Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ja, det begynner jo å bli tid for å søke om fødselspermisjon.

Problemet er at ingen vil gi meg noe svar.

Jeg må jo søke om permisjon på jobben. Så jeg spurte sjefen min om det var ett sjema jeg skulle fylle ut eller om jeg måtte skrive en selv. Det viste han ikke, men han rådet meg til å snakke med nav. Jeg kontaktet nav her hvor jeg bor. Men hun dama som jobbet der bare målte meg opp og ned, før hun svarte mens hun gikk "fra meg", at det finner jeg ut av på internett.

Men jeg er nok ikke den som er best til å søke etter informasjon på nettet, og føler meg litt lost. Og siden ingen kan gi meg ett ordentligsvar, så er kanskje dere andre her inne litt mer behjelpelig?

Fortsetter under...

Ajaj, titter innom fra 3. tri her jeg. Må være rimelig hormonpåvirket for jeg syns faktisk synd på deg som ikke får svar...

Men altså, du skal fylle ut et skjema som du finner på nav sine sider og levere til nav med en terminbekreftelse fra etter uke 26. Også må du be arb. giver sende inn lønns og trekkskjema når han får beskjed om det.

Hadde jeg ikke sittet på tlf nå så skulle jeg funnet link til skjemaet for deg, men det ligger under familie på nav.no og heter vel "søknad om foreldreoermisjon". Husk at far også må sende inn eget i god tid før han skal ut i permisjon :)

Har sett litt på de skjemaene.. det ser ut som om man skal sende inn alt samlet, med en sånn felles forside..

Har jeg misforstått litt da, og det er fremdeles sånn om sist at man ikke behøver sende alle skjemaene samtidig?

Regner med at jobben vet hva som skal gjøres, for jeg jobber heldigvis i et ganske stort firma.

Når det gjelder å søke arbeidsgiver om permisjon tror jeg det er litt ulik praksis avhengig av hvor du jobber. Hos oss sender vi et lite brev til HR om når vi går ut og når vi er tilbake :) andre jeg har hørt om har sendt kopi av søknaden til nav.

Det er flere ark ja, som skal sendes inn med den samme forsida og terminbekreftelse. Husk å stifte sammen arkene! :) Ellers så har jeg bare varsla arb.giver om når jeg går (gikk) ut i permisjon, men dette vil jo arb.giver også få beskjed av gjennom nav når søknaden din er under behandling. Men forøvrig så skal jo din arb. giver ha peiling på hvordan de pleier å gjøre det da...

Ikke stift arkene:) Det skal scannes, og da må stiften tas ut før det sendes uansett:) Far og mor sender hvert sitt skjema med hver sin forside. Men far trenger ikke å gjøre dette før på sltten av mor sin del av permisjonen. De fleste arbiedsgivere har eget skjema hvor man fyller ut når man skal ut i permisjon, far og mor må gjøre en avtale med arbeidsgiver om hvordan permisjonen skal tas ut. Bekreftelse fra arbeidsgiver må ligge ved dersom man skal ha gradert uttak.

Annonse

Nei, skjema fra arbeidsgiver skal legges ved din søknad og terminbekreftelse (som de andre snakker om) - de må ha papirer på at du faktisk har vært i jobb når søknaden behandles. Alt dette står på "forsiden" til saken din som du laster ned NAV. Høres kanskje litt innviklet ut, men det er vedlig enkelt.

Nei, det er du som må si fra til arbiedsgiver at du skal ut i permisjon, og da vet de aller fleste arbeidsgivere at de må sende inn skjema for inntekts og trekkopplysninger. Det er det samme skjemaet som brukes f.eks ved sykemelding, så dette skal arbeidsgiver kjenne til. Men NAV ber ikke om disse opplysningene fra arbeidsgiver, det gjør de heller ikke ved sykemelding f.eks. Ofte må man selv purre på arbeidsgiver ang. dette...

Tusen takk for svar! Ble en dele klokere kan man si.

Sjefen min er "nybegynner", så er nok grunnen til at han ikke kan svare. Dog jeg føler han kanskje burde sette seg inn i slike ting også.

Men nå vet jeg hverfall hva jeg må gjøre:) så igjen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...