Gå til innhold

Streptokokk infeksjon i svangerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen flere her som har hatt streptokokk infeksjon i urin i svangerskapet? (GBS) hva ble gjort? leser på nett at det skal behandles og at det skal merkes i svangerskapsarket mitt, slik at de vet det når man føder..

Føler ikke legen tar meg på alvor..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei :)

eg fikk påvist GBS i urin i uke 25, mått inn på ultralyd kvær 14 dag førr å sjækk livmorhalsen.. infeksjonen jor så eg hadd intense onde kynnera/rie så va nær ved å bi innlagt på sykehuse førr dem va redd eg sku gå i fødsel..

fikk 2 penicilinkurai svangerskape å mått få pnicilin intravenøst under fødsel, å det mått skrives på helsekortet!

ta kontakt med føden vess du føl du ikke bi tadd på alvor av legen!

Skrevet

Første gangen jeg fikk det påvist var det lite av det, men fikk en kur, ble veeeldig dårlig av tablettene så sluttet på dem. Det gikk over av seg selv symptomene. Så ble jeg sendt på sykehus med sterke magesmerter, ikke svie ved vannlatning.. En del blod i urin. Da jeg ringte legekontoret for urinprøvesvar sa de bare at det var oppvekst, men hvis jeg ikke hadde symptomer så skulle jeg ikke ha behandling, fikk ikke vite hva det var oppvekst på. Symptomene kan komme og gå om hverandre.. Et par dager med sterk svie og smerter, så kan jeg være fin litt.. Forrige helg svei det veldig.. Tok ny urinprøve og sendte inn fra jobben min i forrige uke, og nå var der enda mer av disse bakteriene over 100 000/ml. Legen jeg snakket med da før svaret var kommet sa bare at jeg skulle ta tranebær kapsler, for det virket som kroppen ordnet opp urinveisinfeksjonene selv siden symptomene kom og gikk. Spurte legen i dag om jeg skulle ha behandling, og fikk aldri noe svar(jobber med legen). I dag har jeg veeeldig svie igjen, tisser ofte og tror i tillegg jeg har fått sopp infeksjon.. Eller noe annet.. svir veldig og klør og føler meg dåårlig.. Skal til gynekolog i morgen på jobben min, men blir gaaal av svien og kløen snart!!

Leste på nett dette med at det skal følges opp og antibiotika under fødsel, ingen lege har nevnt dette for meg.... Leste også at det er farlig å ha det ubehandlet lenge..

Skrevet

Ingen flere som har erfaringer om dette eller lest/hørt noe?

Skrevet

Jeg sendte inn urinprøve på legekontoret tidlig i 2 trimester. Tridde jeg hadde urinveisinfeksjon, men var istedet streptokokk b. Sa ifra om det sist jeg var til kontroll (30.12), da skrev fødselslagen opp: "13.08.10: GBS i urinen", slik at det ble registrert når jeg kom inn pga fødsel. Fikk beskjed om at jeg skulle få antibiotika intravenøst da når fødselen var igang.

Skrevet

Men skal jeg ikke ha noe behandling nå? i og med symptomer?

Skrevet

Jo dersom du har symptomer skal du ha behandling. Var iallfall det jeg fikk beskjed om. Siden jeg hadde svie da jeg var på do og slet med mange kynnere fikk jeg antibiotika kur for det.

Skrevet

Hei! Har vært i samme situasjon så vil gjerne svare på dette innlegget. Jeg fødte våren 09. Fikk påvist streptokokk b infeksjon i urinen i ca uke 20 og fikk antibiotikakur. Leste meg opp på Helsedirektoratets sine sider: http://www.helsedirektoratet.no/portal/page?_pageid=134,67714&_dad=portal&_schema=PORTAL&_piref134_67727_134_67714_67714.artSectionId=252&_piref134_67727_134_67714_67714.articleId=52383 og fikk litt kunnskap der.

Jeg gikk til legen fordi det murret i magen, ikke direkte vondt når jeg tisset, men ubehagelig. Mener det er sjelden man har skikkelig vondt av disse bakteriene. Selve urinprøven var fin men hun valgte å sende den inn til dyking og den var positiv med maange bakterier- derfor antibiotikakur.

Men der stoppet støtten fra legen. Hun var helt skråsikker på at jeg ikke skulle ha antibiotika intrvenøst under fødselen enda jeg satt med et klart og tydelig skriv i hånden fra Helsedirektoratet! Det verste av alt er at hun fikk medhold da hun ringte en overlege på sykehuset mens jeg var tilstede!! Jeg følte meg dum, og skjønte ikke hvorfor de lærde strides sånn..? Det står jo svart på hvit at'så lenge du har hatt streptokokk b infeksjon i svangerskapet så indikerer det for antibiotika intraveøst under fødsel'.

Jeg tok saken i egne hender og ringte jordmødrene på sykehuset - Og JODA - så lenge jeg hadde hatt påvist GBS i svangerskapet med påfølgende antibiotikakur så skulle jeg ha anibiotika intravenøst under fødselen!! Og det fikk jeg. Jeg hevet selv ut med gult på helsekortet mitt der det stod at jeg hadde hatt infeksjon, og da jeg kom til føden sa jeg også i fra slik at det ikke ble noen misforståelser. Fikk intravenøst hver 6 time tror jeg det var.

I resten av svangerskapet fikk jeg mast meg til å få dyrket et urinprøve til hos legen, og den var neg. (ca 4 uker før termin).Synes at legen ga meg mye usikkerhet i svangerskapet, og ingen god følelse å føle seg dum og nesten hypokonder når jeg skulle dit... Angrer for at jeg ikke fortalte henne om alt på etterkontrollen...Grrr.... Har endra fastlege nå for å si det sånn.

Så min oppfordring er å ringe jordmødrene på sykehuset..de vet om prosedyreree og du vil få klart svar. Og bare mas på fastlegen din..det er verdt det. Lykke til

Skrevet

Takk for godt svar litenvenn ! :)

Skal til gynekolog i morgen pga stikkinger i livmorhals siste tiden. Skal høre med han også hva han sier! Hvis han sier det samme som legen ringer jeg å snakker med jordmor på sykehuset ;p

Skrevet

håper det kunne være til hjelp:)

Les deg opp, og ta med et skriv og vis frem.

Det står jo at de lærde strides, og at det ikke er prosedyre for å teste om en gravid har denne bakterien. MEN når du likevel har fått påvist denne baktierien ved dyrking, så sier skrivet ingenting om at du ikke har krav på antibiotika under fødselen. Det hele dreier seg bare om økonomi..fordi de ikke kan teste alle i svangerskapet.. I USA tester de alle i slutten sv.skapet, og der får alle antib under fødslen dersom de får det påvist!

Skrevet

syns det er veldig rart at en lege sier du skal ta tranebærkapsler! En gravid skal ikke gå med en ubehandlet uvi ! Du har krav på ny kur.

Ta dette opp med gyn!!

Merker j blir litt engasjert her....

Skrevet

Jeg fikk påvist GBS i urin i ca uke 33. Fastlegen min sa at det ikke skulle behandles med antibiotika under svangerskapet, men at man skal få antibiotika under fødsel (intravenøst).

Jeg leste meg litt opp på emnet selv, fant ut at det praktiseres forskjellig fra sykehus til sykehus, og også i Norge kontra andre land.

Jeg fikk i hvertfall en dårlig følelse av å ikke skulle behandle det. Stolte ikke helt på hva legen sa, og ba om å få komme til ny konsultasjon.

Legen svarer meg da at "jeg måtte slutte å lese så mye på nettet, og heller høre på henne. Hun hadde forhørt seg med overleger på Riksen/Ullevål".

Vel, jeg tenkte at hvis det er sånn – da må jeg bare få høre det fra de samme overlegene selv. Så jeg ringte fødeavdelingen min, snakket med fødselslege på avd B på Ullevål som sa at "joda, du skal behandles på GBS". Så jeg dro rett til Ullevål, fikk resept og startet på kuren samme dag. Samme lege sa at hun lurte på hvem min fastlege hadde snakket med, for de hadde som policy å behandle GBS.

På mitt helsekort har det i hvertfall blitt skrevet med store bokstaver av det har blitt påvist GBS i urin.

Jeg var på fødselssamtale på Ullevål i uke 38, og da bekreftet en annen gynekolog at GBS skal behandles.

Jeg skal ta keisersnitt, så jeg tror ikke jeg skal få antibiotika da, men jeg skal uansett si ifra så de vet om det.

Jeg har forresten sendt 2 urinprøver til dyrking etter penicillin-kuren, og det har ikke dukket opp noen GBS-bakterier i ettertid heldigvis :)

Skrevet

Hei!

Jeg har hatt GBS i alle mine 3 svangerskap. Det har ført til en del kynnere, og da har jeg blitt behandlet med antibiotika, og det har roet seg. Utenom dette har jeg ikke merket så mye til det, kanskje mer utflod.

Det er forskjellig praksis fra sykehus til sykehus hva de gjør under fødsel ved GBS. Men det skal komme tydelig frem på helsekortet, si gjerne fra selv også. I Tønsberg får man antibiotika intravenøst fra vannet har gått, og underveis i fødselen.

Streptokokk B er ikke farlig, det er en bakterie vi har i normalfloraen på kroppen, og ca en tredjedel av oss jenter har denne bakterien i skjeden til vanlig. Men den KAN være farlig for babyen når den kommer ned i fødselskanalen, derfor antibiotika under fødsel.

Håper dette ga deg noen svar.

Mvh sykepleier

Skrevet

Da har jeg vært hos gynekolog og fikk beskjed med en gang at jeg skulle ha behandling. Pga utflod tok han også bakterie og sopp prøve for å se hva det var.. Men fy søren hvor vondt jeg har !!! Svir og klør og klarer ikke slappe av nedentil, kjennes ut som jeg skal tisse hele tiden.. Var bedre i dag tidlig, men blir værre utoverdagen, slik som i går.. Lyst på en varm dusj !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...