Gå til innhold

Er det virkelig riktig at fosterforeldre får 11 000 kr

Anbefalte innlegg

Skrevet

for et barn i tillegg til at man kan jobbe fullt?

Så hvis jeg og min mann jobber fullt og får inn 45 000 kr i mnd, får man da 11 000 kr i mnd ekstra pga fosterbarnet?

Skrevet

Jeg har alltid lurt på hva fosterforeldre får., har ikke greid å finne det ut, men forbauser meg ikke. Folk sier bare det er lite, og at man ikke trenger å gjøre det for pengene. I jobben min har jeg allikevel helt klart inntrykk av at det er en del penger i det, og at folk ikke bare har noble motiver når de tar det på seg.

Skrevet

Det har jeg også lurt på!!

Skrevet

"Et fosterhjem mottar økonomisk godtgjøring for å dekke utgifter som er knyttet til fosterbarnet, samt en arbeidsgodtgjøring som varierer med barnets alder og oppgavens omfang."

"Det følges satser fra kommunenes sentralforbund, som er de samme for hele landet. Er det nødvendig å være hjemmeværende, kan en det første året få kompensasjon for tapt arbeidsfortjeneste på opptil maks 6 G (421.000,-) De neste årene blir dette avtalt i hvert enkelt tilfelle. Vanlig arbeidsgodtgjøring er 5.914,- pr mnd. I tillegg får du barnetrygd, og utgiftsdekning fra 4.201,- til 6.202, etter barnets alder. "

Hentet fra nettmøte med fosterhjemstjenesten.

Skrevet

Pøh. Godt over 20 000 sist vi jobbet som det. Det første året blir du ofte i tillegg frikjøpt fra jobben fordi de trenger ekstra omsorg i overgangen. Mannen min og jeg delte på det og var hjemme 50% hver, og jobbet 50%.

Skrevet

De færreste som tar inn fosterbarn kan ha to i full jobb. Svært mange forsterbarn krever en hjemme på fulltid, i tillegg forsterkning. 11.000 kr er dermed ikke mye i mndlønn.

Det er akutt mangel på fosterforeldre i dette landet, det er en utakknemlig jobb som ikke lønner seg økonomisk.

Skrevet

Nei, du kan ikke jobbe fullt, du får ikke arbeidsgodtgjørelse også kan jobbe i tilegg.

17:42

Skrevet

Ja, de får dessverre ganske bra betalt.

Jeg kjenner til et ektepar som er fosterforeldre for 3 barn. Dette ekteparet er uføretrygdet , har voksne barn og er fosterforeldre KUN fordi de trenger penger, det har de selv sagt.

Skrevet

Jo det kan nok stemme.

Var fostermor i 14 dager i fjor og fikk en mnd.lønn utbetalt. (spesiell situasjon) Og det var ca 11 000 men tror det skal betales skatt av ca 5000 kr av de.

Jobbet i tillegg i vanlig jobb og hadde ekstra timer i barnevernet i tillegg. Hadde utbetalt ca 40 000 den mnd.

Nå er det forskjell på barna. Noen trenger en voksen hjemme, så ikke alltid man kan jobbe.

Mener å vite at tar du på deg småbarn/babyer er årslønna ca 350 000 kr.

Men du vet aldri hvilket barn du tar på deg!

Jeg fikk et utagerende barn som slukte all min tid, og tok bort all tid til mine egne barn. Ikke bare ettermiddager og kvelder, men morgenen var like ille. Det var en befrielse å komme på sin vante jobb som i utgangspunktet var hektisk. Fikk ikke lagt meg før 01.00 om nettene.

Og det er ikke pengene som driver alle nei.

Skrevet

Det kommer ann på alderen til barnet, og ca halvparten av det skal dekke utgifter med barnet (mat, klær, utstyr etc)

Ja man kan som regel jobbe i tillegg, men ingen jeg kjenner som er fosterforeldre (inkl oss selv) klarer å jobbe fullt, ta oss av egne barn og fosterbarnet. Så jeg jobber 50%, og får ikke godtgjørelse for resten. Dersom det kreves at en av foreldrene er hjemme, så får man også dekket for tapt arb.inntekt. Men da gjelder det unger som krever MYE altså.

Vi gjør det ihvertfall ikke for pengene, kunne glatt tjent 3 ganger mer om jeg hadde tatt en annen ekstrajobb enn akuratt å være fosterforelder for å si det sånn.

Skrevet

Uansett betaling håper jeg ingen velger å være fosterforeldre pga pengene! Stakkars barn/ungdom som havner hos noen som bare vil ha dem der pga pengene. Hvis man har dårlig råd, så får man heller ta ekstravakter på et sykehjem, kveldsjobb i en butikk el.

Skrevet

Det er da latterlig å tro at det er for pengene. Barna er jo der døgnet rundt med alt det fører med seg. For uten barnehage/skole-tid.

Selv i familieselskaper. Blir så nært sitt eget barn som overhodet mulig.

Blir teit å tro noe slikt.

Skrevet

Er det virkelig latterlig å tro at noen gjør det bare for penger? Jeg kan selv skrive under på at noen gjør det! jeg var fosterbarn i 6 år pga narkomane foreldre..de som hadde meg fikk ca 11.000 kr i mnd, dette skal Egentlig gå for det meste til klær,utstyr osv barnet trenger, mine fosterforeldre brukte pengene for å bygge hestesenter å kjøpte meg klær på fretex...deres egne barn kunne gått få 1000kr for EN bukse mens jeg fikk en sjeelden gang (da jeg var gammel nok til å tørre å si ifra) 1000 kr som skulle gå til både genser og bukse å aller helst 2 av hver..de ble sure fordi jeg ville kle meg som andre på min egen alder. Ikke nok med det, men de har innrømmet for flere at de trengte disse pengene på drømmen å at hadde ikke jeg vært der hadde alt tatt lengre tid om de hadde fått det gjort, min fostermor gikk i tillegg å snakket usant om meg til hennes venner,mine venner Å ukjente. Min eks mor gikk på skole med 2 stk som hadde hest på gården der å de hadde kommet bort til henne å spurt om det stemte at det var hennes sønn som var sammen med meg pga de hadde hørt både det ene å andre om meg, å da satt mora hans foten ned å sa at dette stemte overhode ikke å at hun ikke ville høre noe sånt fra dem igjen. Dette tok hun også opp på et møte med bv. Disse fosterforeldrene mine kjøpte meg også brukt sofaseng på bruktbutikk som jeg skulle sove i, for kort å hard. aaalt gikk til gården.

Skrevet

Vi er fosterforeldre og må bare kommentere dette for det virker som man bare får de pengene for å ha et ekstra barn slik det blir fremstilt her. Det innebærer veldig mye arbeid å ha et fosterbarn.

Vi får 4 478 kroner i utgiftsdekning (dette skal dekke alt av utgifter som mat, hygieneartikler, klær, sko, sport og fritid, utstyr/møbler barnet trenger, telefon og mediabruk, bidrag til feriereiser osv) og så får vi 6370 i lønn som vi skatter av.

Lønnen er for alt arbeidet og alle pliktene vi har i fosterhjemsavtalen. I vårt tilfelle er dette noen av tingene vi gjør som er "ekstra arbeid" pga fosterbarnet: 2 ganger i året kurs i regi bufetat, 1 gang i året kurs i regi barnevernet, 4 møter årlig med tilsynsfører i hjemmet vårt, 4 møter årlig med barnevernet i hjemmet vårt, mellom 10-20 e-poster med oppdateringer til barnevernet i året, x-antall telefonsamtaler med barnevernet, kjøring til og fra samvær 12 ganger i året, generell kontakt med biologiske foreldre, 18-26 møter i året i hjemmet vårt med veileder/psykolog, x-antall sykehusbesøk for utredning på barnet, x-antall legetimer for sykdom og utredning, arkivering og dokumentering av alle papirer fra forskjellige instanser, mye nattevåke, mye pedagogisk trening og oppfølging med barnet, fysioterapi i hjemmet 2 ganger i uken og andre helse og sosiale oppfølginger. Dette er noe av det praktiske vi gjør, ellers bruker vi mye tid på å gjøre barnet trygt og på sosialisering og tilknytning.

Jeg arbeidet 50% når vi ble fosterforeldre og vi er nå i dialog med barnevernet om jeg skal "kjøpes fri" fra stillingen min pga alt arbeidet det er å følge opp fosterbarnet. Men for tiden og fra vi fikk fosterbarn har jeg arbeidet samme stillingsprosent som før, men har fått enormt mye mer arbeid.

Det å ha et fosterbarn er utrolig givende, dere må ikke misforstå meg. Men det er viktig å få frem at det ikke bare er et ekstra barn i familien som man får penger for, det er faktisk veldig mye arbeid. Det krever veldig mye tid og veldig mye krefter og det gjør at man ikke har mulighet til å arbeidei stor stilling.

Jeg vil nå påstå å si at vi får altfor lite betalt for en så krevende jobb!

Skrevet

Jeg glemte å nevne at jeg ikke får pensjonspoeng for denne lønnen eller har rett på sykepenger om jeg skulle bli alvorlig syk og vi måtte avslutte samarbeidet, vi har ingen avlastning eller ferie fra det å være fosterforeldre og er låste med ferier i Norge pga biologiske foreldre nekter å signere på papirene til passet.

Skrevet

Ahhh...så enig Katten i sekken!

Dessuten 18.20 - du hadde tilsynsfører vel?

Du skal jo ha hatt muligheten til å si ifra hvis du følte deg urettferdig behandlet?

Skrevet

Takker for svar alle sammen. Var bare ut av nysgjerrighet jeg spurte. Vi er uansett ikke en plass i livet hvor vi kunne hatt fosterbarn. Er studenter og med leid leilighet med 2 soverom .. :)

Men en gang i fremtiden kanskje :)

HI

Skrevet

siste årene hadde jeg ikke det nei, hun sa opp via en sms til meg. Og de fant ingen nye.. jeg syns det er rart at de fikk ha meg der, når de sov i seng med hunder som hadde rulla i møkk å da jeg skulle få treningsleilighet i den delen av huset der de haded rom,bad osv, var gangen full av hundeurin og det var mus overalt i huset, inne på matlageret var der eksrementer overalt å dette tok jeg bilde av og bv gjorde ingenting. Men nå kan jeg også skrive under på at ikke alle er sånn, å at noen fosterforeldre er som sendt fra himmelen. Min lillesøster har havnet hos de mest fantastiske mennesker jeg noen gang har møtt, de er tootalt anderledes fra både mine å andres fosterforeldre. Mine presset fram reaksjoner hos meg når bv var på besøk å sa at jeg løy og overdreiv når jeg sa hvordan ting var. Først etter at jeg flyttet og med mange vitner tror de meg. Men nå dreiere dette seg om penger..men som i alt annet av yrker å andre ting så er folk forskjellige,noen er som mine fosterforeldre, mens noen gjør det de skal..takk gud!

Skrevet

Du har vært max uheldig, det er synd når systemet ikke fungerer. Det har ikke bare vært svikt i at fosterforeldrene ikke var de rette for deg, men kommunen sviktet med tilsynsfører. Slikt er veldig trist å høre om, godt at søsteren din fikk det bedre.

Skrevet

jepp har det, så jeg har fått erfare den mest negative og den mest positive siden :)

Skrevet

Fosterforeldre får dekket alle antatte utgifter ved det å fostre barnet, ved å påta seg omsorgen for barnet (samme kalkulator som hva et barn koster ved fastsettelse av bidrag hvor foreldre ikke bor sammen?)

Skrevet

Det spørs på barnet hvor mye man får så vidt jeg vet. Det kan være tilnærmet fulltidsjobb å ha fosterbarn, men det kan også være en litt enklere jobb, særlig etterhvert om barnet ikke er for skadet eller også klarer å komme seg inn i den sosiale settingen både hjemme og på skole/i barnehage.

Som regel har en av foreldrene vært hjemme i ett år med dårlig betaling, og det er hverken pensjonsgivende eller en fast kontrakt så.....

Skrevet

Jeg vet to par som har fosterbarn. Og det er virkelig ingen dans på roser. Det ene barnet har virkelig store problemer og diagnoser, så parrelasjonen er på grensen til ikke-eksisterende og hele livet kretser rundt barnet med utbrudd, rutiner etc.

Det andre barnet er også et litt krevende barn. Ene forelderen jobber bare i helgene iblant.

Jeg syns begge parene er utrolig tøffe, flinke og de gjør en fantastisk jobb. Heder og ære til dem! :) Det er mye jobb for pengene.

Skrevet

Man får betalt ekstra ved spesielle plasseringer som krever ekstra, men som oftest vet man lite om det ved plasseringstidspunktet og det må forhandles om med barnevernet underveis.

Det er feil at fosterforeldre ikke har fast kontrakt. Alle fosterforeldre skal ha fosterhjemsavtale, en bindende kontrakt mellom barnevernet og fosterforeldrene. Den har 3 mnd gjensidig oppsigelse som ved en "vanlig" jobb.

Ved plasseringer hvor barna har ekstra behov kan det bli vurdert veiledning/psykolog, avlastning og "frikjøp" fra jobben (deltid eller heltid).

Skrevet

Ja, de aller fleste fosterbarn kommer med ganske mye "bagasje". Det er ingen dans på roser å være en god omsorgsperson og støtte for en person som kanskje har blitt fysisk mishandlet, psykisk mishandlet, dopet, eller sultet i flere år eller ei som har blitt lånt ut til venner som et sexdyr eller en som har blitt utsatt for incest fra han var baby osv.

Dette krever enormt mye av fosterforeldrene og det setter krav til at de går jevnlig på kurs for å forstå barnet og ikke minst åpner hjemmet sitt for både barnevern, tilsyn, psykologer, spesialpedagoger osv.

De fleste fosterbarn er ikke som andre barn, de trenger mye mer tilstedeværelse fra fosterforeldrene enn andre barn. De trenger forståelse, tålmodighet og omsorg utover det normale. Fosterforeldrene skal også samarbeide med biologiske foreldre...som ofte motarbeider fosterhjemmet (forståelig nok...det er jo barna deres).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...