

Skrevet

Jeg har fått barn med vekt under snittet, ikke så lavt som 2500 gr, men likevel her er min erfaring :-)

Nummer en var 2903 gr , 4 dager over termin

ble gravid igjen når babyen var 8 mnd og fikk nummer to 13 dager over termin og han var 3460gr (altså større enn nummer en, selv om jeg ble gravid bare 8 mnd etter første fødsel).

Så gikk det 1,5 år og jeg ble gravid igjen

Nummer tre var 2750 gram på termin, tre mnd etter fødselen var jeg gravid og nummer fire kom 12 dager FØR termin 2950 gram.

Så mine svangerskap har vært tette, men likevel har ikke barna vært unormalt små.

Håper du slipper å gå over termin, og at babyen vokser seg stor og sterk!

Lykke til videre :-)

Skrevet

tusen takk for svar .-)

jenta mi var sterk selv om hun var liten, men hun klarte ikke ta pupp skikkelig, så ammingen var et slit de tre mnd jeg holdt på. hun måtte ha sonde på sykehuset, aner ikke hvorfor, også var kroppstempen veldig lav så hun var godt pakket inn den første tiden. nå er hun veldig sprek og helt normal jente, men hun er jo liten da, men følger kurven sin :-)

jeg var på ultralyd i dag og jeg er så glad for at jeg fikk en overlege som jeg følte meg trygg på .-) han undersøkte grundig og fant avvik på 21% . det er ikke så galt egentlig, men han stusset over at hun bare hadde lagt på seg 400 gram på en mnd. så enten har hun som tok den første ultralyden målt feil eller så skjer det samme igjen. MEN jeg er likavel rolig for føler jeg blir fulgt nøye opp og skal tilbake om en uke for ny estimering for å se om utviklingen går i riktig retning. alt annet var bra - hjertelyd, fostervann, blodgjennomstrømning etc :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...