Plutselig blir vi visst 4!! Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 Jeg har nå fått brystbetennelse for andre gang på kort tid... noen som vet om det er vanlig å få det igjen når man har hatt det en gang? Og hvordan kan man forebygge videre? Føler at jeg har fått mindre melk også. Er det vanlig?
Lillegullet vårt <3 Skrevet 3. januar 2011 #2 Skrevet 3. januar 2011 Huff.. Det er ikke godt!! Vet ikke om det er lettere å få det igjen når man har hatt det før, men du burde passe på å holde deg varm. Spesiellt på brystene og armene/hendene. Jeg bruker ammeinnlegg i ull og har alltid ulltøy innerst på overkroppen.. Det er også lurt å få tømt brystene så godt som mulig, amme og pumpe.. Ønsker deg masse masse god bedring!! )
tine0810 Skrevet 4. januar 2011 #3 Skrevet 4. januar 2011 Jeg har hørt det er vanlig å få det lett tilbake når man først har hatt det. Men jeg har tro på at det er viktig å holde seg varm. Anbefaler ullbh og varmeputer fra ammehjelpen.no. Det er superbehagelig! Og tror det var det som reddet mine pupper sist jeg hadde brystbetennelse. Det er skikkelig vondt:-( så God bedring!
umuliusen Skrevet 4. januar 2011 #4 Skrevet 4. januar 2011 Jeg tror det er lettere å få det igjen hvis du har hatt det en gang...jeg hadde fire betennelser og fire antibiotikakurer da jeg fikk første barn.. aldri mer. Det var helt forferdelig. Har hatt to venninner med samme problem. De måtte opereres til slutt-kutte og få ut betennelsen... Jeg slapp heldigvis det, Krevde etter 2 måneder med amming å få 2 tabletter med Dostinex av legen og fikk stoppet melken etter noen dager med enorm melkespreng...og lite drikke...trodde jeg skulle krepere. Tror det er en bakterie hos enkelte som forårsaker det. Har du først fått den inn i puppen må man finne ut hvilken antibiotika som tar knekken på den. Da må der taes prøve av melken før du begynner på antibiotika..de fleste leger kan ingenting om dette. -slitsomt!! Mange får pencillin Apocelin som ikke tar knekken på problemet mer enn når du går på dem..
Plutselig blir vi visst 4!! Skrevet 4. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 4. januar 2011 Nei, var på helsestasjonen i dag - og der syntes de det var rart at det ikke hadde blitt tatt melkeprøve... men det har aldri legen nevnt! Kjedelig å få dette igjen og igjen... Men håper det er slutt etter denne gangen!
2010 Mammaen Skrevet 4. januar 2011 #6 Skrevet 4. januar 2011 Du skal lete langt etter noen lege/legekontor som tar melkeprøve. Ikke vet de hvordan de skal gjøre det, hvordan den skal oppbevares eller hvor den sendes og hva de skal be om. Jeg fikk det ikke selv om jeg ba om det. Uansett er det Diclosil du skal ha ved brystbetennelse som er forårsaket av streptokokker. Dersom du er sår på puppene er det nok det som gjør det fordi du fikk disse bakteriene inn i puppen via babyens munn. Disse bakteriene er som nevnt resistente mot vanlig pencillin og da må du få den bredspektrete som tar knekken på den. Du kan ta lectitin som du kjøper på helsekosten forebyggende mot tette melkeganger. Du kan lese om det på ammehjelpen.no
Snupi27 Skrevet 4. januar 2011 #7 Skrevet 4. januar 2011 helt enig med 2010mammaen og mailykkeliten. legen tar så og si aldri melkeprøver og de ser rart på deg om du spør, har jeg følelsen av. jeg var hos legen og ble ikke bedre, kom til helsesøster og sa fra der og hun tok melkeprøver med engang, jeg sa at det gjorde ikke legen og jeg syns det var rart. hun ristet på hodet og sa at det gjør de aldri.. de selger fine ullsingletter fra pierre robert eller hva det heter. hehe.. de er ikke så sinnsykt dyre heller. bruk noe lignende med ullinnlegg og ullgenser over der igjen. da er du sikker på at du ikke får trekk på puppene og forholder deg varm hele tiden, og ikke amme ute eller stede der det kan trekke på puppen din!
Plutselig blir vi visst 4!! Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 5. januar 2011 Har gått en del med ammesinglet og bare tynn jakke over... kanskje det kan ha blitt litt trekk på puppen ovenfra da? Synes ikke at jeg har frøset med, er heller mye varm og svett.... Bruker også hele tiden ullinnlegg i bh en, men papirinnlegg innenfor... kanskje det er dumt.. bruker dere ull direkte på puppen?
tine0810 Skrevet 5. januar 2011 #9 Skrevet 5. januar 2011 jeg bruker alltid papirinnlegg innerst, så ullinnlegg, så varmeputer hvis jeg skal ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå