andy69 Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 Hei og godt nytt år. Vi har vært hos gyn i dag og bestilte sykehusplass i tillegg til å titte på tvillingene. Og der vinka de til oss. Det var utrolig fantstisk morsomt. Det er rart å tenke på at det er to stk i størrelse med en liten plomme sparker, vinker og preller i magen min. Både hjertene, størrelsen på babisene er perfekte. Da er det verdt å gå rundt å være "fyllesyk" og kjempetrøtt døgnetrundt. Håper det går bra med dere alle og dere tvillingvennene mine
Mumrikken :) Skrevet 3. januar 2011 #2 Skrevet 3. januar 2011 Hei Andy :-) Så kjekt å høre fra deg, supert at alt står bra til! Jeg var på en UL forrige tirs (etter atter nye blødninger) og alt stod bra til! Nå er neste UL på onsdag, og håper jo at alt er like bra enda. Jeg har det likt som deg, små"fyllesjuk" hele tiden, og trøtt og atter trøtt! Har du fått noe plan for når du skal begynne nedtrappingen av medisiner? Jeg tar allerede litt mindre østrogen, og klinkken mener jeg skal være ferdig med østrogen i uke 11 og progesteron skal jeg visst bare kutte tvert i uke 12/13. Skumle greier... :-/ Klem
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 4. januar 2011 #3 Skrevet 4. januar 2011 Hei, Andy! Så hyggelig å høre at alt er bra med babysene :) Det er helt utrolig å se dem holde på der inne ja! På 12-ukersen tok de jo helt av, gynekologen måtte forte seg å fryse bilder av dem, for de var overalt på en gang *hehe*. Gøy!! Jeg var ekstremt dårlig de første 12 ukene, fra uke 6 til 12. Det er nesten magisk at jeg våkna opp 12+1, og var ikke kvalm for første gang på 6 uker. Har ikke vært kvalm siden heller *tvi-tvi*. Merkelige greier.. Det er iallefall et helt annet svangerskap nå som jeg kan fungere litt igjen. Har et bekken som krangler, men den smerten er ingenting i forhold til den lammelsen kvalmen gav!! Lurer på om crinonen kan være litt av årsaken til kvalmen? Tok vel den siste 12+0, og dagen etter var jeg allerede bra..? Pussig! Lykke til alle sammen Er dere å finne på tvillingforumet egentlig? Jeg er iallefall Stompen der. (tvillingforum.com)
andy69 Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 5. januar 2011 Hallo damer Godt å høre at dere er med. Det må være sikkelig slitsomt med blødningen Mumrikken, du får aldri slappet av helt tenker jeg. Jeg er også mega trøtt, fungerer ikke helt. Enten sover jeg eller er i halvvåken tilstand og er utrolig kvalm bare tanken på mat. Stakkar min kjære, han kommer hjem og får beskjed at jeg vil verken høre eller snakke om mat, han må bare pelle seg på kjøkkenet og lage noe fort som jeg kan spise uten å lukte på. Men i dag oppdaget jeg riskaker, de verken lukter eller smaker, men metter. Takk for oppløftende ord IVF-mammaer, håper det blir som med deg, at ting bedrer seg etter nedtrapping av medisinene. Jeg lurte på selv om det ikke var medisinene jeg ble dårlig av. Merker i det siste at jeg blir mer kvalm etter at jeg tar de (østrogen og progresteron 3x og crinonen på kvelden). Jeg tenkte liksom at kroppen min trenger ikke mer støtte hormoner. Gyn sa at nå er kroppen overtatt hele svangerskapet og jeg trengte ikke å bekymre meg for abort pga nedtrapping. Hva tenker du Mumrikken, du har litt mer erfaring? Du begynner å trappe ned tidligere enn jeg. Jeg starter nedtrappingen etter uke 12, uke 13 tar jeg jeg 2x både østr og progr og i uke 14 x1. Cinonen kutter jeg ut 12+ 0. Så jeg gleder meg for å bli bedre og gruer meg for jeg vet ikke om det er helt trygt. Mumrikken, hvordan gikk det på UL? Jeg skal ikke på UL før 17. januar, for gyn sier at det er ingen grunn til å komme hver uke nå. IVF-mammaer har du meld deg inn i tvillingforeningen? Klem
Mumrikken :) Skrevet 5. januar 2011 #5 Skrevet 5. januar 2011 Hei igjen Jeg var på UL i dag igjen, og alt stod bra til med de to små! 10 uker i dag!! Fantastisk :-) Men i dag dukket det jammen opp noe nytt å bekymre seg over...Gyn målte livmorhalsen til 32 mm - mot 41 mm forrige uke?? Han sier det ikke er noe å bekymre seg over, men at den må følges med videre...Offa meg, ikke noe spill for folk med dårlige nerver dette her! :-( Ellers så sier gyn til meg at det utifra et medisinsk grunnlag hadde vært helt ok å kutte medisiner i uke 8-10, men jeg følger iallefall planen fra klinikken. Jeg har nå kuttet ut progynova (3x2 mg), men har fremdeles 3 plaster - og det i seg selv er ganske stor dose. Klinikken mente på at østrogen skulle kuttes helt i uke 11, men jeg tenker å ta av et og et plaster for hver uke. Kan vel ikke skade å være på den sikre siden tenker nå jeg. Ellers mente de at jeg skal kutte helt progesteron i uke 12 eller 13, jeg kunne velge selv? Men jeg trapper nok ned fra uke 12 slik at jeg kutter helt i utgangen av uke 13 Da mener jeg iallefall selv at jeg er sikker...hehe Skal du ta Duotest da Andy?
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 5. januar 2011 #6 Skrevet 5. januar 2011 Hei, vi har ikke meldt oss inn i tvillingforeningen enda, men det skal vi. Masse god info, og gode rabatter på mange butikker Blir jo en del penger til tvillingutstyr, så må ta med de rabattene man kan få. Ligger en lang liste inne på tvillingforumet med nett og vanlige butikker som tilbyr tvillingrabatter Mumrikken: Så flott at gynekologen følger med på livmorshalsen, det er trygt det, selv om det var litt forandringer. Har ikke fått målt min enda, men det blir den vel fra uke 20, når sykehusoppfølgingen starter
andy69 Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 5. januar 2011 Hei igjen. Høres ut som du har en super dyktig gyn og blir fulgt opp bra. Jeg har ikke vist engang om at man måler livmorhalsen. Det virker som en bra plan om å trappe medisinene slik som du beskriver. Det med duo test er jeg litt usikkert på. Jeg prøvde å lese en del, men ble ikke klokere. Noe snakker om måling av forskjellige kroppsdeler hos gyn med ul, andre snakker om blodprøve, noen igjen nevner fostervannprøve. Jeg spurte gyn på mandag om at babyene så friske ut og hun sa at hun har ikke lov å si noe ennå, men ser ryggen bra ut. Tidligere nevnte hun at vi med ungedonorer ikke trengte å bekymre oss. Jeg tror at jeg følger hennes råd. Sjekker det som vanlig å sjekke akkurat som sist når jeg var var gravid sist 24 år gammel/ung (fy så lengesiden) Lykke til
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 7. januar 2011 #8 Skrevet 7. januar 2011 Hei, igjen. Ny UL på meg i dag, 13+6. Hadde spart opp blæra så langt det lot seg gjøre, da bildene ble litt utydelige sist gang. Men i dag var de tydelige og fine, dvs at tvilling 1 fremdeles er en luring, men fikk iallefall målt hode, mage, og lårbein i dag, men lengden er umulig, da han ligger krøkka sammen under tvilling 2 De var begge store og fine, og ble faktisk satt fram en dag, (eller tilbake?), iallefall termin en dag tidligere Ser ut som jeg får en av hvert kjønn, men siden tvilling 1 er så tullete, er det vanskelig å si sikkert. Friske og fine ser de iallefall ut til å være! Deilig!
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 7. januar 2011 #9 Skrevet 7. januar 2011 Hei, igjen. Ny UL på meg i dag, 13+6. Hadde spart opp blæra så langt det lot seg gjøre, da bildene ble litt utydelige sist gang. Men i dag var de tydelige og fine, dvs at tvilling 1 fremdeles er en luring, men fikk iallefall målt hode, mage, og lårbein i dag, men lengden er umulig, da han ligger krøkka sammen under tvilling 2 De var begge store og fine, og ble faktisk satt fram en dag, (eller tilbake?), iallefall termin en dag tidligere Ser ut som jeg får en av hvert kjønn, men siden tvilling 1 er så tullete, er det vanskelig å si sikkert. Friske og fine ser de iallefall ut til å være! Deilig!
andy69 Skrevet 8. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 8. januar 2011 Så utrolig morsomt å få vite at de er friske og raske og å få vite kjønn. Er det vanlig å kunne se det så tidlig? Kommer den lille luringen til å flytte seg etter hvert (den som gjemmer seg)? Mumrikken, hvordan går det med deg? Ha en god helg
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 8. januar 2011 #11 Skrevet 8. januar 2011 Alltid koselig å se de små igjen Nå begynner det så vidt å gå opp for med at jeg faktisk venter to barn.. Er jo helt vilt!! Fikk en sånn deilig lykkefølelse på vei hjem fra UL. På førstemann så vi tydelig at han var en gutt i uke 12, for han sprika med beina, og tissemannen sto rett opp Gynekologen mente det var gutt og jente på forrige UL også, men denne gangen hadde de byttet kjønn Hehe.. Er nok ganske usikkert enda, men gynekologen vår er dyktig og erfaren, så skal ikke se bort ifra at han har rett! Spennende å følge med på dere videre
Mumrikken :) Skrevet 12. januar 2011 #12 Skrevet 12. januar 2011 Heisann Andy og IVF-mammaer :-) Jammen kjekt å se de to på UL! Kjekt å høre at det går bra med dere begge to (eller alle 6..hehe) Alt står bra til her også. Men er fremdeles ganske så kvalm og sliten. Heldigvis! ;-) Jeg var på ny UL i går, med en annen gynokolog som har ganske mye bedre utstyr. Alt var bra, de to danset rundt inni der og viftet med armer og bein! Livmorhalsen var perfekt lukket og mye over 4 cm lang - det var den uken med unødvendige bekymringer! Kjenner at jeg slapper litt mer av om dagene nå. Har faktisk begynt å kjenne en liten hard kul nederst på magen også :-)) For en fantastisk følelse! Nå trapper jeg ned på medisiner...tar nå 3x2 utrogest for dag og har to østrogenplaster. Dette gjør jeg i en uke og deretter 1 plaster og 2x2 utrogest i en uke. Etter det er jeg 14 uker på vei, og da er det vel på tide å slutte :-) Klemmer
m240 Skrevet 12. januar 2011 #13 Skrevet 12. januar 2011 Så, korselig mumrikken!! kos deg med graviditeten, selv om det kan være slitsomt til tider av og være kvalm og uvel. Klem fra m240
andy69 Skrevet 13. januar 2011 Forfatter #14 Skrevet 13. januar 2011 Hallo jenter, her kommer mye sutring IVF-mammaer: Så spennende med to forkjellige kjønn, hvis det stemmer og ikke den som leker gjemsel er en liten luring. Jeg skal på UL på mandag og da skal jeg be om å se etter noe tisselurer. Jeg går rundt og tror at har to gutter i magen, men vet ikke hvorfor jeg har den følelse. (Kanskje fordi de sa på klinikken at det er 70 % sjanse å få gutter ved inseminasjon?!) For tiden er jeg så sliten at jeg lurer på om jeg skal be om å flytte UL til i morgen ell fredag. Mumrikken: Sorry at jeg sier det, men det er godt å høre at du er fortsatt ganske kvalm og sliten, det gir meg håp at det er normalt. Jeg sliter nå så at jeg måtte gråte litt i dag. Jeg er så utrolig trøtt, kvalm og har vondt i bekkenet at det er ikke normalt, tenker jeg. Jeg skal beskrive en dag for at du kan se hva jeg mener. Står opp etter en natt hvor jeg har vridd meg i sengen og våknet flere ganger av at jeg har vondt i puppene når jeg legger meg på magen. Da er jeg skrubbsulten og må på do. Etter at jeg dutter i meg noe som jeg ikke har lyst på (har ikke lyst på noe som helst, blir til og med kvalm av vann) blir jeg trøtt igjen så jeg legger meg på sofa ell sengen en timer eller to. Så går jeg og prøver å finne på noe, lese bok, vaske klær, handle osv. Når jeg endelig ferdig så er jeg skrubb sulten og kjempe sliten, så sover jeg noen timer til. Som sagt ikke lyst på mat, men vondt i magen av sult og masse sure oppstøt. Spiser 4-5 ganger små porsjoner, gjerne ting som verken smaker eller lukter. Jeg vet at det er bra med symptomer, men er redd at dette er mer enn normalt og noe kan være galt. Beklager for sutring, men jeg gruer meg for hver nye dag og er redd for hvordan det skal gå. Den vanskeligste periode med stor mage osv er foran meg og jeg er allerede helt utslitt. Uff og uff. Lykke til og kos dere
Mumrikken :) Skrevet 13. januar 2011 #15 Skrevet 13. januar 2011 Hei igjen :-) Symptomene dine er ganske like mine Andy! Føler meg helt satt ut mange ganger,og sover også 2-3 ganger for dag innimellom. Jeg sover også utrolig dårlig, oppstykket av doturer og vonde pupper ja!! Jeg er nå sykmeldt 100 % fra ene jobben min og 50 % fra den andre. Hadde aldri klart å jobbe fullt slik som jeg har vært de siste ukene! Synes kanskje at jeg føler meg bitte litt mer opplagt i dag, men brakk jo meg tre, fire ganger i dag tidlig så jeg vet ikke helt... Nå nærmer jo 12 ukers grensen seg med stormskritt så vi får bare krysse fingrene og håpe på bedre dager! Ps! Jeg tror også at jeg har to gutter inni her :-) syns jeg så det på UL her om dagen, men gyn sa at kjønnsleppene til jenter kan være ganske store på dette tidspunktet så ingen ting er sikkert :-) God bedring, og klem :-)
Mumrikken :) Skrevet 17. januar 2011 #16 Skrevet 17. januar 2011 Heisann :-) Ny UL i dag :-) 11+5 :-)) og de spreller fremdeles rundt inni der! heldigvis er formen en smule bedre ogå! Ikke fullt så trøtt og bare litt småkvalm innimellom! Hvordan går det med dere da? Klem
To barn og hest Skrevet 17. januar 2011 #17 Skrevet 17. januar 2011 Hei Andy69! Stakkars deg, svangerskapskvalme er ikke til å spøke med. Og det må nesten oppleves for at man skal kunne forstå hvordan det er. Jeg syntes at svangerskapskvalmen var det desidert verste med det å gå gravid, føde og være i barsel. En venninne av meg svelget småbiter av ingefær, og syntes det hjalp. Jeg klarte ikke svelge bitene, men det er jo verdt et forsøk. :-) Men, når du har lidd deg igjenom disse ukene og går over i 2. trimester blir alt som oftest veldig mye bedre. Veldig mange gravide i 2.trimester er veldig spreke og ikke særlig plaget i det hele tatt. :-) Siste delen med stor mage osv er selvsagt tung, men fin også. Og dette er den ene gangen i livet du med god samvittighet kan ligge og sløve på sofaen akkurat når det passer deg. "Alt som er bra for mor er bra for barnet." :-) Lykke til!
andy69 Skrevet 17. januar 2011 Forfatter #18 Skrevet 17. januar 2011 Hallo jenter Takk for støttende ord to barn og hest, skal prøve ingefar. Ja vi har hvert vårt å slite med, men det er vell verdt det. Jeg er en smule bedre nå, men bare når jeg ikke er sliten. Er alt i orden hos deg og dine? Mumrikken: Jeg var på Ul jeg og i dag. Jeg så to fine og store rabagaster. De spreller og klør seg. Det var utrolig morsomt å kunne oppdage små fingrer og knær. De utvikler seg helt perfekt. Så nå skal jeg prøve å slappe av og ikke å bekymre meg for mye. Jeg er 11+4 i dag så det er ikke lenge til vi går over til 2 trimester. Håper at det å trappe ned medisinene og at vi er såpass langt på vei gjør at vi slipper å være så dårlige da. Gleder meg. Har du tittet på tvillingforumet? Utrolig mye spennende å finne der. Synes litt skremmende og, når jeg ser hvordan man ammer to samtidig. Dette blir en spennende tid fremover.
Mumrikken :) Skrevet 21. januar 2011 #19 Skrevet 21. januar 2011 Heisann Hvordan er det med dere? Håper formen din begynner å bli litt bedre Andy! Jeg er iallefall ikke så fryktelig kvalm og trøtt lenger, selvom jeg nok er ganske uvell innimellom. Deilig å ha begynt nedtrappingen på medisinene, skal bli godt å bli ferdig! Ellers har jeg vært på en privat utvidet UL med blodprøve, og alt ser heldigvis helt supert ut!! De to små danser rundt inni der Klem
To barn og hest Skrevet 21. januar 2011 #20 Skrevet 21. januar 2011 Hei igjen! Snart spretter du rundt som en ungfole, skal du se! :-) Jeg var kjempefin form i 2 trimester begge gangene. Skikkelig deilig etter en halv evighet med kvalme og ligge på sofaen og ikke orke noenting. :-) Jeg tror faktisk jeg har klart å bli gravid, men er mere usikker på hvor det sitter, så klarer absolutt ikke å slippe løs noen glede, bare venter og venter... Tenker jo at det går vel helst bra, men vil ikke juble for tidlig. :-) Lykke til videre! :-)
Mumrikken :) Skrevet 22. januar 2011 #21 Skrevet 22. januar 2011 Heisann! Jeg leste akkurat om det i en annen tråd! VI får satse på at den klorer seg fast! Krysser fingrene fo deg!!!
andy69 Skrevet 22. januar 2011 Forfatter #22 Skrevet 22. januar 2011 Hallo Godt å høre at du er litt bedre og tvillingene spreller som de skal Hva mener du med utvidet UL med blodprøve? Min gyn snakker også am noe blodprøve hun skal ta med ikke før senere, sier. Vi bestilte sykehusplass før jul og en uke siden fikk jeg brev med UL dato hos jordmor 2. mars. Ellers er jeg litt bedre. Hadde 3 fine dager, hvor jeg fikk bake, rydde bort litt klær som ikke passer lengre og gikk gode turer. men plutselig ble jeg ganske dårlig igjen. Ikke så fryktlig kvalm, men uvell, trøtt og reagerer på lukter. I tillegg har jeg utrolig mye syre oppstøt, så jeg orker ikke å spise så variert. Lever fortsatt på riskaker, kokt sinke og norvegie (ikke smaker, ikke lukter). Prøver å tvinge i meg grønsaker, men da svir det så forferdelig i halsen. Skal prøve noe natur medisin. Gyn min sier at jeg ikke har noe grunn til å ta UL så ofte så får ikke se babisene før 3. februar. Sist jeg så dem så vær de veldi aktive Fortsatt god bedring )
Mumrikken :) Skrevet 23. januar 2011 #23 Skrevet 23. januar 2011 Hei Andy :-) jeg har sendt deg PM :-)
To barn og hest Skrevet 23. januar 2011 #24 Skrevet 23. januar 2011 Hei! Det gikk jo ikke veien, men er glad for at magesmertene begynner å gi seg nå. Det var nok noe som ikke var riktig...
Mumrikken :) Skrevet 23. januar 2011 #25 Skrevet 23. januar 2011 Det var trist å høre To barn og en hest :-( Lykke til i neste forsøk! Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå