Gå til innhold

Lurer på hvor godt folk egentlig kjenner til kjøpsloven? Jeg jobber i butikk og er faktisk sjokka over at kunder truer med rettigheter de faktisk IKKE har.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mest forundret over alle de kundene som registerer at en vare ikke virker som den skal, eller at leverposteien de nettopp har kjøpt, gikk ut på dato for en uke siden, UTEN at de går tilbake til butikken for å klage. De gjør heller det enkleste for seg selv: kaster den i søpla og kjøper nytt.

Fortsetter under...

Skrevet

Har også hatt noen av de kundene.

Kom innom for å klage på vare pga. defekt/manglende deler e.l. uten å ha varen med seg, men ønsket alikevel tilgodelapp eller ny vare.

Måtte da fint forklare at da måtte de gå hjem og hente varen og komme tilbake. Var endel av dem som aldri kom igjen, så kan regne med det var et heller dårlig forsøk på lureri.

Vi hadde også beskjed fra øverste hold om og prøve å reparere varen ved feil, eller skaffe manglende deler, så sant dette var mulig, før de fikk ny vare eller tilgodelapp. Og det skal jeg si ikke falt i god smak hos endel av de som kom inn med slike varer. Aller helst ville de ha pengene igjen, noe ingen fikk av oss så lenge det ikke kom beskjed fra leverandøren at vi bare kunne ta alle defekte varer i retur og gi ut pengene. (Dette var da ved tilfeller der leverandørene oppdaget en feil som var med mange eller alle disse varene, og at butikken automatisk fikk refundert hele varekjøpet av den varen)

Det var forøvrig en leketøysbutikk.

Skrevet

13.53 her igjen. Jeg med genseren ;). Jeg ba IKKE om pengene tilbake bare for å si det. Det jeg ønsket var en tilgodelapp. Fikk ikke det engang. Så da skulle jeg liksom sitte der med to samme gensere.

Skrevet

For det første antar jeg du mener forbrukerkjøpsloven, og ikke kjøpsloven. Det er to forskjellige lover. For det andre har du selvsagt rett, men dere må jo innse at lista legges av de som gir best service, ikke de som bare gjør det de mp iflg loven. Så dere bør kanskje vurdere å justere service-nivået.

Skrevet

Tja syns vi er ganske flinek på kundeservice jeg selv om vi ikke gir kunden ny vare eller pengene tilbake ved varer kunden har brukt over lengre tid som det ikke er noe galt med. Og svært få butikker gir pengene tilbake ved bytting av gaver!

De fleste butikker/kjeder har vel stor sett lagt seg på samme nivå:

- bytte eller tilgodelapp ved bytting av gaver

- pengene igjen hvis kunden har kvittering og kommer tilbake innen deponerings periode, her kan det varriere med alt fra 3 til 14 dager.

- veldi få kjeder gir pengene tilbake eller bytter i ny vare om varen er brukt med mindre det er noe galt med den da.

- nesten ingen kjeder bytter gaver eller varer som ikke er kjøpt innen for samme butikk eller kjede.

Men alt dette er en ekstra service fra butikken sin side, det er ikke noe butikkene må gjøre men de fleste gjør det allikevel..

HI

Skrevet

Jeg er selv butikksjef i en kjedebutikk og må si det er veldig sjeldent vi må si nei til en kunde!

De fleste er veldig fornøyd med å få bytte i en annen vare eller tilgodelapp og pengene tilbake mot kvittering innen 7 dager. Dette med penger tilbake er det regnskapsregler på også, vi må jo som ansatte kunne bevise at vi ikke har underslått pengene men faktisk betalt de ut til en kunde. Derfor krever vårt hovedkontor og regnskapskontor orginal kvittering og underskrift/telefonnummer på kunden som har mottatt pengene.

Men så er det noen kunder innimellom da, hadde en fin en i fjor. Hun kjøpte varer på tilbud, f.eks brettspill (noe som selges på de fleste lekebutikker og bokhandler). Så gikk hun til en konkurrerende kjede som ikke hadde varen på tilbud og byttet i noe annet, og fikk da kvittering på den nye varen. Så gikk hun til en annen filial av samme kjeden og leverte varen for å få pengene tilbake. Hun "tjente" beløpet varen var satt ned med i den første butikken. Ikke så store summer hver gang, men hun kom etterhvert tilbake så mange ganger at vi skjønte det var noe muffens. Der ble vi enige om å ikke gi ut penger på en kvittering hvor varen ikke var betalt med kontanter (vi kunne jo se på kvitteringen at hun hadde betalt med et varebytte i forrige butikk). Ikke helt etter loven kanske, men vi ble kvitt henne ;)

Det er også de som kommer med typiske sesongvarer kjøpt før jul og vil bytte de i april (de hadde ikke muligheten før). Da har jo vi solgt ut varen på salg for lenge siden og er ikke spesielt glade for å ta den varen inn igjen, det er det liten forståelse for, de skal ha full pris tilbake... Man har ikke fire måneders bytterett altså, selv om vi som regel er veldig greie.

En ting må sies da, salgsituasjonen lager ofte mange gode samtaleemner, og det gjelder på begge siden av kassen. Man kan oppleve litt av hvert både som ansatt og som kunde i butikk. Ikke tvil om at det jobber mye rare mennesker i butikk også ;)

Annonse

Skrevet

Hvis du er jurist - så vet du sikkert at det er forbrukerkjøpsloven man burde snakke om når det er snakk om forbruker/profesjonell som tydeligvis er temaet her? ikke kjøpsloven...

Skrevet

Stemmer det. Men når man slenger i bordet at man har greie på juss så er det greit å vite hva man snakker om....Det blir så flaut når man påstår å være jurist (eller at "juss er mitt fag"), og ikke klarer å bruke riktig lov engang.

Men forbrukerkjøpsloven stiller forbruker bedre enn hva var tilfellet etter kjøpsloven ja.

Skrevet

To LIKE gensere, heter det. Ikke "to samme gensere", da høres du bare litt mongo ut.

Det er faktisk ikke butikken sitt problem at du da har to like gensere.

Skrevet

Det er slett ikke bare Elkjøp som har 30 dagers returrett, det er mange flere kjeder. F.eks. Kappahl og Expert.

Skrevet

Man har ikke RETT til å bytte, men det er en innarbeidet tradisjon at butikker lar folk bytte julegaver som de har i butikken, selv om man av naturlige grunner ikke kan bevise at gaven e rkjøpt akkurat der. Har aldri opplevd problemer med det.

Skrevet

Det er da vel ikke uinteressant hva loven heter! Kjøpsloven er en helt annen lov. Skal vi barte kalle den patentloven eller veitrafikkloven, fordi det er uinteressant hva loven vi diskuterer heter?

Skrevet

Jeg driver en klesbutikk og kjeden vi er med i har 8 dagers rett på å få penger tilbake eller bytte i annen vare/tilgodelapp. Og dette er faktisk også en service til kundene, at de skal kunne vite at et plagg de kjøper ikke har ligget i en mnd hjemme hos en eller annen, og gjerne blitt prøvd av og på flere ganger.

Når kundene klager på for kort frist, så nevner jeg dette for dem, at vi vil sikre litt av kundens hygiene, og de fleste synes dette er bra!

Æsj æsj til klær som byttes etter en mnd...

Annonse

Skrevet

:)

Reklamasjon handler om å kunne returnere en vare det er feil ved.

det er jo ikke feil ved varen selv om den ikke passet akkurat deg!

Fint for dere at han fikk byttet, men det er jo rein godvilje fra butikken sin side - han har absolutt ikke loven på sin side om han aldri så mye er jurist.

Skrevet

Halloooooo!!!!

Hvordan skal butikken kunne vite at varen ikke er stjålet når du ikke kan framvise kvittering eller byttelapp???

det er jo nettopp for å garantere seg mot svindel at butikken krever bevis for at varen faktisk er betalt for.

Skjønner at det er irriterende, men dette er jo konsekvensen av at det finnes så mange uærlige sjeler her til lands!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...