Gå til innhold

Erfaring med igangsetting? (...og om å be om det)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om dere har erfaring med igangsetting ift en fødsel som starter av seg selv? Kommer til å be om igangsetting når jeg skal til jordmor på onsdag (har da 24 dager til termin), rett og slett fordi dette svangerskapet har vært en kamp fra første sekund. Lurer derfor på hvordan fødselsforløpet kan bli i forhold til et "normalt" et? Har hatt to laaange fødsler tidligere, som har begynt med modningsrier i 3-4 døgn før de gravdvis har blitt verre- totalt vart i nærmere 5 døgn.

Lurer også på hvordan jeg skal gå frem for å be om igangsetting? Gruer meg veldig til å gjøre det, for jeg synes det er utrolig vanskelig å skulle sette ord på hvordan jeg virkelig har det. Har forsøkt å legge lokk over det og har bitt tenna sammen i syv måneder nå, men nå er det ingenting å ta av mer... Er redd jeg ikke kommer til å klare å formidle hvordan det har vært/er. Hvordan er forresten prosessen mht å skulle bli vurdert for igangsettelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Jeg har kun erfaring med å bli satt igang en gang. Det var med tvillinger og jeg hadde gått til termin. Det var legen på sykehuset som bestemte dette, jeg var helt uerfaren og hadde ikke vett på å be om å få gå til fødselen startet av seg selv. Det fungerte dårlig for meg ihvertfall, og ikke noe jeg vil gå med på en gang til om det ikke var fare for barnet mitt. Tror vel ikke det er noe de gjerne gjør, om det ikke er seriøs fare for mor eller barn...

Skrevet

Jeg ble igangsatt sist, ca 3 uker før termin fordi vannet gikk uten at det skjedde noe mer. Det var rett og slett ille. Ingenting var modent for fødsel, og de klarte ikke sette igang. Jeg fikk jæ*** vonde rier av drypp, som var det siste de forsøkte, men riene ga ingen framgang. Det hele endte med haste KS etter litt for mange timer. Gutten kom ikke før fire dager etter vannet gikk. LANGE fire dager må jeg si!

Skrevet

Det er helt umulig å si hvordan kroppen din reagerer på igangsetting. Men om du har 24 dager igjen til termin vil jeg tro at livmorhalsen din er ganske umoden og igansettingen kan ta lang tid. Og fødselen kan bli like lang og slitsom som de 2 forrige. Videre vil jeg også tro at de er ganske restriktive på å sette igang fødsel så lenge før termin uten at det er fare for liv og helse. Skriv ned dine tanker og gi dette til jordmoren din, det er ofte vanskelig å få frem alt når man sitter der og skal forklare seg muntlig.

Jeg har blitt satt igang 2 ganger, ene gangen med en modningspille, selv om jeg var ganske moden. Jeg hadde ingen effekt av pilla så da ble vannet tatt. Riene satte igang med det samme og fødselen gikk deretter naturlig for seg.

Neste gang ble vannet tatt, hadde 3 cm åpning og var helt moden. Ingen vann kom, og 2 timer etter ble jeg satt på drypp. Riene starta etter ca 10 minutter på drypp, og 1,5 time senere var ungen ute.

Kjempefine fødsler begge to, klarte meg fint på lystgass selv om det var raske, intense fødsler. :)

De 2 første fødslene gikk igang av seg selv, første var lang og slitsom. Nr 2 var en drømmefødsel på 3-4 timer fra første rie. Så sånn sett har vel de 3 siste vært ganske like; raske fine fødsler. Er ikke skremt fra igangsetting iallefall.

Lykke til på onsdag, håper du skriver noen ord om hvordan det gikk hos JM. :)

Skrevet

Det er ikke risikofritt å sette igang en fødsel og det er heldigvis ikke så lett å bare be om å bli igangsatt. Du kan selvfølgelig be jordmor sjekke modning og spørre om hun er villig til å strippe deg om du er moden nok for det. (Antagelig vil hun si nei, babyen din har best av å bli der den er en stund til, min jordmor ville ikke engang vurdere dette før uke 39)

Jeg ble selv satt igang 12 dager på overtid, har ingenting å sammenligne med men det ble en ganske langdryg fødsel fordi jeg ikke fantes moden. Riene kommer også som regel tettere og er mer intense uten nødvendigvis å være effektive. I tillegg ender en god del igangsatte fødsler med keisersnitt, ofte hvis mor får epidural fordi dette får riene til å stoppe helt opp.

Med tanke på at fostervannsemboli (som heldigvis er svært sjelden, men som kan ta livet av både mor og barn) oftere oppstår ved igangsatte fødsler må jeg innrømme at jeg håper jeg slipper å bli satt igang neste gang.

Håper du holder ut litt til! :)

Skrevet

Har ikke tenkt å be om å bli igangsatt så tidlig som nå, men evn 14 dager før termin. Høres ut som om det er delte erfaringer her, og mitt høyeste ønske er selvsagt at den skal starte naturlig. Men jeg har store (virkelig store) plager i dette svangerskapet, og det får meg til å stusse på hvordan jeg skal klare meg. Jeg overlever fra minutt til minutt, har ingen krefter å mobilisere med og gråter i ren fortvilelse og desperasjon... At jeg tidligere har gått 11 og 13 dager over termin er heller ikke særlig oppmuntrende.

Fostervannsemboli og sammenheng med igangsetting har jeg ikke hørt om, og det får meg selvsagt til å revurdere "ønsket" mitt om igangsetting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...