Gå til innhold

Noen som kan litt om forflyttning her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vis du har en eldre pasient som er lam venstre side, hvordan ville du hjulpet henne fra sengen og over i rullestol.

Kan jeg gjøre det slik?

Plassere føttene hennes på et håndkle for å ta på sko(kan man forresten ta på skoene i sengen, eller er dette et fy fy).?

Så be pas. om å flytte bena ut på sengekanten(mens man støtter den syke siden). Så senke sengen til pas. føtter når gulvet.

Så bruke forflyttningsmatte under halve setepartiet ved hjelp av et forflyttningsbrett. Da blir det en slags bro mellom sengen og rullestolen.

Så be pas. om å legge tyngden over på forflyttningsbrettet samtidig som hun lener seg lett mot stolen og tar tak i armlenet(pleier passer på den syke siden)

Og så drar man pas. over i stolen.... bare helt kort forklart.. kan jeg gjøre det sånn eller er det noe feil?

Da må jeg jo sørge for at pas. går ut med den friske siden, i og med hun skal hjelpe til så mye som hun kan.

Jeg skal ha praktisk prøve i morgen og er ikke helt trygg på dette forflyttningsgreine, lærerne våre ville heller ikke gi noe svar, de sa vi måtte finne ut av dette selv. Så jeg er redd for å gjøre noe feil :(

Fortsetter under...

Skrevet

synes det hørtes ganske fornuftig ut det du beskrev der, men ikke ta på sko i sengen, det er litt fy-fy!

Skrevet

Det høres greit ut,men hvorfor et håndkle under bena?

Om brukeren kan sitte uten støtte ville jeg tatt på sko når hun satt,ellers ville jeg tatt de på i seng.

Skrevet

Antiskisokker er genialt!! Vi bruker det til mange av våre pasienter som forebygging av fall. (disse kan man trygt ta på i senga)

Når du snakker om å ta på sko sengen, hvis det er rene tøfler kan man gjøre det. Det er vanskelig å ta på sko når pasienten sitter på sengekanten. Hvis pasienten ikke klarer å holde balansen selv. En pasient med lammelse bør man kanskje bruke feks ståheis, evt være 2 pleiere i forflyttnings situasjonen, slik at den ene kan sitte på sengekanten og støtte pasienten, (på den lamme siden) mens den andre tar på sko.

Jeg synes det er leit at dine veiledere mener du bør finne ut at dette selv. Man trenger ikke finne opp kruttet på nytt :)

Har du foresten tilgang til PPS (praktisk prosedyre system) ligger ute på nettet, de fleste helsefaglige utdanninger bruker å gi studenter tilgang til dette. Her ligger det mange fine videosnutter med prosedyrer. blant annet om forflyttning

Lykke til med den praktiske testen!

Skrevet

Håndkle slik at ikke skoene kommer i direkte kontakt med sengen. Må legge til at dette står i PPS(praktiske sykepleie prosedyrer) et verktøy skolen bruker. Altså at du skal ta på skoene i sengen. Men jeg stusset litt over det. Derfor må jeg dobbeltskjekke føler jeg. Brukeren i oppgaven kan ikke sitte uten støtte(hun er lam i venstre side) så hun må støttes. Men vi er tre studenter sammen(en er liksom sykepleier, en er assistent, og en er pasient) så da kan vi bruke assistenten til å støtte osv, så da trenger jeg kanskje ikke ta på skoene i sengen.

H.I

Skrevet

Oki,da er jeg med:)

Jeg forsto det slik at det skulle være et håndkle under bena når du skulle ta på sko ved sengekanten:)

Annonse

Skrevet

Hei. Ja jeg bruker PPS og har tilgang, men der stod det også at man skulle ta på sko i sengen. Jeg stusset litt på det, men som du sier så mener de sikkert dersom det er rene innesko eller tøfler. Jeg vet ikke helt hva de mener i oppgaven(om det er tøfler eller utesko) men jeg hadde ikke tatt på skitne utesko i sengen.

Vi er heldigvis to pleiere på denne prøven, en er spl og en er assistent, mens den tredje studenten er pasient.

H.I

Skrevet

Midt beste tips, bruk assistenten slik at forflyttningen blir best mulig skånsom for pasienten, og for ryggen til både deg og assistenten:)

Har dere mulighet til å øve på forhånd? Gjør det mange ganger! da finner dere ut hva som er best!

Skrevet

Når det er snakk om to pleiere,hvordan har dere tenkt å stå i forhold til bruker?Og dere husker på å ha sengen litt høyere enn stolen,sant?Har dere forflytningsbelte?

Og som en annen her sa,så er det merkelig at ikke veileder ikke vil svare på spm.

Skrevet

Oki haha nei det hadde vel vært litt rart. Men jeg kommer til å ta de på mens hun sitter på sengekanten og så kan assistenten støtte. Regner med det er greit å gjøre det sånn.

H.I

Skrevet

Ja, vi har øvd en del. Men vi har mange oppgaver vi kan få, så har vært mye å øve på.(vet ikke om jeg får noe om forflyttning i det hele tatt).

Vi har gjort det sånn jeg har beskrevet, men uansett jeg blir usikker..hehe.. om det vi har gjort er riktig. Hadde siste øvingsdag igår og da var lærer tilstede i 2,5 time og de er fryktlig hemmelighetsfulle når det gjelder disse oppgavene. Vi har fått oppgavene på forhånd, men de er veldig åpne og diffuse mange av de. Dessuten har vi kun hatt noen få timer med forflyttning tidligere i høst, så hadde vært greit å få friska litt opp nå før denne prøven.

Huff jaja, det får bære eller briste. Jeg får gjøre det jeg mener er riktig og håpe at det blir godkjent :)

H.I

Skrevet

er det noen typer heis, bruk de- kan skrive at du vil bruke en assistent, er du lærling?? isåfall skal veiledern hjelpe deg, er det en bruker du er vant med? se på hva di gjør,. ikke ta skoa på i senga, det kan du få trekk for.

om pasienten kan sitte på sengekanten, ta skoa på da, mens assistenten holder pasienten.

hadde en mann som var lam på halve siden, han hunne flytte seg selv,med litt hjelp. alt kommer an på hvordan pasienten din er

Skrevet

Tenkte at assistenten skulle støtte pas. mens jeg tar på skoene.(sitte ved siden av på sengekanten) Og under forflytningen er det jeg som drar i dette forflyttningsbrettet, mens assistenten står foran pas. og støtter.

Hmm sengen høyere enn stolen, det har jeg ikke tenkt på. Vi har hatt sengen i samme høyde som stolen. Men det er kanskje feil? For pas. glir vel lettere i nedoverbakke.

Lærene sa at vi måtte tolke oppgavene som vi ville, men at vi kom til å bli stoppet eller bedt om å gjøre noe annet dersom vi "sporer" av.Eller at de vil se oss gjøre mer enn det oppgaven sier.

Skulle i grunn ønske vi fikk klar beskjed om hvilke prosedyrer og gjennomføre de, istenfor å gjette til å oss hva vi skal gjøre. Men lærerne sa at de ville ikke prøve å gjøre det vanskelig for oss da, de har forståelse for at vi ikke ennå har vært i praksis(går 1. året).

Men men thats life.. jeg får bare gjøre det beste ut av det. det er en bestått\ikke bestått oppgave, så jeg håper at jeg gjør det bra nok.

H.I

Annonse

Skrevet

Nei, vi har ikke noe heis på skolen. Vi skal ha denne praktiske prøven på øvingsposten vår. Vi er da tre studenter som er i en gruppe, og alle skal rullere på å være sykepleieren. Disse brukerne er kun oppfunnet, det er vi studenter som er pasientene.

Er ikke lærling, men sykepleierstudent. Så det er ikke ekte pas. vi skal holde på med. Kun oss selv :)

H.I

Skrevet

En annen ting,du sier at du skal dra i brettet?Men er det ikke meningen at brukeren skal skli på brettet?Om det er et slikt brett jeg ser for meg,så skal de skli fra seng til stol.Dette for å avlaste pleiere,da kan også brukeren hjelpe til selv med den kraften hun har i bena.

Og derfor skal sengen være litt høyere:)

Skrevet

Det står på PPS: Be pasienten om å vippe seg innover i sengen samtidig som du stikker forflytningsmatten inn under halve pasientens seteparti ved hjelp av forflytningsbrettet.

Dra forflytningsbrettet ut fra forflytningsmatten og stikk det under forflytningsmatten slik at den danner en bro mellom pasientens seng og stolen.

Be pasienten om å legge tyngden over på forflytningsbrettet samtidig som hun lener seg lett over mot stolen og tar tak i armlenet. Hodet og overkroppen innleder bevegelsen.

Trekk i forflytningsmattens håndtak i mattens øverste del og la pasienten gli trinnvis over i stolen

På slutten der så må vi vel på en måte dra i denne forflyttningmatten.... Jeg skrev kanskje feil... at jeg skulle dra i forflyttningsbrettet, mente matten :)

Men høres det over riktig ut?

H.I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...