EgG Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 Datteren min sliter med soving for tiden. Enten det er til natten eller til duppen. Hun er 11mnd og vi har prøvd å gå fra 2 dupper til 1 i ca 1 uke nå, men snuppa sover max 1 time på dagen. Hvordan skal jeg få henne til å sove mer?!?! Blir så frustrert. Det at hun ikke sover mer resulterer i at min lille solstråle blir potte sur og vil ikke noe, verken stelle seg, sove for natten, skifte bleie, spise etc. Når vi legger henne til kvelden har det gått så greit, men nå bare gråter hun, kaster bamsen og smukken, sparker med armer og ben og vil ikke sove med mindre vi sitter ved sengen. Jeg blir så frustrert at jeg bare går. Jeg går ut av rommet hennes og blir sint. Ikke på henne, men på situasjonen. Også får far gå å sitte ved sengen. Hun er stuptrett så hvorfor sovner hun ikke? Jeg vet hun er overtrett, men hva skal jeg gjøre? 1 lang dupp tar hun tydeligvis ikke og 2 dupper nekter hun å ta. Skal det være sånn i overgangen og i såfall når blir det bedre? Tar denne overgangen lang tid? Snuppa trenger mer søvn! Vær så snill å hjelp meg dere med eldre barn. Jeg henvender meg til dere i et håp om at dere har gått igjennom dette og vet noe om det...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2011 #2 Skrevet 5. januar 2011 Du sier ikke noe om når du legger henne på kvelden. Jenta mi var ikke klar for å gå over til kun en dupp ved 11 mnd. Men ved ca 14 gikk vi over til en pga barnehagestart. Det ble som du beskriver en periode med trøtt unge og tidvis mye surving. Men det gikk over så lenge vi var konsekvente og ikke mistet motet. Men vi måtte i en periode i starten legge henne mellom 18.00 og 18.15 for at hun skulle få nok søvn. I startetn sov hun 1-3 timer på dagen. Alt over 1 time var vi fornøyd med. Nå er hun 20 mnd og vi ligger vel i snitt på 1,5 time om dagen og leggetid ca 18.30. (Våkner ca. 06.15.) Men denne sovingen går veldig opp og ned. Sykdom, tenner osv dukker alltid opp og forstyrrer mønsteret. Men det viktigste vi har lært er at vi ikke må gi opp og at nye metoder (som endring av leggetid) må testes i minst en uke før vi kan vurdere om det virker eller ikke. Viktig at dette da er en normal uke uten sykdom eller andre forstyrrelser i daglige rutiner.
EgG Skrevet 6. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 6. januar 2011 Snuppa mi legges mellom 19 og 19.30. Det har kanskje ikke vært den beste uken for å prøve 1 dupp da hun har vært preget av tannfrembrudd, men problemet vårt er at hun stadig vil være våken lengre før hun tar 1. dupp og da kommer den 2. duppen litt sent på dagen. Kanskje hun da bør få være opp litt lengre på kvelden en periode slik til hun er mer klar for 1 dupp? De dagene hun har hatt en dupp så har det gått greit. Hun er selvfølgelig veldig trett før duppen og til kvelden, men det har gått greit. Jeg vet bare ikke om hun er klar for kun 1 dupp. Synes hun er litt ung...
Underveis --> Skrevet 6. januar 2011 #4 Skrevet 6. januar 2011 Hva med å la henne få ta en liten powernap på ettermiddagen? En liten halvtime på øyet kan gjøre underverker for min sønn. Er verd et forsøk i alle fall ;-)
EgG Skrevet 6. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 6. januar 2011 Ja, vi har snakket om det. Har prøvd det også, men hun ville ikke sove, men det kan jo bare vært akkurat den dagen. Vet i allefall at et lite 5minutt kan holde henne gående ekstra 40min! Så det kan jo være verd å prøve ut igjen.
Karma! Skrevet 9. januar 2011 #6 Skrevet 9. januar 2011 Visste du at ved 11mnd alder sover kun 17% en lur på dagen. Resten sover 2 og 1% sover 3 Enten er hun ikke klar for dette eller så øå du legge henne 18-18.30 i denne 'overgangs' perioden. Du kan og prøve å legge henne tidligere til duppen for å hindre at hun er overtrett når du legger henne da og håpe hun sover lenger Et annet råd hvis du vil prøve å ha 2 dupper er å ha kort intervall 2-2.5 timer mellem morgen våkning og første dupp- så tar du å våkner henne etter maks 1-1.5 time. Her står vi opp 7-halv 8. Har dupp en 9:30-10 og neste halv 2-2 Jeg har hatt en umulig sove baby- og nå har jeg lest 'tonnevis' av sove bøker. Men det hjelper veldig å ta kontroll over både våken og sove tid. Og jeg bruker 10 min før hver legging på å roe ned m ei bok og litt melk :-) så da sover han som regel greit :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå