Gå til innhold

Noen som har forslag til oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har snakket løst og fast om matvaner til gutten på 2 år og 8 måneder den siste måneden. Eller egentlig en god del lenger enn det, men nå i kveld så fant vi vel ut at vi syns han spiser litt lite. Eller vi tror han spiser lite i forhold til andre på samme alder?

Problemet er at jeg tror ikke han egentlig er sånn kjempeglad i mat. Han er ikke noe utsultet og tynn, så noe får han jo i seg. Men jeg syns liksom det er litt lite, og middag spiser han hvertfall ikke. Jeg skal ærlig innrømme at i julen nå når vi har vært borte, så har vi ikke tenkt noe videre over det, og vi kan ikke stresse noe mer med det nå heller for det påvirker bare han. Men jeg kan jo si at vi tenker jo litt på det. En dag kan foreksempel se slik ut:

Frokost: 1 - 2 skiver

Lunsj (før han sover på dagen): 1 skive + kanskje en halv yoghurt eller et halvt knekkebrøt

Dette her er det han spiser. Han får alltid tilbud om mer, men takker som regel nei.

Middag: Veldig lite. Er han sulten, så kan han spise en passe porsjon med spaghetti eller gryterett eller fiskegrateng. Eller bare poteter - eller ris - eller pasta. Om han ikke liker det andre som ligger på tallerkenen.

Her er det største problemet. Han får som regel det vi spiser, men har vi middager som grillet kylling eller koteletter eller sånt noe lager vi noe annet til han. Han spiser seriøst ikke noen grønnsaker i det hele tatt. Og jeg fatter ikke hvor det kommer fra at han ikke vil ha, men han har aldri villet ha. Det skal sies at vi har vært veldig på det at han burde spise det og vi ønsker at han skal lære alle smakene, men vi har aldri tvunget det i han på noen måte. Bare servert han det alle de gangene det har vært. Det vil vel si gjennomsnittlig 5 dager i uker. Vi har også en regel på alltid en frisk/fersk ting i maten. Om det så er opphakket paprika i en gryterett eller pastasaus.

Det er litt sånn diverse med om det er hjemmelaget eller halvfabrikat av middager. Kan vel si at det er delt et sted på midten. Og jeg ser at han ikke har noen problemer med den hjemmelagde maten (jeg er veldig glad han smatter godt til både tomatsausen jeg lager og fiskegratengen jeg smeller sammen). Så det er liksom ikke det det står på.

Det må legges ved at han har dårlig syn og det kan ha en sammenheng med at han på et eller annet tidspunkt har fått i seg noe som han ikke har sett helt ordentlig hva var og syns smakte vondt og dermed ikke ville ha. Jeg er svaksynt selv, så jeg vet jo hvordan det er. Men jeg fikk meg en ahaopplevelse når synspedagogen vår sa at det kan ha en sammenheng med synet, og ble egentlig litt letta over at det kanskje ikke bare var oss?

Han spiser som sagt masse karbohydrater gjennom ris, pasta og poteter, og får i seg noe saus når det ligger rundt/oppå. For detter spiser han av hjertens lyst. Men ikke en eneste grønnsak i noen varianter (bortsett fra mais da....), for jeg har prøvd å hakke opp i små, søte terninger, raspe, større biter, mose, lage former... det meste. Han spiser ikke noe frukt heller. Jeg fikk nesten hjertestans når han her i julen fikk en klementinbåt og faktisk puttet den i munnen! Prøvde å smake på den og komme gjennom "skinnet", hen han gav veldig fort opp og etterpå da igjen, så ville han hvertfall ikke ha. Da var det æsj.

Kvelds: Han får en brødskive om det er veldig lenge siden middag. Spiser vi middag rett før sengetid blir det ikke tid til det. Vi vil gjerne ha hvertfall en times mellomrom mellom middag og kvelds for å skille mellom de to måltidene. Det skal liksom ikke være sånn at han kan vente bare fem minutter å få en brødskive som erstatning til middagen, om noen skjønner.

Men for å oppsummere litt da: Han er en brødskivegutt og spiser greit med brødskiver eller knekkebrød. Leverpostei, makrell i tomat, smøreost, gulost, brunost (de få gangene vi har eller er borte på besøk), kaviar. Skinke eller annet pølsepålegg spiser han ikke. Forslag til annet pålegg mottas med takk!

Kjøtt spiser han ikke noe av, må i såfall være "kjøtt" som i pølse. Men han spiser fisk. Grønnsaker spiser han ikke noe av, bortsett fra mais om det kan kalles noe sånt. Frisk frukt spiser han ikke noe av, men tørket går. Jeg vet ikke helt hvor næringen er på den. Han spise banan her i sommer, men det er det slutt på nå.

Kutter vi grønnsakene små nok og kamuflerer det i en gryterett eller saus, så går det. Eller snike inn små salatbiter i en tacolefse. Men vi vil jo gjerne at han skal lære seg at det er godt å spise de på "vanlig måte" også. Det er ikke snakk om å ta i det en gang, nesten ikke ha de på tallerkenen,

Det ble mye dette her, men jeg må presisere at det ikke er noe vi stresser med. Vi syns det bare er litt... kjedelig. Vi vil på alle måter at han skal få i seg næring og ikke bare spiser "luft". Han er som sagt ikke utsultet eller veldig tynn heller, men noen rund bolle er han hvertfall ikke. Det vi har tenkt oss frem til hittil er at vi skal minske porsjonene litt sånn at han klarer å spise opp og at han får en mestringsfølelse på det. Og ikke gi oss på at han får lov til å legge alt "æsj" bort. Han har skjønt at han skal sitte ved bordet å spise, så han sitter egentlig rimelig stille og spiser når han først gjør det. Griser gjør han alltids, men det får nå så være. Et lite barn er han jo:)

Er det noen snille sjeler der ute som har forslag eller erfaringer med en litt vanskelig og småspist gutt, så er jeg veldig glad for det. Folk rundt oss må jo tro at vi bare gir han drittmat og ikke lar han få sjans til å smake på det som er viktig, men det er så stikk motsatt av det. Han er ellers en frisk og rask gutt som sover veldig godt om natten og verdens snilleste på dagen:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er han i barnehagen? :) Om han er det så kan det være svaret på hvorfor han spiser så lite middag! :) Der har de jo et matmåltid i halv-tretida ofte, noen får brødskive, andre yoghurt eller bare frukt. :)

Vi måtte si til barnehagen fram til hun ihvertfall var 2 år, at hun ikke fikk spise mer enn 1/2 brødskive til det måltidet, ellers så var det knapt pirking i middagen etterpå..

Hun er litt av og på om mat egentlig er godt, dattern min er også en brødskiveunge. Men jeg lager ikke noe annen middag enn det vi andre spiser, det er uaktuelt! Hvis ungen din spuiser kjøttsaus så anbefaler jeg å koke små biter gulrøtter å blande det inn i sausen! :)

Har du prøvd å gi ungen din fruktsalat med vaniljesaus over da? :) Eller kanskje laga en smoothie?

Mais er veldig godt her og gulrot, men det er det eneste.. :) Skulle gjerne sett at hun hadde spist litt mer av andre grønnsaker, men det kommer vel seg etterhvert! :)

Skrevet

Det kommer seg vel etterhvert, er det vi har trøstet oss litt med også. Derfor vi ikke har hauset oss sånn opp over det. Han går i barnehagen 60 %, men jeg kan ikke si at jeg ser noen forskjell på de dagene han er i barnehagen og de dagene han ikke er. Eneste er fredag når de har varmmåltid og når jeg vet han har spist mye. Da skal han slippe å spise så veldig mye middag:)

Smoothie spiste han faktisk her i sommer! Ikke mye, men litt. Og fruktsalat med yoghurt og krem blandet over prøvde han å spise. Endte med at han bare spiste litt av det som var rundt. Men jeg tror faktisk det var der han lærte å spise noe banan.

Din spiser hvertfall noe annet enn mais, noe med litt mer mat i. Gulrøtter er kokt ganske søtt og sånt da, så rart at min ikke vil ha det. Men satser på det går seg til med både grønnsaker, frukt og kjøtt... Takk for hjelp, skal faktisk prøve å registrere litt mer hvordan han er etter barnehagen i forhold til de andre dagene:)

Skrevet

Hei,

Mini her spiser enda mindre enn din....det meste går ut igjen med æsj...

jeg har ingen tips annet enn å bare prøve og prøve og prøve...

og håpe at han til slutt vil like noe mer!

Vi pleier å prøve å gi han nye ting, men gir han det vi vet han liker så han skal bli mett....som f.eks.brød, banan, pølse, grøt....ikke akkurat veldig variert og spennende, men jeg tenker at det går seg til.

Lykke til:-)

Skrevet

Leste ikke alt, men her er noen kommentarer til mat og småtroll

Jenta vår på 2,5 år spiser omtrent ingen ting - kanskje en kvartskive til frokost+ litt ekstra pålegg. Max 1,5 skiver+ litt frukt og yoghurt i barnehagen. Noen biter med middag og litt grøt til kvelds (av og til 4-5 skeer bare),

MEN jeg har veid henne innimellom og hun blir faktisk tyngre!

Har hørt at mange spiser veldig lite i mellom 2-4 års alder.

Skrevet

Heisann! Tror du skal fortsette som du stevner - tilby mat og ikke stress ;-) Høres ut som dere har et bra og bevisst forhold til mat. Min gutt spiser bra for tiden, så der er jeg heldig.

Ville bare komme med et lite tips til noe sunt og godt som kanskje faller i smak: Jeg har alltid en pose med frossen fruktblanding i fryseren ("smoothieblanding", finnes i ulike fruktkombinasjoner). Blander litt av det med litt havremelk (ettersom gutten ikke tåler melk, antar at det er like bra med en melkeskvett) og moser meg stavmikser. Supersunn is på et halvt minutt. Det er kjempegodt. Og så kan man mose med litt valnøtter feks, så får man litt mer næring i. Kanksje gutten din liker det? Jeg pleier å ha i litt ekstra banan også, blir søtere da.

Og en liten skvis av lime oppi og litt revet, fersk ingefær.... mmmm. Men det kan altså gjøre heeeeelt enkelt med frossen frukt+melk+stavmikser :-)

Gutten min (2 år 2mndr) kaller det "å bråke is" - han liker ikke lyden, så han redder seg selv og legomenne ut fra kjøkkenet mens det står på, hehe. Men han elsker det - i går satt vi med hver vår skål ved kjøkkenbordet og så så han på meg og sa "Vi er gode venner vi! Spiser is." Så søt at mamman smelter...

Lykke til med mat!

Skrevet

Hoho, godt vi er flere, selv om det egentlig ikke er så veldig festlig. Det går seg nok helt sikkert til, i dag så prøvde jeg meg på panert fiskefileeter, noisettes (potetkuler) og gulrotpasta (gulrotstrimler slengt i panna). Til min store forundring fikk gulroten ligge på tallerkenen, men potetkulene som jeg trodde kom til å gå ned på høykant var ikke noe særlig. Han smakte og spiste vel en og en halv, men så var det stopp. Fisken smakte han nå på og spiste vel en halv bitteliten filet av.

Matlysten akkurat i dag kan vel ha sin naturlige forklaring i at han hadde vært flink å spise masse makaroni og kjøttsaus i barnehagen i dag. De hadde hatt bursdagsfeiiring og barnehagetanten var like forundret som oss:)

Men godt å høre at det er noen andre som er sånn eller verre. Fælt å si det, men samtidig veldig greit å vite at det ikke er bare vi:)

Skrevet

Takk for kommentarer, jeg beit meg fast i at du har veid henne OG at hun blir tyngre! Det har jo vi også, og han minien her blir faktisk tyngre han også....:P

Skrevet

Ja, jeg vet liksom ikke hva annet vi skal gjøre heller annet enn å legge enda mer tilrette som å lage litt mindre porsjoner og faktisk bare la han få spise det han kan. Og kanskje sørge for å ha noe på tallerkenen som vi vet han har spist av før. Så takk for det, vi prøver så godt vi kan å ikke stresse men heller være bevisste og oppmerksomme på den maten han faktisk får i seg. Han overlever jo på det han spiser i dag, så så gæli er det vel ikke?:D

Men jeg skal prøve den bråke-isen din. Vi har lagdet masse smoothies før, og har dyngevis med frosne jordbær, bringebær, skogsbær og tropiske bær i fryseren. Har ikke tenkt så mye over at det kan være godt på vinteren og.

Takk for tips og råd, veldig takknemlig for at snille mennesker tar seg tid:D

Skrevet

den bråkeisen skal jeg også prøve:-) takk for tips!

Skrevet

isen var superpopulær hos mini...han spiste masse!!!

Skrevet

Jeg banker i bordet og må oppdatere noe. For de siste dagene har lillekompisen her spist som en hest i forhold til hva han ellers pleier å spise! Tre skiver til frokost, to eller tre til lunsj, og tre til kvelds. Pluss middagen da, han har faktisk latt grønnsakene ligge på tallerkenen selv om han ikke har spist de. OG han har spist bra med middag! To fiskekaker + noe potet i forigårs, indisk karri-gryterett med ris i går og restemiddag med fiskekaker i dag. Tror han spise fire fiskekaker til sammen jeg, men spiste ikke noe annet enn det da. Skulle tro han bare viste seg frem fordi vi har vært litt tankefulle, for å vise at det ikke er noe å bekymre seg for. Eller så er det bare at det plutselig kom rutiner og strengere rammer igjen etter jul?

Kjempefornøyd så langt, kan ha noe med at jeg fikk mange fine kommentarer her og senket skuldrene ennå et hakk? Krysser fingrene for at det holder litt og at han etterhvert beveger seg ut på mer utrygg grunn:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...