Gå til innhold

Lurer på hvor godt folk egentlig kjenner til kjøpsloven? Jeg jobber i butikk og er faktisk sjokka over at kunder truer med rettigheter de faktisk IKKE har.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Feks så tror folk at de kan komme og bytte og få pengene igjen ved gaver som de har fått. De har verken kvittering eller byttekort ergo: varen kan være kjøpt hvor som helst. Det verste er vel at kunden blir lynende forbanna og truer med forbrukerrådet om de ikke får igjen pengene...

Mange driver alltså og truer med en lov som ikke finnes.

Det er ingen lov som tilsier at en skal kunne få bytte eller få pengene sine igjen om det er kjøpt i en vanlig butikk. Dette er kunn ekstraservice fra butikkene sin side.

Har også opplevd at folk kommer inn og forlanger og heve kjøpet etter 30 dager og at de i samme slengen forlanger og få pengene sine igjen, for de mener at det har de krav på. Grunnen er at det kan en gjøre på Elkjøp...Når jeg da sier beklager men vi tar dessverre ikke igjen brukte varer som det ikker er feil på, begynner folk og true med forbrukerloven og det ene og det andre..

Jeg er ganake overasket over hvor mange som faktisk ikke har peiling men som bare truer med ting som jeg vet ikke stemmer...

Fortsetter under...

Skrevet

Etter loven er ikke kvittering nødvendig...... Du bør hvertfall vite hva kunden har rett til, som selger....

Skrevet

Hvilken butikk jobber du i da?

Slik at jeg vet hvilken butikk jeg IKKE skal handle i

Skrevet

Mange her som ikke har peiling ser jeg.

Butikken krever kvittering om kunden ikke kan bevise at de har kjøpt gjenstanden i nettopp den butikken/kjeden.

Skal du feks bytte en vare som du har fått i gave og ikke har byttekort så kan du slettes ikke kreve og få bytte. Noen er greiere enn andre noen er ikke så greie.

Hilsen en annen butikkansatt.

Skrevet

Jeg vet mange butikkansatte ikke vet dette - men kvittering er IKKE nødvendig å fremvise fra kundens side.

Skrevet

Forbrukerrådet;

Hva er bytterett

Med bytterett menes at du kan returnere en vare, mot å få en annen tilbake. Det er ikke noe vilkår at varen har en mangel for å kunne bytte den.

Bytterett er ikke regulert ved lov, men kan enten avtales med selgeren, eller følge av sedvane/bransjepraksis. Som følge av sedvane, kan du som oftest bytte blant annet klær og andre tekstiler, bøker og gullsmedvarer. Etter jul er det sedvane å gi bytterett for de fleste varer.

Har du kjøpt varen utenfor fast utsalgssted (butikk), det vil si på internett, ved dørsalg, på messe, gjennom postordre e.l. gjelder angrerettloven . Den gir deg rett til å angre på kjøpet og sende varen tilbake.

Har du kjøpt en vare med mangel, har du klagerett etter forbrukerkjøpsloven .

Kvittering.

Selgeren vil normalt kreve kvittering for at varen er kjøpt i selgerens forretning. Kan du på annen måte bevise at varen er kjøpt i forretningen, kan selger bare forlange kvittering hvis det er opplyst om dette når du kjøpte varen.

Når det er snakk om bytting av gaver, har du vanligvis ikke kvitteringen på varen, og vet kanskje heller ikke hvor varen er kjøpt. Vanligvis pleier butikkene å være fleksible i forhold til dette - spesielt når det gjelder rett etter jul.

Bruk av bytteretten

* Du kan bytte vare mot vare.

* Som regel må selgeren godta at du bytter i en vare som er mer verdifull, mot at du betaler mellomlegget.

* Du kan ikke kreve å få byttet i en vare som er vesentlig mindre verd, og kreve differansen utbetalt kontant (se om tilgodelapp nedenfor)

* Som hovedregel kan du bare kreve å få byttet varen i samme butikk/kjede som varen ble kjøpt.

* Selgeren kan avslå å bytte varer kjøpt til ordinær pris i varer på salg eller på tilbud.

* Bytte må foretas så fort som mulig etter kjøpet, om ikke annet er avtalt.

Tilgodelapp

Om du ikke finner noe som passer, eller om du av andre årsaker midlertidig ikke har anledning til å bytte, skal selgeren utstede en tilgodelapp på varens fulle verdi. Har du byttet i en vare som koster mindre, kan du kreve tilgodelapp på det resterende. Om ikke annet er avtalt, er tilgodelappen gyldig i tre år.

Annonse

Skrevet

22:08: ha,ha! Det er nettopp slike kunder som deg hi snakker om antar jeg;)

Hvilken lov er det du snakker om egentlig. Du er klar over at butikken ikke trenger og gi deg en krone tilbake eller bytte varen om de ikke det som polici. De fleste kjeder gir deg kunn pengene tilbake om du har kvittering og inne avtalt deponeringsperiode.

Feks; eurosko gir deg ikke penegen tilbake om du ikke har avtalt deponering på forhond, da ikke en gang med kvittering.

Skrevet

Kunn = kun

forhond = forhånd.

Lær deg loven, og lær deg å skrive......

Skrevet

Altså:

1) Man kan ikke med loven i hånde KREVE å få byttet en vare

2) Man må kunne bevise at varen faktisk er kjøpt i den butikken hvor man ønsker å bytte varen

Skrevet

Bytte er et gode, ikke en rett. Det er ikke nedfelt i noen lov at en kan bytte en vare. Det er rett og slett velvilje fra butikkens side.

Skrevet

Men som det blir beskrevet så er det vanlig å vise litt velvilje etter jul... Er det rart folk heller gir hverandre gavekort enn å kjøpe noe? Blir jo bare trøbbel hvis man får feks to av samme ting, for liten str osv...

Skrevet

Jeg har sikkert like god greie på kjøpsloven som deg, da juss er faget mitt, tiltross for at det er mange år siden jeg studerte den biten der, og ikke jobber med det heller. Du har jo mye rett i mye av det du sier, kunden har ikke alle disse rettighetene som kundene tror at de har.

Men det som er litt kjipt er at de som selger har null snøring på det som skulle være deres fag, salg, service og god kundebehandling. Det er jo blitt slik at vi som kunder har gode vilkår i de store kjede butikkene, når det gjelder både retur, bytte og reklamsjon. Pengene tilbake mot kvittering og byttelapp for fullt beløp mot vare. Ingen som spør og graver, bare enkel og grei retur.

Så kommer vi inn i disse mindre butikkene, ingen åpent kjøp, man kan deponere på en vare en dag, kanskje to, men da blir man uglesett. Akkurat som vi ikke har andre ting å drive å tulle med enn å kjøpe å lever tilbake. Jeg styrer faktisk ofte unna slike butikker rett og slett for at det er for styrete. Og jeg har også begynt å styre unna butikker der andre har hatt dårlig erfaring med bytte, retur, og angring og ombestemming.

Er en lokal interiør butikk, helt håpløs både på reklamasjon og på retur, deponering, en regional møbel butikk som hardnakket står på kjøpsloven om at avtale er en avtale og skal du trekke deg fra kjøp der du ikke engang har fått vare levert må du betale et gebyr.

Skobutikken som bare lar deg deponere i et døgn, om ikke får du ikke pengene tilbake. Gidder ikke handle med sånne butikker. Liker å ta med mange sko hjem og prøve ulike størrelser på ungene, for det er så stress å ta dem med i butikken.

De mindre butikkene har sikkert økte økonomiske utfordringer i forhold til dette, enn de større kjede butikkene, men det blir et mer og mer omfattende ordning og flere og flere butikker tar den til seg, det passer oss å handle slik. nei, det er ikke en rettighet, men det er en veldig fin service.

Scannes varen i kassen er det vel ingen grunn til ikke å ta i mot? Samme hvor den er kjøpt?

Skrevet

Jeg er igrunnen myee mer sjokkert over hvor lite av kjøpsloven en selger kan.

Tilsvarende nytt betyr ikke pengene igjen for eksempel

Annonse

Skrevet

Gud så mye usaklige mennesker det er her inne... Som det sies over her, bytte er et gode og ikke en rett. Eneste er Elkjøp som reklamerer med bytterett innenfor 30 dager. Folk burde være litt mer obs ved kjøp av varer de skal gi bort, og heller spørre ved kjøpet om h*n kan få med byttelapp da det skal være en gave. ALLE butikker har en form for byttelapp. Jobber selv i en stor butikkjede, og møter MYE ufyselig mennesker nå på nyåret som skal bytte varer vi ikke engang selger innenfor kjeden..

Og dessuten folkens, det er faktisk ikke den personen som står bak kassa som er ansvarlig for at DU er sur og jævlig. Om du som kunde møter den ansatte med et smil, er du langt på vei. Jeg vet selv at jeg som butikkansatt mister lysten til å hjelpe sure, ufordragelige kunder- toleransen blir lavere. Så tenk dere om.

Skrevet

hjelpes....DU er jammen litt av en kunde.....

Skrevet

Jeg er butikksjef, og til en viss grad enig med deg. Vi bytter som regel med et smil, men salgsvarer og varer som tydelig ikke er kjøpt hos oss og i tillegg er ukurant (vanskelig å selge videre) tar vi dessverre ikke imot.

Vi er en liten bedrift og gir ikke pengene tilbake, men vi gir en tilgodelapp som er evigvarende og vi anbefaler deponering (som vi har tre arbeidsdager på) hvis kunden er tydelig usikker. Vi tilbyr også byttelapp på alle varer. Det tjener alle på.

Men det er kjempetungt å skulle konkurrere med de som har prisgaranti, fornøydgaranti og alt slikt når vi ikke gjør det. Jeg som butikkens ansikt utad prøver alltid å gjøre kunder fornøyd, men noen blir rett og slett aldri fornøyde:)

Jeg er ikke HI.

Skrevet

Jeg blir så sjokkert over den dårlige kundebehandlingen man får mange steder. Hvor jobber du HI?

Skrevet

Enig med HI, folk kommer og krever det utroligste og hevder de har loven på sin side. For noen år siden jobbet jeg i en bokbutikk mens jeg studerte. Der kom jeg borti mye rart. En av de "beste" var en dame som tredje juledag møtte opp med tre (!) eksemplarer av Guinnes Rekordbok, trykt to-tre år tidligere. I butikken byttet vi alt mot byttelapp, og tok i tillegg imot bøker som ikke beviselig var kjøpt hos oss, men som vi regnet med å få solgt igjen. Jeg forklarte høflig til kunden at de bøkene ikke var kjøpt hos oss, og at jeg dessverre ikke kunne ta de imot, fordi vi aldri ville få solgt dem. Gamle rekordbøker er liksom ikke så etterspurt. Hun ble lynforbannet, og mente bestemt at alle bøker lovfestet kunne byttes i alle bokhandler. Hun ville ha varer tilsvarende verdien av bøkene hun kom med, som hun mente lå på ca 1000 kroner. Dette mente hun at vi var forpliktet til. Da jeg nok en gang måtte beklage at jeg ikke kunne ta imot bøkene, kastet hun den ene på meg i drittsinne.

Skrevet

Jeg jobber også i butikk, og hos oss får du ikke pengene igjen dersom du ikke har kvittering. Man kan få bytte til en annen vare.

Det var faktisk på tv her ved juletider at man ikke har krav til å bytte varer det ikke er noe feil på.

Så HI, jeg er enig med deg.

Skrevet

Jeg jobber også i butikk (gullsmed) og vi bytter mot kvittering eller byttelapp, men vi gir aldri pengene tilbake. Vi kan kun gi tilbake under 100 kr kontant dersom det er resterende av tilgodelapp.

Har hatt flere kunder som er "himmelfalne" over at de ikke kan få penger tilbake for gaver de har fått til jul... Men det er faktisk ingen rett.

Har opplevd kunder som kjefter og smeller høyt i den lille butikken, det er veldig lite trivelig og gir ikke akkurat mer lyst til å vise velvilje ovenfor kunden. Vi butikkansatte skal selvfølgelig yte god service og dele vår erfaring på området, men vi er ikke slaver som kundene kan sjefe rundt som de vil - slik enkelte ser ut til å tro.

Skrevet

Ettersom du har studert jus, burde du vel vite forskjellen på kjøpsloven or forbrukerkjøpsloven?

Forbrukerkjøpsloven regulerer kjøp/salg der forbruker er kjøper og selger representerer næringsvirksomhet. J.f Forbrukerkjøpsloven §1.

Kjøpsloven regulrer kjøp/salg der begge parter er forbrukere, eller begge parter er i næringsvirksomhet.

Så i tilfellene som blir diskutert i denne tråden, er det forbrukerkjøpsloven som er gjeldene. Hjelper lite å komme med kjøpsloven da.

Og det er også i hovedsak ved kontraktsbrudd, mangel vel varen, forsinket levering m.m hvor loven for anvendelse.

Vanlig bytte hvor mangle osv ikke foreligger, er kun sedvanepraksis hos hver enkelt butikk.

Skrevet

Jeg er så enig med HI.

Har jobbet i butikk i mange år, og møtt mange sure kunder som krever og står på sitt, enda de ikke har retten på sin side, og har tydelige problemer med å forstå at selv om en butikk har en form for ekstraservice, så betyr ikke det at vi alle har det.

Verste av alt er at så mange av dem var sure fra det sekundet de trødde inn i butikken, og kjeftet før jeg fikk sagt så mye som et ord om hva jeg kunne gjøre for å hjelpe dem. Og la det bare være klart - kjefter du fra første sekund forsvinner også velviljen til den som skal betjene deg.

De som var hyggelige og forståelsesfulle, kunne jeg med glede prøve å strekke meg litt lengre for - gjerne høre med øverste hold om det var noe vi kunne gjøre, eller til og med ringe leverandører for å høre om de kunne hjelpe.

Men det skal mange hyggelige kunder til, for å veie opp for den ene som kom og skjelte deg ut og truet med det ene og det andre.

Og man kan faktisk få hele dagen ødelagt av slik oppførsel fra kundene.

Men man blir iallefall en kjempegrei kunde selv, av å måtte håndtere så mange surpotter opp gjennom årene.

Jeg er nå ferdig med alt som heter butikk. Det blir en kald dag i helvete før jeg frivillig går tilbake til det yrket.

Skrevet

Ah. Jeg har jobba masse i butikk (heldigvis ikke nå lenger), og har en mann som er jurist, så jeg har sett begge sidene av dette. Har selv bl. a. opplevd at kunder kommer inn uten kvittering og ikke en gang med varen (!) og krevd ny vare da det var "feil" på den gamle (dette var i et hagesenter og kunden mente det var noe feil med stemorsblomstene hun hadde kjøpt, siden hun hadde plantet dem på en grav og de var døde dagen etter - hun hadde ikke vannet...). Varer som har lav innkjøpskostnad for butikken er det jo som regel greit å gi etter for, fordi prisen ved å miste en kunde er så mye større. Nå til jul var min mann og jeg derimot borti et tilfelle som butikkansatte sjelden er borti, men som er en god grunn til at man bør få et grundig kurs i kjøpsloven når man skal jobbe i butikk:

Min mann ville kjøpe en skibukse til meg til jul, en skikkelig dyr en som da var på salg. Det ble opplyst om at han ikke kunne bytte den pga salgsvare, greit nok. Men så spurte han "kommer denne til å passe til en jente på 170 cm?" og de i butikken svarte "ja, ikke noe problem". Da har altså butikken tatt på seg risikoen dersom buksa ikke skulle passe. Og det gjorde den ikke - den var for kort. Min mann reiste da tilbake til butikken og fikk etter mye om og men hevet kjøpet, etter blant annet å måtte bevise at han er jurist(!). Som sagt er dette et sjeldent tilfelle, men her har saken endret seg fra et vanlig kjøpsforhold der man ikke har noen lovfestet bytterett (direkte kjøp, i motsetning til fjernkjøp via internett for eksempel), til at min mann har fått garanti for at varen skal utfylle et formål. Når varen da ikke utfyller dette formålet blir det en reklamasjonssak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...