Mamma'n og englebaby'n Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 ... og hvor stor er faren for krybbedød? Jenta mi sover så mye bedre og lenger på magen, finner liksom aldri roen på ryggen.. Hu løfter hodet veldig fint til begge sider, og bruker smokk. Må innrømme at jeg har hatt henne på magen noen ganger på dagtid, hu blir jo så trøtt av aldri å få sove lange dupper stakkars.. Skulle ønske den "ikke-sove-på-magen-regelen" ikke fantes akkurat nå kjenner jeg...
Aliena Skrevet 3. januar 2011 #4 Skrevet 3. januar 2011 Når de klarer å snu seg selv over på magen, kan man la dem sove slik. Før det du kan la henne sove på magen på dagtid hvis du er i samme rom og følger nøye med.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 3. januar 2011 #5 Skrevet 3. januar 2011 Mini på 4 mnd sover alltid på mage på dagtid, jeg er dog i samme rom og holder godt öye med ham...sjekker at han puster veeeeldig ofte hehe...dette har han gjort i flere uker, det var en skikkelig halleluja-opplevelse når vi oppdaget hvor mye bedre han sov på mage. Endelig fikk jeg litt tid til overs! Om natta sover han alltid på rygg, og kommer til å fortsette med det. Men jeg har lest om andre her inne som bruker sånn puste-sensor om natta siden babyen sover på mage... Sösteren min fikk bare sove på mage, ingenting annet nyttet...men dette var også på 70-tallet og da var det jo helt vanlig...
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 4. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 4. januar 2011 Hu er 8 uker i dag.. På rygg sover hun kanskje 30 min før hun våkner, på magen kan hun sove i 3 timer. Jeg sjekker også ofte når hun ligger på magen på dagtid, men det er ikke mer enn ett par minutter som skal til for at man oppdager en evt. pustestopp for seint... Både foreldrene mine, tantene og onklene mine, jeg, alle brødrene mine, samboeren og søstra hans sov bare på magen.. Tenker at sjansen for at noe skulle skje er ganske så liten, men om det nå skulle skje mens hun ligger på magen kommer jeg aldri til å klare å tilgi meg selv. Huffameg.. Har også hørt om barn som har dødd i krybbedød mens de satt i bilstol, så det kan vel skje uansett..
Oktobergutt2010:) Skrevet 4. januar 2011 #7 Skrevet 4. januar 2011 Det er jo opp til deg selv å velge om barnet skal sove på magen eller ikke, men du er frarådet på det sterkeste av absolutt alle! Ja krybbedød kan skje uansett, men har du faktisk sett statestikken over barn som døde av det på 80 tallet, mot de på 90 tallet og senere? Det er en vesentlig forskjell - Og det eneste nye var at barn aldri skulle sove på mage......... Så når det er bevist at det hjelper, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du vil stride mot det, fordi du selv, og søsknene dine sov på magen som babyer, men fremdeles lever.
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 4. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 4. januar 2011 Det er vel ikke fordi det gikk bra med oss jeg vil gjøre det, hvis jeg skulle legge henne på magen om natta er den eneste grunnen at barnet har bedre søvnkvalitet når hun sover på magen. Det er hennes behov som er i mitt fokus, og det er vel det som er jobben til en mamma..?
Oktobergutt2010:) Skrevet 4. januar 2011 #9 Skrevet 4. januar 2011 Joda det er jobben som mamma, men å ikke følge alle forskere's, jordmødre, helsessøstre osv. sine råd er vel kanskje ikke så lurt det heller?
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 4. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 4. januar 2011 For det første har de vel ikke lov til å anbefale noe annet i utgangspunktet. Og for det andre tror jeg ikke JM og HS anbefaler at barna får alt for lite søvn ift behovet heller. Jeg har aldri lagt henne på magen om natta heller, så jeg har vel ikke akkurat gått bort fra anbefalingene heller. Jeg spør jo ikke fordi jeg allerede har bestemt meg for å legge henne på magen, jeg spør for å finne ut når det er greit at jeg gjør det. Er det ikke det som står med spørsmålstegn bak?
The_Baby_Container_4Trimester Skrevet 4. januar 2011 #11 Skrevet 4. januar 2011 Det er jo uansett vldig sjelden med krybbedød. Overopphetingog røyking er faktisk værre enn mageleie også. De dør antakelig fordi de sover for dypt og slutter å puste, men man tror jo også at det finnes flere faktorer, som fex virus/genfeil. Den største dødsårsaken blandt barn under12 er krybbedød, og det kan inntreffe helt opp til skolealder. Jo færre risikofaktorer, jo bedre, så pass i hvert fall på at baby ikke blir for varm om hun skal sove på magen.
Oktobergutt2010:) Skrevet 4. januar 2011 #12 Skrevet 4. januar 2011 Jeg holdt på å dø av akkurat det, så av frykten for at andre skal miste barna sine fordi de valgte å legge h*n på magen, kan det være greit å si fra. Men også det å ta forhåndsregler, som om du røyker, eller om det er varmt inne. Jeg skrev det ikke slik fordi du har bestemt deg, jeg skrev også med spørsmålstegn bak. - at det kanskje ikke er så lurt å gå bort fra det som har blitt forsket og bevist har effekt. Så om du vurderer det nå eller i nærmeste framtid er jo å fraråde. Selv om faren alltid kan være der, så er det spesielt denne tiden som er skummel. Men i det barnet legger seg selv på mage, ville jeg syns det var Ok.
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 4. januar 2011 Forfatter #13 Skrevet 4. januar 2011 Den der varmen tror jeg faktisk er ganske ille.. Men her er det ingen røykere, ingen som drikker, ingen husdyr, ingen gammel madrass og ingen kosedyr i senga. Vi bruker kun ullklær (fordi de puster) og vesla har dundyne som puster mer enn termodyne, og vi har vinduet åpent - eller lufter godt ut hvis det er for kaldt til at det står åpent. Hu bruker smokk også, og det skal visst også være forebyggende. Men jeg syns det er vanskelig. Får snakke med HS på torsdag og høre om hun har noe svar på når det er forsvarlig å ha de på magen, når hun begynner å snu seg selv kan jeg ikke sitte oppe hele natta og passe på henne heller..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 4. januar 2011 #14 Skrevet 4. januar 2011 Babyen skal ikke ligge i mageleie når den sover før den klarer å rulle over dit selv, og selv da skal man som forelder fortsette å legge babyen ned på rygg når den skal sove. Les f.eks her; Ryggleie forebygger Selv om krybbedødstallene er relativt lave i dag, utgjør krybbedød i underkant av 50% av barnedødsfall opp til 3 år. Nedgangen i krybbedød kan delvis forklares ved at det fra 1990 ble anbefalt foreldre å endre spedbarnas sovestilling fra mage til rygg allederede fra fødselen av. Risikoen ved mageleie antas å være at barnet kan få for dyp søvn, at barnet kan bli for varmt da det er vanskeligere å kvitte seg med overskuddsvarmen og at barnet kan puste inn mer "brukt" luft. Men - mageleie forklarer likevel ikke alt. Barnets sovestilling har hatt enorm betydning på forekomsten av krybbedød verden over: Da vi endret praksis mht til sovestillingen tidlig på 90-tallet, sank tallene for krybbedød dramatisk, og anbefalingen gjelder fortsatt: Ryggleie bør være etablert i løpet av barnets første levedøgn! Barnet foretrekker ofte å sove i den stillingen det blir vendt til fra begynnelsen av. Krybbedødrisikoen er 14 ganger større for et spedbarn som blir lagt til å sove på magen, sammenlignet med spedbarn som blir lagt på rygg. Når barnet har ansiktet rett ned i madrassen i tillegg, er risikoen 60 ganger større. Også i sideleie er risikoen for krybbedød større; risikoen øker her med 3. Et barn som ligger på siden, blir noe mer ustabil og kan komme seg over på magen. Selv om barnet gulper/kaster opp når det ligger på ryggen, er det ingen fare for at det vil kveles. Rådet om ryggleie er også gitt fra Statens helsetilsyn gjennom rundskriv IK-36/97. Dersom barnet, etter hvert som det blir større, ikke vil ligge på ryggen når det skal sove, må vi som foreldre fortsette å legge barnet ned på rygg når barnet skal sove. Det er forbundet med økt risiko hvis vi som voksne endrer denne rutinen. Når barnet i en alder av ca et halvt år selv begynner å snu seg, er mageleie forbundet med langt mindre risiko. Husk at barnet, når det er våkent, bør ligge mye på magen. Hold da et øye med barnet så barnet ikke sovner. http://www.lub.no/id/369B50E91D3CFD78C1257689005046CE Jenta mi er altfor dyrebar til at jeg ønsker å ta en slik sjanse, så her kommer det ikke på tale med mageleie før hun eventuelt klarer å snu seg dit selv etterhvert som hun blir eldre! Har du forresten prøvd å samsove med jenta di? Her er det redningen om natta, for hun trives ikke så godt alene- kanskje det kunne hjulpet jenta di også?
Oktobergutt2010:) Skrevet 4. januar 2011 #15 Skrevet 4. januar 2011 Helt enig med deg Lykkeli&gla Jeg tørr ikke ta sjangsen, enkelt og greit!
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 4. januar 2011 Forfatter #16 Skrevet 4. januar 2011 Ja, samsover når ingenting annet hjelper. Men da er jeg livredd for at hun skal få putene eller dynene til meg og faren over hodet Mye man skal bekymre seg for. Men da er det altså greit å la de sove på magen når de selv har snudd seg dit, det var det jeg lurte på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå