Gå til innhold

Trenger råd til baby med masse lufti magen!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

BAby er 17dager, og har så veldig med luft i magen!!

Flere ganger hver time våkner hun og gråter, og sparker seg i magen. Jeg hjelper henne med å bøye bena og massere magen, men finnes det andre ting jeg kan gjøre? Hun roer seg med engang hun får prompet endel.

Jeg passer på hva jeg spiser, unngår melk og andre syndere.

Er det vanlig at de vil ha mat døgnet rundt hver 1 1/2 time? Og hvor lenge vil de holde¨på med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde også en hard tørn i begynnelsen med vår lille, var faktisk så oppgitt at vi ringte legevakten en kveld i jula. Fikk beskjed om at vi kunne kjøpe noe som heter Minifom på apoteket, noen dråper som skal dryppes i munnen på baby før amming. Dette har fungert strålende for oss! Det står at dette ikke nødvendigvis hjelper alle, men skal løse opp boblene som dannes i magen. Ellers kan du google sukkervann til baby, da får du opp oppskrift på sukkervann som fungerer som smertestillende på baby pga utslipp av endorfiner. Apotekene har i tillegg gode råd.

Når det gjelder hvor mye og ofte baby spiser kan jeg nok ikke hjelpe, barnet mitt er bare 13 dager men spiser ca hver 3 time.

Masse lykke til! :)

Skrevet

-aner ikke med tanke på luft i magen annet enn å prøve å få baby til å rape når du ammer.

men tenkte jeg kunne slenge inn en kommentar at min på 18 dager vil ha mat med ca 1 times mellomrom på kveldstid, dagtid har han begynt å sove 3 timers lurer så da går det 3 timer. men det har gått en stund hvor han har vært våken på dagtid og da vil ha mat 1 gang i timen. tror det er helt normalt-men jeg gleder meg litt til det blir hver 3 time merker jg:)

Skrevet

hei, du kan drikke ammete og fennikel te, hjelper mot luft i magen.

du kan også gi babyen fennikelte, setter veldig igang fjertingen hos min mini. jeg bruker noe som heter blevit digest som består av fennikel og kamille.

vi bruker også noe som heter infacol som minner om miniform, vi bor i utlandet og det kan ikke kjøpes i norge, men vet at en del her inne på forumet har bestillt på internet.

min spiste også veldig ofte i starten, tror det er helt normalt. nå derimot er han 9 uker og spiser hver 3 time på dagen men oftere på kvelden.

sorry litt rotete svar men har mini på fanget og skriver med en finger :)

Skrevet

Infacol her og, får henne til å rape mer enn før.

Drikker også te men vet ikke om det har gjort noen forskjell.

Føler også at hun har vært bedre etter at vi slutta med sitrontran.

Prøv infacol! Billig ig smaker godt.

Skrevet

Infacol ble redningen her, da vi hadde prøvd "alt" annet...

Bestilles på nett, og koster ca 150 kr for 3 flasker (inkludert porto).

Skrevet

- Bær henne på underarmen din så hun har magen ned mot armen din.. (vanskelig å forklare) da har hun press på magen og det kan hjelpe å få ut luft.

- Sitt på sofaen med knærne bøyd, "heng" henne over kneet ditt med magen hennes mot kneet og huske litt

- Gi babyen fenikkel-te.. Et par teskjeer før måltidet. Fåes kjøpt på helsekost.

- Drikk amme-te selv

- Gi henne 10 dråper minifom før hvert måltid. (om te ikke fungerer)

- Hvis hun er glupsk og spiser fort kan du "posjonere" maten litt. Ta henne vekk fra puppen og rap noen ganger ila måltidet..

- En rap kan sitte langt inne, ikke gi opp å få den ut etter kort tid.. Kan godt ta over 5 min

- Stryk ganske hardt for å få opp rapen, mange tar ikke i nok..

- Legg henne på ryggen og press bena opp mot magen

- Du kan evt bruke termometer i rompa for å få ut luft. "Lat" som du tar tempen på henne noen ganger

- Prøv å ikke spis de værste tingene noen dager og se.. F.eks sjokolade, kullsyre??

- Hvis disse tingene ikke fungerer; ta henne til kiropraktor og sjekk for låsningen (om du bor i Oslo området: Bekken&Barn klinikken på Skøyen)

Da har du litt å drive med i dagene fremover ;)))

Skrevet

I tillegg til de andre gode og vel utprøvde tipsene her, så bruker vi å sykle beina og å massere babyen bak på korsryggen. Sånn rett under der trusestrikken ville vært om de hadde truse på.. god massasje der funker på magen og beroliger litt..

Ellers brukte vi mange av de andre gode rådene her som minifom, la babyen ligge på magen på armen eller fanget mens vi masserte ryggen... osv

Vår erfaring er at det gav seg etter hvert som tarmene utviklet seg litt og ble mer vant med maten.. så hold ut!!

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Mini her hadde også veldig masse luft, särlig de förste to månedene. Det er ikke alltid så mye å gjöre med, men vi hadde god virkning av å gi babyen amme-te (ingen vits i å kjöpe to forskjellige tèer). Noen ganger blandet jeg sukker i den, så slo jeg to fluer i en smekk. Massasje og sykling med fötter og press på magen og alt det der er også gode råd.

På Minifomflasken står det at man ikke skal bruke ukritisk hvis man ikke har fått effekt etter 2-3 dager, men HS og lege sier at man må bruke et par uker for virkelig å oppnå effekt...bare verdt å nevne, tenkte jeg.

Ellers var puppen den beste smertestilleren her i huset ;-) Tröst og kos, det var som regel det som virket mest.

De spiser ofte veldig ofte, og spesielt hvis de har vondt i magen. Da spiser de ofte lite og ofte, det er sikkert en mening med det ;-)

Ellers er det bare å si (som med så mye annet); det bedrer seg etter hvert! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...