♥ Baby - 02.07.11 ♥ FØDEKLAR Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 Har dere hørt noe om glukosebelastningstest osv senere i svangerskapet? Hva det dreier seg om? Skjønner jo at d er pga faren er større for svangerskapsdiabetes...
på'n igjen:)*fødeklar* Skrevet 3. januar 2011 #2 Skrevet 3. januar 2011 Hei hopper over gjerdet ifra 3 trimester Jeg har høy bmi.. og hadde sukker belastning i uke 15... min jordmor var snill og ventet til etter at jeg var ferdig med den verste kvalmen.. Men hun har ikke snakket om at jeg skal ta noen ny nå.. Er 28+4 nå.
♥ Baby - 02.07.11 ♥ FØDEKLAR Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2011 Hi her. Byttet navn, er vel ingen spire lengre fant jeg ut Jordmor nevnte nemlig noe med test i uke 28 og 33 eller noe... Men d sier vel legen noe mere om tenker jeg. Slapp slik i forrige svangerskap, noen kilo mindre da... sukk... Er d noe utrolig kvalmende vi må drikke da? Mye væske?
TiNi88 Skrevet 3. januar 2011 #4 Skrevet 3. januar 2011 Jeg har høy bmi nå (over 28), men var så vidt innenfor normalen før jeg ble gravid. Jeg har ikke hørt noe, men ønsker selv ekstra sjekk da jeg har gått opp veldig fort i vekt etter jeg ble gravid. Dette er nok ikke pga undervekt før svangerskapet ;p Har heller ikke noe muskelmasse nå, så alt er på grunn av kostholdet.. Hvilke ekstra tester får man? Jeg må nok be om det selv da min jordmor ikke er så observant på slikt, og pga at hun ikke vet at jeg var forholdsvis slank før svangerskapet.. Ingen som har tatt opp vekt eller kosthold med meg faktisk :/ Vet dere forresten om man får vektestimering om man har høy BMI, eller om dette er vanskelig å få innvilget?
♥ Baby - 02.07.11 ♥ FØDEKLAR Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 3. januar 2011 Godt poeng ang vekstestimering. Det lurer jeg også på... Fått store barn før jeg (2 fra før) og da var jeg slank før svangerskapet. Nå er jeg iallefall 10 kg mere : / Tror man bare får glukosebelastnings tester. Vet ikke noe mere om det, bare at jm snakket på det idag.
Trultemora er presseklar!! Skrevet 3. januar 2011 #6 Skrevet 3. januar 2011 Jeg har veldig høy BMI, (+40) men tok ikke sånn Glukosetest forrige gang, hverken jordmor eller lege mente det var noe poeng i det så lenge det ikke slo ut på sukker i urinen eller at jeg la på meg masse på kort tid! Gikk opp bare 6-7 kg tilsammen sist, fikk unge på 3470 og levde helt normalt
♥ Baby - 02.07.11 ♥ FØDEKLAR Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 3. januar 2011 Godt å høre d da =) Gikk opp 6/7 kg med begge de andre, men denne gangen er d en annen pappa, samt at jeg som sagt har flere kilo enn sist i utgpkt. Sååå, jeg er så spent på om jeg også denne gangen kan være heldig å ikke legge på meg mere
2,5barn+1engel Skrevet 3. januar 2011 #8 Skrevet 3. januar 2011 jeg har fått beskjed om at jeg skal ta glukosetest i uke 28.. det er iallefall fast rutine her på østlandet hvis man er litt overvektig.. ( hedmark). flere som ikke har fått beskjed om det før kontrolltimen i uke 24..
♥ Baby - 02.07.11 ♥ FØDEKLAR Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 3. januar 2011 Stemmer nok d ja, Hedmark her også =)
Trultemora er presseklar!! Skrevet 3. januar 2011 #10 Skrevet 3. januar 2011 Akershus her! Tror det kommer helt an på jordmor og jeg! Noen er helt ramme til å sende folk på slike tester, mens andre bruker hodet litt og ser det faktisk litt an!
Snømusa2013 Skrevet 3. januar 2011 #11 Skrevet 3. januar 2011 Skal også ta en slik glukosebelastningstest etterhvert. Skal til jordmor på torsdag, regner med vi blir til å snakke om det da. Har tatt det før, utenom svangerskap, skikkelig ekkel "melisblanding" man må drikke, så er det å vente et par timer og måle blodsukker....
Gjest Skrevet 4. januar 2011 #12 Skrevet 4. januar 2011 Hopper også over fra 3.trimester - himla liv på minien, hvis noen skulle lure på tiden.. Uke 30 nå. Sukkerbelastning er rutine ifølge nye retningslinjer, ved bl a høy BMI og høy alder, husker ikke grensene i hodet. Anbefalt å tas rundt uke 28 eller litt senere. Fylte alders og BMI-krav, så tok test både tidlig og uke 28 hos fastlegen - normale verdier Godt er det jo ikke å drikke et latte-glass m melisvann, men overkommelig synes jeg.. Viktig å vite hvis man må gjøre kostholdsendringer, og normale verdier har motivert meg til å fortsette å trene..
SuperMoM <3 Skrevet 4. januar 2011 #13 Skrevet 4. januar 2011 Jeg tok den i går og sitter med blåmerker på armene etter blodprøvene Skal ta blodprøve.. Du skal iallfall drikke mye sukkervann på under 5minutter. Jeg holdt pusten og styrta det. Ferdig på 13sekunder. Sitte i ro i 2timer og ta ny blodprøve. Jeg hadde bmi på 30 da jeg ble gravid,og vekta har bare gått oppover. Ikke så mye opp heldigvis,men vil stå litt stille jeg da. Synes det bmi greiene er veldig oppskrytt jeg da,men.. Føler ikke meg så stor som om at jeg skulle være på fedme liksom. http://www.barnimagen.com/content/view/slideshow_user/460367/offset/0
Freba - jente08+termin 04/11 Skrevet 4. januar 2011 #14 Skrevet 4. januar 2011 Jeg tok glukosebelastningstest i forrige svangerskap pga høy bmi og må også i dette (de fant ikke sukker i min urin noen av gangene). Tror det taes mellom uke 26-28. Det er for å finne ut om man han svangerskapsdiabetes for da kan ungen bli større enn normalt. Styrt hele glasset og be om vann etterpå. Det er enklere enn å ta en og en slurk. Jeg har høy bmi, men alle verdier på blod, jern, urin osv. er alltid bra og forrige barn var født på akkurat snittvekt (3.6 kg - selv om jordmor esitmerte 5 kg før fødsel.....). Føler nesten av og til av jordmor (har ny denne gangen) og lege ønsker at jeg skal "slå ut" på noe slik at de kan gi meg stærkere formaninger om å gå ned i vekt......
Minera Skrevet 4. januar 2011 #15 Skrevet 4. januar 2011 Jeg hadde bmi på ca 30 før gravid, men gikk ned til ca 29 så har ikke fått beskjed om at jeg trenger noe som helst,,
Gjest Skrevet 4. januar 2011 #16 Skrevet 4. januar 2011 Jeg er nå 19+0 og tok glukosebelastning i uke 17. Da va første gang til jordmor og hun hadde akkurat vert på kurs/ møte en uke tidligere på sykehuset og fått vite at ved BMI over 27 skal man nå ta glukosebelastning så fort som mulig i svangerskapet og så ta igjen i uke 28. Det var de nye retningslinjene som hun hadde fått vite fra Haukeland Sykehus hvertfall Så eg tok den dagen etterpå, og alt såg bra ut
gutt09+*11 Skrevet 4. januar 2011 #17 Skrevet 4. januar 2011 jeg har høy bmi uten å huske helt sikkert hva den er, kanskje 30-31. Har ikke fått beskjed om å ta noen test. Er i uke 20 nå. Grenser forøvrig til sykehuset buskerud. Vil bare føye til at jeg syns ikke bmi på 27-28 er høyt. Følte meg faktisk slank når bmi`en min var på det nivået.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå