Gå til innhold

Fostervannsprøve

mss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jente på 22 som venter liten med min kjære i Juni, per dags er vi 15 uker på vei og ser frem til at den lille skal komme.

Jeg har siden ung alder alltid vært opptatt av at jeg aldri kunne ha tenkt meg et barn med spesielle behov, fremdeles idag har jeg det slik og tidlig, tidlig, tidlig i graviditeten var dette en enorm frykt for meg, og jeg ble i noen grad sint/frustrert fordi jeg ikke visste om den lille inni meg utviklet seg normalt eller ei.

Jeg har allerede vært til to undersøkelser hvor ultralyd bilder har sett fine ut i følge lege og gynekologer. En når jeg var mellom uke 9/10 og en når jeg var i uke 13. Nå har det seg slik at gynekologen ønsket å sende meg videre for fostervannsprøver i Trondheim siden jeg frykter ovennevnte grunner. Vil bare påpeke at jeg er ikke et dårlig menneske, jeg ønsker bare ikke et barn med gen-feil eller syndromer.

Nå har det seg slik at jeg er blitt innkalt i Trondheim for undersøkelse i januar til både ultralyd og hos medisinsk poli. avdeling for fostervannsprøver.

Hvor farlig er egentlig fostervannsprøver, og hvor mye kan legene finne ut ved at jeg tar dette? Jeg prøver å veie for/mot her og tenker det ville vært katastrofalt om jeg hadde abortert grunnet undersøkelsen.

Jeg vil være akkurat 16 uker på vei når denne undersøkelsen utføres.

Takk for eventuelle svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det høres rart ut at du blir sendt til fostervannsprøve "i frykt for at det er noe galt" uten noen som helst indikasjoner på at noe er galt og du er så ung.

Det er jo ulike tester de kan ta. Normalt tar de for de 3 vanligste kromosomfeilene. Men de kan teste for mye mer. Hos meg tok de i tillegg en prøve til. Selv om prøvene som blir tatt er negative (altså ikke noe galt) betyr det dessverre på ingen måte at du får et friskt barn, det betyr bare at h*n ikke har de tre vanligste kromosom feilene. -Å få et friskt barn er en garanti ingen kan gi oss uansett hvor mye de tester og undersøker.

Noen venner av oss tok utvidet fostervannsprøve pga legen så noen "gjennomstrømnings feil" på UL, de hadde 6 UL og ALT så bra ut, men likevel fikk de et barn som manglet et arm (ja de burde ha sett dette på UL). Men hun er frisk ellers, og virkelig verdens herligste unge!

Ellers er det liten risiko å ta fostervannsprøve. Vi fikk beskjed om at det økte risikoen for abort med ca 2% en -to uker, før den gikk ned til normalt igjen. Jeg var 15+2 når vi tok prøven. Likevel var det to uker med mye uro, men det var like mye uroen i forhold til prøvesvar (hos oss var gen-testen bare "ekstra"). Tok det også i trondheim, og må si at vi har fått kjempe fin oppfølging der!

Skrevet

Takk for svar :-)

Har nå fått mer utfyllende info, vi skal hvis både til ultralyd og inn til time ved medisinsk genetisk poliklinikk. Fulgte utrolig lite info med innkallelsen, vet bare at gynekologen sendte meg videre. Vi skal hvis besvare medisinske spm og undersøkelsene vil legge mye til grunn for om det blir fostervannsprøver eller ei.

Skrevet

Ville nok ha bestemt meg om jeg ville ta fostervannsprøve FØR jeg dro dit.

Vi ble sendt til nasjonalt senter for fostermedisin da det var indikasjoner på at barnet kunne være alvorlig sykt. Hadde først "vanlig" ultralyd, fikk så informasjon fra legen, og spørsmål om vi ville ta fostervannsprøve. Legen gikk ut kanskje 5min der vi kunne diskutere i fred og ro (men det er jo ganske lite tid!). 20minutter senere var prøven tatt. For oss var det iallefall godt å vite at vi var enige om at vi begge ville det (vi var også enig om at vi ikke ønsket å beholde barnet om han var smittet).

Vi hadde vist om den mulige smitten i ca en uke, og iallefall jeg trengte tiden på å sette tankene "i system" og sette ord på hva jeg følte.

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...