Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #26 Skrevet 4. januar 2011 Da jeg jobbet i butikk fikk man ikke bytte varer uten kvittering (pga. at man kan aldri vite om varen er stjålet - jobbet i platebutikk), men var varen forseglet så fikk man bytte selv om varen var kjøpt et annet sted så lenge vi visste at vi kom til å få solgt varen. Som selger så utviser man skjønn og velvilje og man forsøker å strekke seg så langt som mulig. Men jeg skal ærlig innrømme at kunder som var greie fikk langt mer velvilje enn kunder som var frekke, som krevde urimelige ting og som var lite hyggelige. Det jeg tror (jeg vet ikke, men jeg tror) at mange går litt i surr i de ulike lovene, Kjøpsloven, Forbrukerloven, og blander også litt med kjøp på internett / postordre og kjøp i butikk / utsalg. De fleste kan nok bli bedre på rettigheter og plikter - både selger og kjøper. Men som sagt: Man kommer litt lengre, som kunde, men honning enn med eddik;)
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #27 Skrevet 4. januar 2011 Å få byttet gaver er ikke en juridisk rett, men likevel en "rett" kundene etter hvert har fått i de aller fleste seriøse butikker gjennom sedvane. Har man fått en gave, får man ikke kvittering samtidig. Den beholder kjøperen. Når jeg spør i butikken etter byttekort, får jeg inntrykk av at det egentlig er unødvendig, fordi de uansett vil få byttet. Er mer overrasket over hvor frekke og uvitende en del butikkansatte kan være mht reklamasjonsfrister. Noen påstår hardnakket at den kun gjelder i ett år, og later som om de heller aldri har hørt om reklamasjonstid på 5 år på varer som er laget for å vare i mer enn 5 år. De aller verste drittsekkene har jeg støtt på i mobiltelefonbutikken "Telebutikken", som jeg heretter boikotter.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #28 Skrevet 4. januar 2011 Hvis juss er faget ditt, 22.31, så burde du vite at kjpøsloven IKKE har NOENTING med dette å gjøre, det er forbrukerkjøpsloven som her blir diskutert Morsomt at HI lager et innlegg om at folk ikke kjenner kjpsloven godt nok når det er forbrukerkjøpsloven som gjelder i tilfellene som her blir diskutert. Snakk om å drite seg ut
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #29 Skrevet 4. januar 2011 Hei HI, Det er vel forhåpentligvis flertall av hyggelige kunder? Disse høres rimelig surmaga ut!
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #30 Skrevet 4. januar 2011 Jeg slutter aldri å bli å bli forundret over alt folk mener de skal få byttet. Jeg jobber i en matbutikk og vi bytter ikke kjølevarer av noen slag, det var vi oppslag om i butikken også. Ser jo ann noen tilfeller, men det er få. Men toppen av kaka var hun som kom for å bytte en boks med is, den tålte ikke å ligge i bilen en time. Så hun skulle ha ny siden den hadde smeltet, hun hadde kvittering også så det skulle være en smal sak mente hun. Hun kjeftet og smelte på meg og alle de andre som var i kassa, så jeg hentet sjefen og hun holdt på like mye med han også. Hun hadde vel stått der enda om ikke en kunde i butikken eksploderte og kjeftet henne huden full. For å si det slik så har jeg kommet hjem fra jobb med blåmerker pga kunder som har blitt helt gale og det er av de merkligste ting. hadde en kunde som slo bulk i kassa vår pga at han måtte betale for bæreposen det sto prislapp forran også. Det er en grunn til at butikkene må være litt strenge med bytte av varer, det er en grunn til at de setter streken der eller der. Vi hadde en som skulle bytte mange lyspærer, de var vist feil. Slike dyre små pærer, han hadde pærer for nesten 1000kr. Samtidig som mannen var hos oss ringte de fra butikken borti gata og sa de hadde hatt en mann som stjal slike pærer, og når de sa hvordan han så ut ringte vi kjapt politiet. Så det er en grunn til at butikker vil se kvittering.
Sakone Skrevet 4. januar 2011 #31 Skrevet 4. januar 2011 Vil nok en gang kommentere i denne tråden at det er ikke kjøpsloven som regulerer denne type kjøp mellom forbruker og næringsvirksomhet. Det er Forbrukerkjøpsloven! Jamnfør forbrukerkjøpsloven §1.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #32 Skrevet 4. januar 2011 Hva loven kalles, er da fullstendig uinteressant.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #33 Skrevet 4. januar 2011 ehhhh.... hadde mannen din vært oppegående ville han visst at ikke alle mennesker på 170 cm har like lange ben (eller er like store rundt livet for den delen). "kommer denne til å passe til en jente på 170 cm?" Hva slags spørsmål er det??? Ja, buksen passet kanskje for en med benlenge på 75 cm, men ikke en med benlengde på 85!!!! Mannen din har da absolutt ikke retten på sin side for å heve kjøpet fordi bena dine var for lange......
Sakone Skrevet 4. januar 2011 #34 Skrevet 4. januar 2011 Hvordan er det uinteressant? I det norske lovverket har vi en lov som heter kjøpsloven, og en lov som heter forbrukerkjøpsloven. Disse regulerer ulike områder. Ved å vise til hjemmel i feil lov, kommer du ikke veldig langt.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #35 Skrevet 4. januar 2011 Greit å få greie på etter hvert hvilke butikker man bør boikotte.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #36 Skrevet 4. januar 2011 Dessverre er det slik at ikke alle kunder er helt ærlige og derfor må vi alle "betale" prisen for det. Drev butikk selv en stund og sett utallige forsøk fra kunder om å tuske til seg pengene for varer de har stjålet et annet sted. I tillegg til de som skal ha pengene tilbake for varer butikken ikke engang fører. Det som er så synd er at de som oftest utnytter seg av høytider hvor det er mye folk i håp om å treffe på uerfarne ekstrahjelper som lettere gir etter. Sånt går ut over alle dessverre.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #37 Skrevet 4. januar 2011 Hvis varen er helt ny og ubrukt, og kan selges videre av den butikken hvor kunden forsøker å bytte, ser jeg ikke det store problemet fra butikkens side (om det ikke er en stjålet vare, da, men det er som regel umulig å skjønne, om de ikke kommer med et større kvanta på én gang). Butikken får et godt rykte, og kundene kommer tilbake. De taper ingenting, tvertimot.
Lemonia Skrevet 4. januar 2011 #38 Skrevet 4. januar 2011 Min erfaring er helt motsatt. Jeg er overrasket og litt sjokkert over hvor mange butikker som _bryter_ kjøpsloven og åpenbart ikke kjenner til loven som omhandler det de selv jobber med. Jeg vet om et utall butikker som f.eks. har satt en lapp ved kassa om at det er prisen i kassa som gjelder og ikke den som står på varen/på hylla. Det er fullstendig feil og ulovlig. Det er _alltid_ prisen på varen/hylla som gjelder. Og det er bare ett av flere eksempler på hvor mange som ikke har peiling. Det er mye mer sjokkerende enn at kunder ikke vet alt.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #39 Skrevet 4. januar 2011 uff, men dere butikkansatte, husk det finnes mange psykisk syke mennesker der ute. som faktisk tror de har rett i all galskapen.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #40 Skrevet 4. januar 2011 Støtter deg i det, Lemonia, bortsett fra at det må gjøres unntak i tilfeller hvor kunden selv har byttet om på prislappene. Det blir gjort i ganske stor stil.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #41 Skrevet 4. januar 2011 Jeg kom og skulle bytte en genser der lappen hang på genseren fremdeles. Til og med butikkens navn stod på lappen. Fikk likevel ikke bytte fordi det var ikke byttelapp på lappen og jeg hadde ikke kvittering. Hallo!!! Jeg hadde fått den i gave!!! Viste seg etter mange ringerunder og styr for min del at butikken før jul hadde gått tom for byttelapper og derfor bare strøket ut prisen med sort tusj. Ikke rett at dette skal gå utover meg som kunde. Veldig irriterende. Såvidt jeg fikk bytte. Aldri mer handle der det skal jeg love dere. De bak kassen antydet også at varen kunne være stjelt. Jeg har vært en god kunde i denne butikken, aldri stjelt i mitt liv. Må si jeg ble passe fornærmet. lAv og til må de ansatte gå i sine rutiner og kunne innrømme at de gjør feil.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #42 Skrevet 4. januar 2011 I sånne tilfeller er det fint om du legger ut navnet på butikken og skriver om dine erfaringer også på andre nettsteder, slik at også vi andre kan boikotte de aktuelle butikkene i ettertid.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #43 Skrevet 4. januar 2011 En butikk kan ikke bruke kjøpsloven mot en kunde slik. KJøpsloven gjelder når det er kjøp mellom 2 likeverdige parter. Altså mellom 2 privatpersoner, eller mellom 2 bedrifter. Når en bedrift/butikk selger til en kunde er det forbrukerkjøpsloven som gjelder.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #44 Skrevet 4. januar 2011 Kjøpsloven gjelder ikke for forbrukere i butikker, lemonia, så det våset må du lenger ut på landet med.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #45 Skrevet 4. januar 2011 13.53 her. Som den snille sjelen jeg er så lurer jeg på. Blir det rett å legge ut navn på butikken? Er en stor stor kjede. Kan jo være de er greiere andre plasser?? Selv om de påstod at de hadde fått streng beskjed fra hovedkontor. Til sitt forsvar sa de at de ikke kunne ta inn varen fordi de også solgte deres merke i andre butikker. De mente at deres vare kunne være kjøpt i en annen butikk. Jeg forklarte at giver av gaven hadde sagt at den var kjøpt i butikk kjeden.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #46 Skrevet 4. januar 2011 Forbrukerkjøpslov og greier og greier. Var kjøpsloven som regulerte disse tilfellene når jeg var student, og dette er langt fra mitt daglige arbeidsfelt. Men skulle nå tro at forbrukerkjøpsloven stille forbrukerene bedre, og ikke dårligere enn vanlig kjøpslov gjorde?
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #47 Skrevet 4. januar 2011 Jeg jobber i en stor kjede og vi bytter med et smil og vi utsender også tilgodelapp om kunden ønsker dette. Men pengene tilbake får de bare om de har kvitteringen og om de har kommet innen deponeringstiden som i vår kjede er 8 dager. Så lenge varen har vårt klistremerket som fungere som byttekort så bytter vi uansett hvor lenge kunden har hatt varen så lenge varen er i orginalembalsje og vi kan se at varen er i salgbar stand. Og vi forlanger heller ikke kvittering ved reklamsjon, vet om flere kjeder som forlanger dette. Dette pga av at kunden kan ha kjøpt varen hvor som helst. Mitt poeng er at de fleste butikker er ganske greie med tanke på bytting, men må si at jeg blir en tanke irritert de gangene folk kommer fresende inn i butikken og forlanger pengeen tilbake på varer de ikke lengre vil ha, dette er også godt brukte varer. Har opplevd flere ganger at de kommer inn og forlanger og få bytte til en nyere modell selv om den modellen de har er godt brukt. MEN de mener alltså at dette er en servic som butikken SKAL ha. Og det at mange blir sure hvis de ikke får penger tilbake om de skal bytte gaver? Tenk hvor mye penger butikken da hadde tapt. Men heldigvis er de allerfleste kundene våre hygglig kunder;) Og selvsagt gjør jeg og alle vi som jobber der vårt ytterste for at kunden skal bli fornøyd, innenfor rimlighetens grenser selvsagt;) HI
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #48 Skrevet 4. januar 2011 Jeg tipper det er mange ævlige kunder her inne....
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #49 Skrevet 4. januar 2011 Jeg jobber og i butikk, men forundrer meg mest over folk som kommer innom og sier; " Jeg kjøpte xxxx og den var såååå dårlig" også forventer de å få tilbake pengene - uten varen og uten kvittering.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2011 #50 Skrevet 4. januar 2011 Det var jeg som skrev innlegget om buksa. Vel, da burde ikke butikken gitt min mann muntlig garanti for at buksa passa, da vel! Og han har loven på sin side, fordi dette ikke lenger er en byttesak, men en reklamasjonssak. Og så må du telle spørsmålstegnene og utropstegnene dine, det er litt for mange av dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå