Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 3. januar 2011 #1 Skrevet 3. januar 2011 Man blir oppfordret til å gi en c-vitaminkilde ved siden av grøten, da det hjelper opptaket av jern. Men nå ser jeg at grøten også inneholder c-vitamin, så hvor mye trengs ved siden av da egentlig? Guttungen har brukt å få ca et beger om dagen. Jeg vill ikke gi mer enn jeg må, for han liker grøten naturell og jeg vil ikke vende han til mye søtt når han liker maten som den er... Hmm..
Tantrum Skrevet 3. januar 2011 #2 Skrevet 3. januar 2011 Svært lite "søtt" i c-vitamin, så der kan du senke skuldrene;) Det flotte med c-vitamin er at den er VANNLØSELIG. Dvs at det kroppen ikke bruker, tisses rett ut igjen. SLik er det ikke med alle typer vitaminer og uvettig "omgang" med de, kan føre til alvorlige forgiftninger.... Om babyen din liker frukt; gi han druer, appelsin, svisker, kiwi el eple.Dette inneholder mer enn nok c-vitamin for alle (visste du at en kiwi på en voksen person dekker dagsbehovet for c-vitamni?). Er det c-vitamin i grøten, dropp ekstra c-vitamin. Detblir liksom bare tisset ut igjen....
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 3. januar 2011 #3 Skrevet 3. januar 2011 Ja, det kom kanskje ikke så tydelig frem, men jeg gir altså et beger med fruktmos hver dag.. Jeg lurer på hvor nødvendig det er! Er jo bra med frukt, men hvor mye skal man gi liksom. Denne fruktmosen er tilsatt c-vitaminer, men da kan jeg heller gi det innimellom kanskje.
Tantrum Skrevet 3. januar 2011 #4 Skrevet 3. januar 2011 Du kan jo neppe "overfôre" med fruktmos, men jeg tror det er sunnere/bedre å få frukt i biter som de tygger selv, evt lage fruktmos selv..... Om du ikke alt har, kjøp en sånn "nett"smokk (på apoteket) og gi eplebiter, druer skjært i to og uten sten, o.l. som babyen kan tygge og kose seg med. Det er viktig å lære seg forskjellige smaker og konsistenser, farger og temperaturer. ALT av slike fruktmoser smaker likt og er en salig blanding av flere typer frukt. Om det er blåbær i de, så er bare fargen forskjellig Jeg gir frukt som "kos" og litt sånn vente-mat før middag gjerne. Passer oss best, for hun liker å spise sammen med oss, men fra lunsj til middag er det litt for lang tid å gå uten mat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå