Gå til innhold

Lage middagen selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten på 6.5mnd å har lyst å lage middagen hans selv:) Noen som har bra oppskrifter? Alt taes imot med takk ettersom jeg ikke har peil.....Går det egentlig bare ann å koke grønnsaker, poteter, ris, pasta, kjøtt å mose med kjøkkenmaskin? ta det man har? er det noe han IKKE skal ha? vet at han ikke skal ha salt men det er det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lurer på det samme, lillegutt er snart 5 mnd så det er jo en stund til han skal få middag enda, men jeg har også tenkt å lage maten selv. Jeg har tenkt å koke poteter, dampe grønnsaker.osv å deretter ta det i en blender. så suplerer jeg på med kylling,fisk.etc slik at det ikke blir samme hver dag. det enste jeg vet de ikke skal ha er salt..

Skrevet

Jeg bruker å lage av forskjellig kjøtt og fisk med poteter og gulrøtter, evt. mais eller annet vi har. Men holder meg unna løk, kål og brokkoli og sånt som kan være hardt for magen. Moser alt i blender, har oppi litt smør eller olje, og vips, god middag! :) Altså bare en sort kjøtt eller fisk i én middag da;)

Koker da kjøttet eller fisken (uten salt) og grønnsakene, og mikser det etterpå. Hvis det blir veldig hardt har jeg oppi litt av vannet som grønnsakene er kokt i.

Veldig lett, og smaker mye bedre enn kjøpt! Vet ikke om småen har formening om det da, han spiser alt uansett:)

Skrevet

Jeg gir mest hjemmelaget middag, men også litt glass-middag. Glassmiddag kan være praktisk når vi skal bort:-)

Jeg koker grønnsaker (potet, gulrot, sellerirot, blomkål, kålrot, brokkoli etc, ikke alle på en gang da) og fisk eller kylling. Moser i en blender. Sper til passe konsistens. Fryser ned i passe porsjoner. Hvis vi f.eks skal ha fisk til middag, lager jeg noen porsjoner til mini samtidig. Samme med kylling. Skal prøve meg på andre typer kjøtt og grønnsaker nå snart (paprika, squash, tomat).

Det er noen ting de ikke skal ha i store mengder. Jeg husker ikke helt hva, men fant ut at det ikke var noe som vi pleier å ha uansett. Tror kanskje det var bl.a. spinat og rødbete. Ellers skal ikke barn under ett år ha honning. De skal ikke ha nøtter, men det har man jo stort sett ikke til middag uansett;-)

Skrevet

Takk for svar! Fiksa middag til han i dag.. Kylling, gulerot, potet, ananas å kardemome:) Stoooooor hit! han smatta å sto i... kasta seg over skjea:P ikke vært sånn til ferdig glassa fra butikken, så var nok bedre ja!

Hmm, fisk... er det ikke noe med at de ikke skal ha det før 8-10mnd? eller er det bare for de som har alergi i familien....?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...